Ne, britští poslanci nezakazují vlastnictví aut. Jen poukazují na obtížnou dosažitelnost uhlíkové neutrality

  • Zpráva britských poslanců z komise pro vědu a technologie poukazuje na komplikovanost dosažení uhlíkové neutrality

  • V této souvislosti rezonuje médii zejména „zákaz vlastnictví osobních automobilů“, což ale zpráva vůbec nenavrhuje 

  • Britští poslanci chtějí, aby se vláda soustředila na vývoj „nového dopravního systému“ místo prosté výměny tradičních aut za elektrická 

  • Zpráva zároveň uvádí, že v budoucnosti může být velkým problémem těžba drahých kovů potřebných pro akumulátory a že by se britská vláda neměla spoléhat pouze na technologii bateriových elektromobilů 

Po internetu přes víkend začaly kolovat články o to,, že „britští poslanci chtějí zakázat soukromé vlastnictví aut“. Samozřejmě v zájmu ochrany klimatu. V dnešní ekologicky poněkud šílené době taková zpráva samozřejmě budí značnou pozornost, nicméně realita je přece jen střízlivější. Více než na nedostatek soudnosti britské komise pro vědu a technologie totiž její zpráva dokazuje, že nadcházející přechod na elektromobilitu bude ještě zajímavý.

Opravdu se má vlastnictví aut zakázat? 

Zmíněná zpráva (najdete ji zde) nic takového neříká. Jde o mediální zkratku, která se sice nabízí, ale původní text tak radikální není. Obsáhlá zpráva hodnotí různé kroky vedoucí k celkovému cíli, jímž má být uhlíkově neutrální Velká Británie v roce 2050. V plánu je zákaz prodeje aut se spalovacími motory, podpora výstavby dobíjecích stanic a změna systému dopravy obecně. Právě v části hovořící o dopravě se domnělý zákaz osobního vlastnictví vozů objevuje.

Průzkum: Proč zákazníci nechtějí kupovat elektromobily? Problémem je pořád cena, dojezd i dobíjení

Fakticky komise ale říká následující: „Vláda se ve svých dlouhodobých cílech dekarbonizace dopravy soustředí na zvýšení prodeje nízkoemisních automobilů místo přípravy nízkoemisního dopravního systému. Z dlouhodobého pohledu se nezdá široce rozšířené vlastnictví automobilů kompatibilní s významnou dekarbonizací. Vláda by se neměla snažit dosáhnout snížení produkce emisí pouhým nahrazením stávajících automobilů jejich nízkoemisní alternativou. Musí být vyvinuta strategie na podporu nízkoemisního systému dopravy.“ (Zvýraznění provedla redakce Autobible.cz.)

Podle názoru britských poslanců by tedy bylo vhodné vymyslet nějaký způsob náhrady za individuální dopravu. Odpovědí by mohla být sdílená mobilita, podpora veřejné dopravy, jízda na kole, pěší chůze a tak dále. Však to znáte.

Jistě, myšlenka omezit počet aut v soukromém vlastnictví z návrhu patrná je. A z dnešního pohledu jde samozřejmě o naprostý nesmysl. Ani u nás, ani ve Velké Británii neexistuje adekvátní náhrada za individuální automobilovou dopravu. Představa, že lidé jezdí jen tak do centra města autem, aby naštvali ekologické zájmové skupiny, se nezakládá na pravdě. Lidé jezdí autem, protože potřebují flexibilní řešení mobility, protože chtějí zvládnout své přesuny rychle, nebo potřebují převézt více věcí najednou. K tomu vám kolo nepomůže a mnohdy ani přeplněné autobusy nebo metro. Žádná rovnocenná alternativa zatím není ani na obzoru. Až se taková objeví, zákazníci ji začnou rádi využívat automaticky.

Jenže britská zpráva zmiňuje i důvody takovéhoto návrhu a možná trochu mimoděk tak ukazuje, jak nesmyslná je aktuální elektromobilní hysterie šířící se Evropou.

Bateriové elektromobily jako technologie na příštích 30 let

Požadavek na nižší počet aut totiž vychází z faktu, že i elektromobil nepřímo produkuje emise. Navíc je tu ještě jeden problém. Jak uvádí průzkum americké vědeckovýzkumné vládní agentury USGS (United States Geological Survey) z roku 2019, na světě je 62 milionů tun lithia, 25 milionů tun kobaltu, přes 800 milionů tun grafitu a nejméně 130 milionů tun niklu. Jinak řečeno, podle aktuálních odhadů při zachování aktuální roční produkce aut by zásoby vystačily na třicet let. Vzhledem k investicím, které jsou vyžadovány pro přechod od spalovacích motorů na elektromobily, to není zas až tak moc.

Citovaná zpráva rovněž připomíná fakt, že aktuálně není na území Evropy žádný významný producent lithia nebo kobaltu. Takže čím více bude Evropa závislá na elektromobilech, tím více bude závislá na dodávkách těchto drahých kovů. Přičemž podle Amnesty International se zhruba polovina světových zásob kobaltu nachází na území Demokratické republiky Kongo, kde se tento kov těží za nelidských podmínek:

Elektromobily potřebují kobalt. Těží ho v Africe děti, které pracují v otřesných podmínkách

Sečteno a podtrženo, ze zprávy britské komise vyplývá, že by za nějakých třicet let sice mohly všude jezdit elektromobily, ale na výrobu dalších už nebude dostatek rozumně dostupných světových zásob. Kromě toho poslanci vyzývají britskou vládu k tomu, aby se nespoléhala pouze na jednu technologii s tím, že vodík má potenciál k výrobě levnějších a ekologičtějších aut.

V tomto kontextu se zdá být aktuální přechod na elektromobily tak, jak si ho představuje Evropská unie, přinejmenším ukvapený. Aktuálně lze jen těžko odhadnout, jak to celé nakonec dopadne. Nadcházející roky budou pro automobilový průmysl velkou zkouškou. Ale rozhodně ne kvůli tomu, že „britští poslanci chtějí zakázat soukromé vlastnictví aut“. Dost možná nakonec k poklesu vozů v osobním vlastnictví opravdu dojde, jenže k tomu přispějí jiné faktory než nějaký vládní zákaz.

Ne, britští poslanci nezakazují vlastnictví aut. Jen poukazují na obtížnou dosažitelnost uhlíkové neutrality
Ohodnoťte tento článek!
4 (80%) 3 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: