Na trh dorazila vrcholná Škoda Enyaq iV 80x. U každé nápravy používá jiný motor a stojí minimálně 1 277 900 Kč

  • Škoda zahájila na českém trhu prodej prozatím vrcholné verze elektrického SUV Enyaq iV 

  • Provedení 80x disponuje výkonem až 265 koní, ovšem pouze dočasně a při splnění řady podmínek

  • Pohon všech kol obstarává dvojice elektromotorů. Zatímco ten zadní je synchronní, přední nápravu pohání asynchronní motor 

  • Základní cena Škody Enyaq iV 80x je 1 277 900 Kč

Automobilka Škoda oficiálně odstartovala prodej prozatím vrcholné verze elektrického modelu Enyaq iV. Provedení 80x nabízí výkon 265 koní a především pohon všech kol. Za cenu od 1 277 900 Kč dostanou zájemci také možnost využívat při dobíjení stejnosměrným proudem výkon až 130 kW, u slabších verzí dodávanou za příplatek 13 500 Kč.

Enyaq iV 80x pracuje s dvojicí elektromotorů, jak je u elektromobilů v dnešní době již běžné. Za pozornost ale stojí fakt, že Škoda (respektive koncern VW) vsadila na rozdílné typy. Jestliže například Jaguar I-Pace má na obou nápravách synchronní elektromotory s permanentními magnety a takové Audi e-tron používá vpředu i vzadu motory asynchronní, u Enyaqu najdeme kombinaci obou těchto přístupů. Vzadu je synchronní elektromotor a vpředu asynchronní.

Audi e-tron vs. Jaguar i-Pace: Podrobný srovnávací test luxusních SUV na elektřinu

Škoda to vysvětluje tím, že asynchronní elektromotor lépe snáší krátkodobá přetížení a vykazuje nižší ztráty ve chvílích, kdy běží naprázdno. Proto je podle ní ideální pro provoz v režimu pomocného motoru. Absence vzácných kovů (magnetů) v asynchronním motoru znamená také nižší cenu. Kombinaci asynchronního motoru vpředu a synchronního vzadu najdeme rovněž u Mercedesu-Benz EQA. Ten ale na rozdíl od Enyaqu iV 80x využívá jako hlavní hnací motor ten přední asynchronní.

Celkový výkon systému je 265 koní a točivý moment vrcholí hodnotou 425 Nm. Sprint na 100 km/h proběhne za sedm sekund a nejvyšší rychlost je jako u ostatních variant omezená na 160 km/h. Udávané výkonové maximum je ale dostupné pouze po dobu maximálně třiceti sekund a po splnění řady podmínek. Mimo jiné musí být teplota akumulátoru v rozmezí od 23 do 50 °C a úroveň nabití musí být větší než 88 %. Škoda ale zároveň doporučuje, aby v rámci snahy o omezení degradace (stárnutí) akumulátoru uživatelé nenabíjeli na více než 80 %.

Škoda Enyaq vs. konkurence: Srovnali jsme ji s Hyundai, Kiou i luxusními elektro-SUV

Jak napovídá označení „80“, Enyaq s pohonem všech kol je dodáván s největším dostupným akumulátorem o využitelné kapacitě 77 kWh. Dojezd verze 80x je podle norem WLTP až 495 km. Minimální cena 1 277 900 Kč se vztahuje k provedení 80x Loft a ve srovnání s variantou 80 Loft je vyšší o 75 tisíc. Zájemci mohou sáhnout také po sportovně střižené variantě Sportline s cenovkou 1 357 900 Kč.

Enyaq iV 80x bude hrát roli vrcholné motorizace do příchodu verze RS, která se stane historicky první elektrickou Škodou opatřenou tímto označením. Výkon se bude pohybovat kolem hranice 300 koní a RS jako jediné také dostane omezovač rychlosti posunutý na 180 km/h místo běžných 160 km/h.

Na trh dorazila vrcholná Škoda Enyaq iV 80x. U každé nápravy používá jiný motor a stojí minimálně 1 277 900 Kč
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 2 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: