Nehodovost v EU za rok 2018 potvrzuje, že v povolené rychlosti ani promile to není (komentář)

  • Statistiky nehodovosti v Evropské unii ukazují, že přísnější předpisy neznamenají automaticky bezpečnější silnice

  • Německo s neomezenou rychlostí na dálnicích se vejde do čtvrtiny nejlepších

  • Země s povolenou hladinou alkoholu 0,5 promile jsou nejbezpečnější, země s nulovou tolerancí naopak nejhorší

  • Obecně platí, že čím bohatší stát, tím bezpečnější silnice

Vyšší povolená rychlost a nižší povolená hladina alkoholu v krvi neznamenají automaticky nebezpečnější silnice. Jako nejnovější potvrzení této zjevné skutečnosti můžeme brát údaje o počtu obětí dopravních nehod v EU za rok 2018.

Nejnižší počet mrtvých v přepočtu na milion obyvatel (28) vykázala Velká Británie, na opačném konci stojí Rumunsko (49). Vyplývá to z údajů Evropské komise, na které upozornila v tiskové zprávě organizace ‚Vize nula“:

Počty obětí nehod v EU v roce 2018
Počty usmrcených při nehodách na milion obyvatel v roce 2018, vč. meziroční změny v procentech (Zdroj: Vize nula na základě údajů Evropské komise

Přepočet počtu obětí nehod na počet obyvatel je vhodná metrika ke statistickému porovnání jednotlivých zemí, o příčinách rozdílů však neříká nic. Nezohledňuje dopravní výkon („člověkoautokilometry“), hustotu provozu, kvalitu infrastruktury, stáří vozového parku a další faktory, které mají na počet nehod i závažnost jejich následků vliv.

Přesto můžeme z evropských statistik dovodit, že jeden, v praxi nejostřeji sledovaný a přísnými sankcemi vymáhaný, faktor žádný zjevný vliv nemá: nejvyšší povolená rychlost. Kdyby existoval přímý vztah mezi rychlostními limity a bezpečností silnic, nebylo by možné, aby na sedmém místě žebříčku stálo Německo. Země s extrémně hustým provozem, která ale mimo obec povoluje jízdu rychlostí 100 km/h a na významné části dálniční sítě neuplatňuje rychlostní omezení vůbec. Až za Německem najdeme v tabulce Finsko s nízkými limity (50/80/120 km/h) a velmi řídkým provozem. Čím dál přísnější Francie je třináctá atd.

Zdravý rozum žije. Německá vláda odmítá zrušení neomezené rychlosti na dálnicích

Domníváme se, že nikoliv náhodou tvoří spodní třetinu přehledu vesměs země bývalého východního bloku spolu s Řeckem. Tedy státy, v nichž jsou pokuty v přepočtu na příjem sice mnohem vyšší než třeba zrovna v tom Německu, ale silnice jsou zanedbané, přetížené a zrádné, kvalita řidičského výcviku nízká a vozový park starý. V rychlosti to zkrátka není.

Ještě zjevnější je absence jakékoliv korelace mezi povolenou hladinou alkoholu v krvi a počtem obětí nehod. Nulovou toleranci uplatňují prakticky jen bývalé socialistické země, tedy ty, které obsadily spodní třetinu tabulky. Naprostá většina evropských zemí včetně těch statisticky nejbezpečnějších povoluje půl promile.

ÚS potvrdil půl roku bez řidičáku za 0,03 promile. Ukazuje to absurditu nulové tolerance (komentář)

Zato jiná korelace vysvítá ze statistik docela výrazně: čím chudší země, tím horší situace na silnicích. Samozřejmě to neplatí bezvýhradně, ale vztah mezi hospodářskou vyspělostí a statistickou bezpečností silničního provozu je nepopiratelný. Bohatší země víc a účelněji investují do silniční sítě a jejich obyvatelé jezdí modernějšími auty. To jsou dva hlavní klíče ke statisticky bezpečnějším silnicím.

Nehodovost v EU za rok 2018 potvrzuje, že v povolené rychlosti ani promile to není (komentář)
Ohodnoťte tento článek!
4.79 (95.74%) 136 hlas/ů

20 KOMENTÁŘE

  1. sedmiletí kluci i holka závodí na motokárách v rychlosti přes sto km/hod. … opravdu rychlost není příčinou nehody – tey pokud není extrémně nešikovný řidič 😉 …

    • Bavíme se o dospělých a ne o bohatých spratcích. Toto se nemůže asi zveřejnit je to na vás asi moc korektní co.Líbí se jak Fialu všude kamenují za zlegalizování půl promile v krvi ale to evidentně s tím nemá co společného je lidech pane ,výchově a trochu rozumu.

    • Omyl,u motorek a mladých řiidčů je to většinou právě vysoká rychlost.Rychlost nehraje roli až u seniorů kde jsou jiné problémy jako nulové reakce na provoz a k tomu hluchý a vidí jen pár metrů před sebou.Taky nám tady jezdí takový senior,sice má terénní auto s motorem 4.0 benzín,ale jezdí nejvyšší rychlostí 40 km/hod.Na silnici mimo město je za ním slušná kolona.

  2. Největší vliv na to má nízká kvalita řidičského výcviku. Připadá mi, že papíry dnes dostane každý, kdo zaplatí. Takoví se pak dezorientovaní a vyplašení všude motají a dělají nepředvídatelné věci.
    A další partou jsou “spořiči”. Na 50 jezdí raději 35. Za nimi všichni usínají a nervozita roste. Pak dochází k nebezpečnému předjíždění. Takové spořivé umělce s očima na skle a hrudníkem na volantu je totiž lepší mít za sebou…V autoškolách by měli za ty hříšné peníze naučit zájemce nejen předpisy, ale taky udržet auto mezi čárama a nepřekážet při tom. Prostě taky jezdit.

    • nevím co znamená nízká kvalita řidíčského výsviku , ,ale pokud řídičákdali i tobě, tak je asi téměř nulový-asi tak

    • Největší vliv má kvalita komunikací a jejího příslušenství i okolí. O betonový propustek se zabijete. V poli jen zastavíte i třeba s přemety. Dalším faktorem je čitelnost jízdy. Pokud vidím napřed brzdová světla, řidič jede téměř po středové čáře a pak zahne doprava bez blinkru nebo ho dá na poslední chvíli vytváří kolizní situace. Takto se často chovají i starší řidiči a nevěřím na vliv výcviku. Odpovědnost a hazardérství je lidská vlastnost, kterou instruktor těžko ovlivní. Vybržďovači dobře vědí, že nejednají dle pravidel. Jen je ovládne vztek a emoce.

  3. Pokud pojedete 35 místo 50, tak neušetříte nic. Ten rozdíl je dán spíše Vaší požadovanou povolenou reálnou rychlostí a tím, co ukazuje tachometr. Samozřejmě, že rozdíl 15 je i tak moc. Ten zbytek si klidně přičtěte obavě, že budete změřen výběrčím “mýtného”. Tedy populistické vyděračské měření rychlosti v obcích obecními zastupiteli. To pak máte na výběr- buď budete riskovat, že vám to o pár nepodstatných kilometrů ujede a zaplatíte, nebo to budete hlídat na tachometru a neustále korigovat ( netuším, kdo za vás bude věnovat pozornost řízení ) :D, a nebo zpomalíte tak, aby vám to ani při odhadu neujelo. Silnice tu jsou pro řidiče, které zabírají různý stupeň schopností, ne jen pro elity. Chybu hledejte ve zbytečné šikaně.

  4. Neřekl bych ,jak říká Astin že největší vliv na to má nízká kvalita řidičského výcviku,ale je to arogance některých řidičů,nedej bože ,že trefíte na některého ,který si myslí ,že jste ho jen trošku omezil,v hustém provozu se to stává,slušný a inteligentní řidič spíš zpomalí a jiný zrychlí,abyste se nemohl zařadi.Pak vás předjede a pokouší se vás poučovat ukazováním nebo vybrždováním.Nevím proč je v nás Češích tolik agrese a ne jenom na cestách.

  5. Kařdý rozumný člověk ví, že rychlost a povolená určitá hladina alkoholu s nehodovostí primárně nesouvisí. Může za to hlavně katastrofální stav našich silnic. V noci, když prší tak vlastně skoro nevíte kam jedete, protože chybí bílé čáry ohraničující silnici. Dále za to může špatná kvalita řidičů. Stačí se podívat na připojovací pruh na dálnicích. Pak také všemožné displaye v autech, které odvádí pozornost. Těch důvodů je samozřejmě víc, toto jsou ale hlavní důvody. Plus vozový park. Kdyby měla všechna auta třeba tempomat, tak nikdo nemusí civět ve městě na tachometr, ale nastaví si rychlost a může sledovat provoz. Já používám tempomat zhruba na 70% svých ujetých kilometrů, možná 80%

    • Obyčejný tempomat těžko, ten adaptabilní, který sám přibrzdí asi ano. To Vám ale nikdo zadara nedá a normálně na to vydělat prací jde jen těžko. U levnějších aut to je za příplatek, a i tak si to každý pracující nemůže dovolit.

    • Úplně špatně.Eliminujte ze silnic mladé zajíce v rychlých kárách,dále slepé a hluché seniory+šílené motorkáře a rázem bude nehodovost na 35 % současné nehodovosti.

  6. Z mého pohledu vše se odvíjí z absence policajtů na silnicích a nízké autority, kterou policie ztratila za éry vlády tzv. disidenta, loutky nastrčené pro manipulaci s občany této země. To že většina národa si dělá co chce se odráží i v provozu, navíc jejich agresivita se zvedá exponenciálně se značkou auta,ve kterém sedí.

  7. Považuji za tragické, jak se u nás dá získat řidičák. Prakticky žádná autoškola neprovádí již 30 let kurzy, ale jen t.zv. dálkovou výuku, která se dříve povolovala naprosto výjimečně třeba lidem, kteří jezdili několik let bez nehod s motorkou a chtěli rozšířit na “B”. Dnes tak získávají řidičák prakticky všichni a to způsobem, že nikdy neviděli Zákon o provozu na pozemních komunikacích, nikdy neviděli vyhlášku 294 – Dopravní značky, ale naučí se nazpaměť správné odpovědi do testů stylem, že nejdelší odpověď je správná a tam, kde to neplatí, musím se naučit, kdy zaškrtnout “A”, kdy “B” a kdy “C”. Tito lidé ale často vůbec netuší o čem je řeč!!! Divíte se tedy následné nehodovosti?!

    • nejvetsi omyl je Karle ze si myslis ze se mas naucit teorii, tak je ti pri rizeni uplne k H…
      presne takovy lemplove jako ty rozhoduji o blbostech

  8. Jezdím hodně a jezdím rád.
    Všímám si i takových věcí jako je okolí silnic. Všimněte si prosím, že v Rakousku u silnic mizí příkopy. Přiznám se, že když si uvědomím, že je stále tepleji a neprší, tak proč je u nás dělají stále hlubší? Asi potřebují utratit peníze. A proč u nás jsou příkopy i tam, kde okolí silnic je níže než vozovka, to už nechápu vůbec. A řidiči by pak nekončili v kotrmelcích, ale v poli. Snad by i toto zachránilo mnoho životů.

  9. Můžete se všichni dohadovat jak chcete, ale za pár let budete mít v autě černou skříňku a budete se svobodně rozhodovat maximálně v tom, jestli do auta nastoupíte nebo ne. Staré dobré časy, kdy nás motorismus bavil, jsou definitivně pryč. Tady nejde vůbec o bezpečnost, ale o globální kontrolu nad každým jedincem.

    • Tak poděkujte za toto omezení v budoucnu přestárlým a začínajícím řidičům+motorkářům.Tyto skupiny vytváří na cestách nebezpečné situace.

  10. Pokud přestanou jezdit staří senioři(posílat na prohlídky k policejnímu lékaři,ne se slivovicí k obvodnímu),pokud mladí floutci dostanou k novému řidičáku omezení výkonu auta na 5 roků na takových max. 50 kw a konečně na všechny motorky od určitého výkonu tachograf s kartou a možnost pokutovat 3 týdny zpět jako u nákladní dopravy,potom nehod bude nanejvýš 35 % současného stavu.Tyto 3 skupiny jsou totiž hlavním důvodem špatné situace na našich cestách!

  11. Silnice jaké v jakém jsou stavu….autoškola…ta se stará aby měla co nejvíce uchazečů a vydělala….vidím to každý den ať je to nadupaný auto nebo SUV ty lidi co v tom jezdí si myslí že se jim nemůže nic stát…a vůbec ale vůbec se nezajímají co se děje okolo nich jedou bez hlavě a spoléhají se na to že auto to vyřeší za ně a v klidu si telefonují…malují si obličej a dokonce jsem i viděl jak si čte za jízdy…..tak čemu se díví….pak se stane jen jedno…PLESK a je to….a děkuji této redakci,že konečně si toho někdo všiml….

    A podávejte o čem to je a jak jsou na tom v Německu…napsali to dobře…HURÁ někdo konečně na to přišel kde je zakopaný pes….

PŘIDAT KOMENTÁŘ: