Na dálnici 140 km/h? Je to cesta správným směrem, čeká nás ale hysterie

  • Vláda v pondělí schválila změnu bodového systému a přidala i možnost zvýšit rychlost na dálnicích na 140 km/h

  • Podle ministra Havlíčka půjde jen o vybrané úseky, kde to bude dovolovat technický stav

  • Mnohem obtížnější ale bude boj s hysterií, kritici vidí ve zrychlování apokalypsu

  • Zkušenosti z jiných zemí přitom ukazují, že nejbezpečněji se jezdí bez limitů

Vláda v pondělí projednala rozsáhlou novelu silničního zákona, kterou by chtěla ještě na podzim předložit parlamentu. Ta mění výši pokut i udělených bodů u řady přestupků, stejně tak umožňuje trestat nové, jako například nedodržování bezpečné vzdálenosti. Objevuje se také řidičák na zkoušku. Ministru dopravy a průmyslu Karlu Havlíčkovi se navíc podařilo do novely dostat i avizovanou možnost zvýšit na vybraných úsecích dálnice rychlost až na 140 km/h.

Takových pokusů o zvýšení rychlosti už bylo hned několik. Nejrůznější vlády za poslední dvě desetiletý navrhovaly 150 nebo dokonce 160 km/h. Nikdy se ale tyto změny nedostaly do praxe. A to hlavně proto, že každé jejich oznámení okamžitě doprovodila hysterie. Nejen některých řidičů, ale i samotných zákonodárců nebo „odborníků“ na dopravu. A i když chce Havlíček přidat jen 10 km/h a jen na některých úsecích dálnic, stačilo pár hodin, a začaly se nesouhlasné reakce objevovat i nyní.

Nomen omen: Šéf dopravní policie Zlý sní o drakonických pokutách a měření na D1

Dlouho na sebe nenechal čekat třeba komentátor serveru Seznam Zprávy Jan Lipold, který je tradičním zastáncem snižování rychlosti, jak naznačil i ve svém starším příspěvku ještě na Aktuálně.cz. Na svém twitterovém účtu dal dohromady výsledek pátečního měření během preventivní policejní akce Speed marathon a právě navrhovanou změnu rychlosti. Jakkoliv tyto dvě věci spolu ani v nejmenším nesouvisí, na což ho i další uživatelé upozornili.

Lipold by byl zřejmě rád, aby se v Česku jezdilo ještě pomaleji než dnes. To dokládá i jeho další tweet odkazující na nedávné snížení rychlosti na nizozemských dálnicích. Tam teď platí maximálně stokilometrová rychlost, čímž se se staly jedněmi z nejpomalejších dálnic v Evropě, ale i na světě.

Demagogie s minutami

Komentátor Seznamu není jediný, který se staví proti myšlence zvyšování rychlosti. Své stanovisko už dříve dalo i ÚAMK v článku: Zamyšlení ÚAMK 130 nebo 140 km/h na dálnici? V něm se jako o nejsilnější argument opírá o fakt, že pokud by se rychlost takto zvedla na stokilometrovém úseku, řidič by ho projel jen o tři minuty rychleji. A proto to nemá smysl!

Jde o klasickou demagogii. Stejným způsobem bychom totiž mohli požadovat naopak snížení rychlosti na 120 km/h, protože rozdíl bude jen pár minut. Nebo rovnou na nizozemskou stovku. Rozdíl by byl totiž nebyl ani 14 minut a to je stále čas, kvůli kterému se nemá smysl nikam hnát! ÚAMK ale zapomíná na to, že nejde primárně o dobu strávenou za volantem, ale o bezpečnost, které se zvýší díky menšímu stresu řidičů a většímu jejich vyšší koncentraci na jízdu.

Nejlepším řešením by bylo úplné zrušení plošné maximální povolené rychlosti. Řada odpůrců se však domnívá, že by den na to začala naprostá apokalypsa. Všichni lidé by uháněli letěli 200 až 300 km/h po dálnici, v tom lepší případě by proráželi svodidla a létali do polí, v tom horším by způsobovali jednu hromadnou nehodou za druhou. Na dálnicích by umíraly stovky, ba tisíce lidí. Jenže ve skutečnosti by se nestalo vůbec nic. Popřípadě by se dokonce statistiky nehodovosti na českých silnicích začaly ještě zlepšovat.

Bez limitů bezpečněji než s nimi

Absurdní? Kdepak, dokládá to takzvaný Montanský paradox. Ten ukázal, že pokud lidé cestují po silnicích bez limitů, klesá počet smrtelných nehod. Průměrná rychlost řidičů se přitom zvyšuje jen minimálně. Pokud se pak na neomezený úsek opět zavede limit, nehodovost stoupá. Tento zajímavý fenomén jsme podrobně popsali zde:

Neomezená rychlost je bezpečnější než limity, dokázal Montanský paradox

Bizarní je vlastně na celém humbuku okolo zvyšování maximální povolené rychlosti na dálnici i fakt, že řada okolních zemí s ním už má vlastní zkušenosti. Rychlost zvyšovali třeba na Slovensku nebo v Rakousku. Ve Francii naopak na okreskách zavedli nižší 80 km/h, aby se posléze vrátili k původnímu limitu.

A pak tu máme ještě Německo, se svou sítí dálnic s velkým podílem neomezených úseků. Stačí jet po D5, překročit hranici na Rozvadově, a rázem můžete jet jak chcete. Totéž na D8 směrem na Drážďany. Kdo by chtěl kontrovat lichým argumentem, že jsou dálnice v lepším stavu nebo dokonce že je tato rychlost dovolena jen širokých úsecích, nechť se jede projet! Na západě navazují dálnice A6 je prvních 30 kilometrů zakroucená jako had, severní A17 má skákavý povrch z betonových bloků. Obě mají jen dva pruhy v každém směru.

Otázkou tedy je, proč se proti nepatrnému zvýšení rychlosti staví někteří tak negativně? Možná je to tím, že jim policie i média neustále vtloukají do hlavy, že překročení maximální povolené rychlosti je nejčastější příčinou smrtelných nehod, i když to není pravda. Nebo si čtou o tragické situaci na silnicích, jakkoliv je letošní rok z hlediska úmrtí lepší než ten loňský. Je škoda, že se kvůli hysterii, lžím a demagogii nemůžeme posunout. Ostatně i v případě aktuální změny jde zatím jen o návrh. Ještě musí projít parlamentem i senátem. A tak se může nakrásně stát, že v něm nakonec žádná stočtyřicítka nebude.

Co si o možném zvýšení rychlosti myslíte vy? Hlasujte v naší anketě:

Rychlostní limit 130 km/h na českých dálnicích by se měl…

Na dálnici 140 km/h? Je to cesta správným směrem, čeká nás ale hysterie
Ohodnoťte tento článek!
4.7 (94.29%) 28 hlas/ů

9 KOMENTÁŘE

  1. Opomíjite jeden důležitý fakt a to je, že 130km/h je na německých dálnicích doporučená rychlost a když se v Německu stanete účastníkem dopravní nehody v okamžiku, kdy jste jel rychleji než 130km/h, pojišťovna viníka Vám může odmítnout plnění škody.

    Obecně nejsem proti zvýšení limitu na cca 140-160 na určitých úsecích, např. úsek D1 Lipník – Bělotín, což je přehledný 6-ti proudový úsek, ale to bychom my Češi museli chápat rozdíl v přilnavosti pneumatik za sucha a mokra, případně na sněhu a opatřit dálnice proměnným dopravním značením, které by museli následně řidiči respektovat, tak jako je to v Německu nebo Rakousku, kde při silném dešti okamžitě všichni zpomalí a přizpůsobí rychlost stavu vozovky. Celkově by se musela snížit agresivita, která rozhodně není tak zlá, jako třeba v Polsku, ale obecně zde máme velké procento řidičů, kteří se považují za vládce dálnic a ostatní řidiče považují za překážky, které je lepší z cest odstranit. Nicméně věřím, že se situace pomalu zlepšuje.

    V neposlední řadě je třeba zmitit hluk, který ve 160km/h značně převyšuje ten ve 120km/h, což si mnozí z nás rovněž neuvědomují a argument, že se lidé z míst k dálnici přilehlým mohou odstěhovat, do jisté míry vystihuje odstavec předcházející, zamyšlející se nad toleranci a sounáležitostí českých řidičů.

    • Absolutne souhlasim s pasazi o hluku a toleranci nekterych ridicu k ostatnim ucastnikum silnicniho provozu, ale zaroven souhlasim se zrusenim maximalni rychlosti a prevzetim systemu z nemecka.
      Podle me, dokud se lidi(a tim myslim i cyklisty a chodce ve meste) nebudou navzajem respektovat (mozna i trochu bat druhych) tak se nic nezmeni..
      Zazil jsem spoustu situaci, kdy mi pred cumak na dalnici ve 130 vletel typek v nejaky dacii v 80 a jeste se divil ze mi to vadi…
      To nema nic spolecneho s maximalni rychlosti, ale s koncentraci a respektem k tomu co se deje okolo. Ne ze by se mi to v Nemecku nestalo, ale je toho VYRAZNE mene, nez u nas.

      Kazdopadne spis dokud se lidi nebudou respektovat navzajem, tak si muzou zakonodarci schvalovat co chteji.

      Jak kdysi bylo nekde napsano: ridicak by se mel brat lidem co na normalni suche silnici 1 tridy neumi jet 90. At uz mene, nebo vice..

  2. Mám najeto několik set tisíc po německých dálnicích a jedna z mnoha výhod neomezené rychlosti je to že na konci zácpy se každej rozjede svou rychlostí někdo 130, někdo 150, někdo 200 a někdo třeba 300 a provoz se okamžitě rozředí . Představte si že by po skončení zácpy se čtyřkilometrová kolona rozjede na 130 a všichni pojedou 130 .zní to docela absurdně a nesmyslně aby pak čtyřkilometrová kolona byla dál jen by se sunula stotřicítkou.

  3. Auta se zlepšují. Pro žádné novější auto není problém jet v klidu a bezpečně 130. Problémem jsou naše autoškoly, které z velké části neprodukují dobré řidiče. Pak se stává, že paní, občasná řidička, navalí svou Fábii v 70.
    Samozřejmě proti jakémukoliv zvyšování rychlosti budou ti, kteří ve městě jedou 30 a mimo 70. Protože podle nich pomalá jízda je bezpečná. To, že tak neberou ohledy na ostatní a tím je i ohrožují, je už nezajímá.

  4. Ponechte limity tak, jak jsou nyní:
    – nač systém komplikovat?
    – proč se odlišovat od okolních zemí?
    – už dnes se po dálnici valí neobvykle vysoké množství aut s rychlostí výrazně nižší, než je povolených 130
    – už dnes se po dálnici valí dosti značné množství aut s rychlostí vyšší, než je povolených 130
    – už dnes je tedy bezpečnost na českých silnicích a dálnicích velmi, opravdu velmi snížena (rozdíl v rychlostech je mnohem nebezpečnější, než rychlost sama o sobě)
    – neargumentujte kvalitou aut: a) v ČR je pomalu nejstarší vozový park na světě b) schopnosti současných účastníků provozu (nejen řidičů aut a kamiónů) jsou daleko, ale opravdu DALEKO za kvalitou aut c) kvalita silniční sítě (i dálnic) je v ČR daleko, ale opravdu DALEKO za schopnostmi řidičů a za technickou úrovní aut.
    – protože policie nekoná, nechrání ani nepomáhá, je diskuze o zvýšení limitu na českých dálnicích zcela mimo mísu. Stejně si každý jezdí, jak chce. A to se týká nejen rychlosti, ale PŘEDEVŠÍM všech ostatních problémů, které se dají zařadit pod jeden název: etika řidičova chování. Proč zvyšovat limit povolené rychlosti, když “řidiči” dělají ostatním účastníkům provozu kriticky nebezpečné prasárny za jakékoliv rychlosti? A beztrestně, bez výchovných zásahů a postihů…
    V ČR je situace na silnicích a dálnicích
    – Hustota provozu neustále roste. Tato hustota je překážkou nejen pro zvýšení limitů povolených rychlostí, ale dokonce i pro dodržení stávajících limitů. Společensky přijatelné je tedy spíše apelovat na snížení skutečné rychlosti jízdy, nikoliv povolování vyšších limitů.
    – Služba dopravní policie by měla zaměstnávat natolik připravené policisty, aby jim mohla být svěřena PLNÁ zodpovědnost za jejich rozhodnutí: měli by umět posoudit, kdy je překročení limitu 130 skutečně nebezpečné, a kdy je porušením zákona s minimálním dopadem na bezpečnost provozu. Dnes je to tak, že policie se soustředí jen na měření rychlosti, protože jen a pouze tento přestupek lze prokázat bez pochybností. Ostatní porušení zákona se dokumentují mnohem složitěji, a proto z pohledu Policie si nemá cenu život komplikovat jejich potíráním.
    Tímto přístupem se dále zhoršuje chování “řidičů” na české silniční siti (včetně “řidičů” ze zahraničí) a to je další překážkou zvyšování rychlostních limitů.
    A tak dále.
    Bezpečnost především, až potom svoboda a zodpovědnost rozhodování. Jsme národ nezodpovědných, jimž latentní porušování zákona přijde jako naprosto normální vzorec chování. Bohužel, jsme Slované se všemi důsledky. Nejezdí se tu bezpečně a ohleduplně…

  5. To je kraválu. Vždyť už dneska těch 130 málokdo dodržuje. Snad jenom kamiony a ti cvoci co se napasujou do středního pruhu a drží si sto deset aby náhodou rychlost nepřekročili. Jinak na Hradeckej dálnici v neděli odpoledne je stabilní rychlost v levém pruhu 150.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: