Na semaforech ano, u chodníku ne. Policie vysvětluje, kdy vadí mobil ve stojícím autě

Zdroj: Archiv MF
  • Mobilní telefon v autě nesmíte používat nejen za jízdy, ale i v řadě případů, kdy vůz stojí

  • Záleží na tom, zda jste auto zastavili o své vlastní vůli, nebo ne, říká policie

  • Odpověděla na naše dotazy a vysvětlila, kdy bude řidič pokutovat a kdy o přestupek nejde

Řidič nesmí při jízdě vozidlem držet v ruce nebo jiným způsobem telefonní přístroj nebo jiné hovorové nebo záznamové zařízení. Tak hovoří zákon o provozu na pozemních komunikacích. Jinými slovy to znamená, že je zakázáno telefonovat za volantem, ale také fotografovat, namlouvat nebo natáčet. Zajímavé je, že slovo „při jízdě“ nutně nemusí znamenat, že je vozidlo v pohybu.

Debatu nad nejednoznačnou definicí před nedávnem rozvířila česká média, která informovala o problému z Velké Británie, kdy prý tamní policie může i zabavit řidičák jen za to, že řidič použije mobilní telefon k placení v drive-thru okénku rychlého občerstvení. V Česku je postih za mobil ve voze méně drastický: pokutuje se až tisícovkou na místě (2500 Kč ve správním řízení) a dvěma body navíc.

Nomen omen: Šéf dopravní policie Zlý sní o drakonických pokutách a měření na D1

Sporné zůstává, kdy je auto v „jízdě“. Položili jsme proto několik otázek ministerstvu dopravy, které vyhýbavě odpovědělo, že záleží na kontextu a v závěru vlastně na zasahujícím policistovi, jak přestupek vyhodnotí. „Vždy je zároveň nutné zkoumat materiální stránku přestupku, jenž nemusí být vždy naplněna, přestože je naplněn znak formální a zároveň také jeho další okolnosti,“ řekl Autobilbi mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Jde o vůli řidiče

Policie zareagovala o několik dní později, ale celý problém poměrně jasně popsala. „První je situace, kdy dochází k zastavení vozidla nezávisle na vůli řidiče. Klasicky například popojíždění v koloně, zastavení na signál nebo před přechodem pro chodce. V takovém případě je držení hovorového zařízení nepřípustné. Jedná se o situaci, kdy musí řidič stále věnovat plnou pozornost dění v silničním provozu a musí na ni včas stihnout zareagovat. Nerespektování uvedeného má pak především dopad na plynulost silničního provozu,“ odpověděla Autobibli vrchní komisařka Hana Rubášová z Policejního prezidia České republiky.

Řidiči se vyhýbají autobusovým pruhům, i když nemusí. Blokují tak provoz

Pokud tedy například stojíte v koloně a chcete domů poslat SMS zprávu, že přijedete později, dopouštíte se přestupku. Stejně tak byste neměli ani na mobilním zařízení zjišťovat, jak dlouhá zácpa je přes aplikace typu Waze. Jedinou možností je mít telefon v držáku a obrazovky se dotýkat pouze prsty. V takovém případě totiž zjevně nejde o držení.

A jak je to v případě, že stojíte na kraji silnice, u chodníku nebo třeba ve vjezdu a telefonujete? Zatímco třeba právě ve Velké Británii se telefon smí používat v autě pouze ve chvíli, kdy má vypnutý motor a zataženou ruční brzdu, český pohled je na daný problém benevolentnější a více odpovídá logice toho, proč se telefon za volantem zakazuje.

V drive-thru není problém

„Druhou situací je ta, kdy řidič na základě své vlastní vůle a v souladu se zákonem zastaví například na místě určeném k parkování, kde následně vezme do ruky hovorové zařízení. Obdobným místem je i výdejní okénko u fastfoodu, kde řidiči použije mobilní telefon k placení. V takovém případě se řidič ničeho nedopouští,“ vysvětlila Rubášová.

Jízda v prostředním nebo levém pruhu: Kdy to je přestupek a jaká je pokuta?

Není se tedy nutné obávat třeba ani telefonování nebo posílání SMS zpráv ve frontě v drive-thru. Stejně tak policisté nebudou trestat ani to, když na někoho čekáte před domem a zavoláte mu, že jste už dorazili.

Na semaforech ano, u chodníku ne. Policie vysvětluje, kdy vadí mobil ve stojícím autě
Ohodnoťte tento článek!
3.7 (74.04%) 57 hlas/ů

12 KOMENTÁŘE

  1. Já se ani nedivím.
    Když vidím jak se za volantem telefonuje a píšou sms,
    tak evidentně není něco v pořádku.
    Nejhorší je, že to dělají i profesionálové v kamionech a co víc v autobusech mhd.
    Dosti ubohé je to, když páni podnikatelé v X7, Audinách a dalších drahých autech
    telefonuje u ucha. Vždyť ta vozidla mají vše zabudované přes bluetooth, nemusí zvednout mobil
    vůbec a oni jak jelita telefon u ucha. To fakt nechápu.
    Proto jednoduchá poučka, posereme si všechno sami svým chováním !!!!

  2. Jednak nevím, co to je to drajv trů, protože na americký filmy nekoukám. U nás na vsi nic takového určitě zavedeno není. Taky nevím, jak se dá platit telefonem, zvlášť takovým, který není v tu chvíli připojen k internetu. Takže pro ostatní případy, kterým rozumím, mi výklad článku připadá logický a správný.

    • Drajv trů (drive thru) je normální prodej z okénka přímo do okénka auta. Není to jen ale v amerických filmech ale rozmáhá se to i u nás. Platit mobilem jako bezkontaktní kartou můžete i bez připojení na data, jde jen o bankovní aplikaci. Frajeři si ji simuluji tím, že si do igelitového oblečku svého mobilu strčí obyčejnou bezkontaktní kartu A JE TO! Jinak s Vaši poslední větou naprosto souhlasím akorát nechápu proč si děláte imidž (image) vesnického balíka když nim nejste 🙂

      • Nazdar kluci. Možná pan Mlejnek chtěl říct, že už není třeba roztahovat deštník, když v Moskvě prší, resp. nyní v jůesej. Ale zdůrazňuji možná.

  3. mate snad moznost si sehnat handsfree ne…nebo jste tak tupy vsichni,ze to neumite pozivat..nebo ukazujete jaky jste aroganti a ze asi na to mate a dela vam to dobre na ty vase zakomlexovany chaby ega..!

  4. pořádné pokuty a kontrolovat a nástedně rozšlapat ten telefon,protože co třetí ridič bembek telefonuje nebo čumí na facebuk,aby náhodou tupcům neutekl nějaký drb

  5. U prvního článku jsem napsal komentář, který jsem chtěl, v odpovědi, doplnit tím, že bych chápal zákaz použití telefonu při zastavení vozidla (§2, písmeno p) tedy nezávisle na vůli řidiče a ne při zastavení či stání (§ 2, písmena n, o) leč se nezobrazil. Není mi jasné proč v předchozím článku mluvčí Ministerstva dopravy argumentoval slovním spojením “při řízení” když zákon říká “za jízdy”.

  6. Nechám nastartovaný motor a budu hlásit nehodu při zastavěném vozidle, no a budu trestán?? No to si nechám dochladit turbo, pak se rozmyslím co dělat a do té doby někdo zemře!!

  7. a to, že je dneska je možné číst zprávy i na hodinkach stejně tak jejich diktovani, což je podle mne mnohem horší než 5, a více palcový telefon alespoň to čtení, a je uplně edno že to hodinky nedržím v ruce

PŘIDAT KOMENTÁŘ: