Vláda v pondělí projednala rozsáhlou novelu silničního zákona, kterou by chtěla ještě na podzim předložit parlamentu. Ta mění výši pokut i udělených bodů u řady přestupků, stejně tak umožňuje trestat nové, jako například nedodržování bezpečné vzdálenosti. Objevuje se také řidičák na zkoušku. Ministru dopravy a průmyslu Karlu Havlíčkovi se navíc podařilo do novely dostat i avizovanou možnost zvýšit na vybraných úsecích dálnice rychlost až na 140 km/h.
Takových pokusů o zvýšení rychlosti už bylo hned několik. Nejrůznější vlády za poslední dvě desetiletý navrhovaly 150 nebo dokonce 160 km/h. Nikdy se ale tyto změny nedostaly do praxe. A to hlavně proto, že každé jejich oznámení okamžitě doprovodila hysterie. Nejen některých řidičů, ale i samotných zákonodárců nebo „odborníků“ na dopravu. A i když chce Havlíček přidat jen 10 km/h a jen na některých úsecích dálnic, stačilo pár hodin, a začaly se nesouhlasné reakce objevovat i nyní.
Dlouho na sebe nenechal čekat třeba komentátor serveru Seznam Zprávy Jan Lipold, který je tradičním zastáncem snižování rychlosti, jak naznačil i ve svém starším příspěvku ještě na Aktuálně.cz. Na svém twitterovém účtu dal dohromady výsledek pátečního měření během preventivní policejní akce Speed marathon a právě navrhovanou změnu rychlosti. Jakkoliv tyto dvě věci spolu ani v nejmenším nesouvisí, na což ho i další uživatelé upozornili.
https://twitter.com/jan_lipold/status/1295357189108965376
Lipold by byl zřejmě rád, aby se v Česku jezdilo ještě pomaleji než dnes. To dokládá i jeho další tweet odkazující na nedávné snížení rychlosti na nizozemských dálnicích. Tam teď platí maximálně stokilometrová rychlost, čímž se se staly jedněmi z nejpomalejších dálnic v Evropě, ale i na světě.
Demagogie s minutami
Komentátor Seznamu není jediný, který se staví proti myšlence zvyšování rychlosti. Své stanovisko už dříve dalo i ÚAMK v článku: Zamyšlení ÚAMK 130 nebo 140 km/h na dálnici? V něm se jako o nejsilnější argument opírá o fakt, že pokud by se rychlost takto zvedla na stokilometrovém úseku, řidič by ho projel jen o tři minuty rychleji. A proto to nemá smysl!
Jde o klasickou demagogii. Stejným způsobem bychom totiž mohli požadovat naopak snížení rychlosti na 120 km/h, protože rozdíl bude jen pár minut. Nebo rovnou na nizozemskou stovku. Rozdíl by byl totiž nebyl ani 14 minut a to je stále čas, kvůli kterému se nemá smysl nikam hnát! ÚAMK ale zapomíná na to, že nejde primárně o dobu strávenou za volantem, ale o bezpečnost, které se zvýší díky menšímu stresu řidičů a většímu jejich vyšší koncentraci na jízdu.
https://twitter.com/ZuzanazReckovic/status/1295614787171364864
Nejlepším řešením by bylo úplné zrušení plošné maximální povolené rychlosti. Řada odpůrců se však domnívá, že by den na to začala naprostá apokalypsa. Všichni lidé by uháněli letěli 200 až 300 km/h po dálnici, v tom lepší případě by proráželi svodidla a létali do polí, v tom horším by způsobovali jednu hromadnou nehodou za druhou. Na dálnicích by umíraly stovky, ba tisíce lidí. Jenže ve skutečnosti by se nestalo vůbec nic. Popřípadě by se dokonce statistiky nehodovosti na českých silnicích začaly ještě zlepšovat.
Bez limitů bezpečněji než s nimi
Absurdní? Kdepak, dokládá to takzvaný Montanský paradox. Ten ukázal, že pokud lidé cestují po silnicích bez limitů, klesá počet smrtelných nehod. Průměrná rychlost řidičů se přitom zvyšuje jen minimálně. Pokud se pak na neomezený úsek opět zavede limit, nehodovost stoupá. Tento zajímavý fenomén jsme podrobně popsali zde:
Bizarní je vlastně na celém humbuku okolo zvyšování maximální povolené rychlosti na dálnici i fakt, že řada okolních zemí s ním už má vlastní zkušenosti. Rychlost zvyšovali třeba na Slovensku nebo v Rakousku. Ve Francii naopak na okreskách zavedli nižší 80 km/h, aby se posléze vrátili k původnímu limitu.
A pak tu máme ještě Německo, se svou sítí dálnic s velkým podílem neomezených úseků. Stačí jet po D5, překročit hranici na Rozvadově, a rázem můžete jet jak chcete. Totéž na D8 směrem na Drážďany. Kdo by chtěl kontrovat lichým argumentem, že jsou dálnice v lepším stavu nebo dokonce že je tato rychlost dovolena jen širokých úsecích, nechť se jede projet! Na západě navazují dálnice A6 je prvních 30 kilometrů zakroucená jako had, severní A17 má skákavý povrch z betonových bloků. Obě mají jen dva pruhy v každém směru.
Otázkou tedy je, proč se proti nepatrnému zvýšení rychlosti staví někteří tak negativně? Možná je to tím, že jim policie i média neustále vtloukají do hlavy, že překročení maximální povolené rychlosti je nejčastější příčinou smrtelných nehod, i když to není pravda. Nebo si čtou o tragické situaci na silnicích, jakkoliv je letošní rok z hlediska úmrtí lepší než ten loňský. Je škoda, že se kvůli hysterii, lžím a demagogii nemůžeme posunout. Ostatně i v případě aktuální změny jde zatím jen o návrh. Ještě musí projít parlamentem i senátem. A tak se může nakrásně stát, že v něm nakonec žádná stočtyřicítka nebude.
Co si o možném zvýšení rychlosti myslíte vy? Hlasujte v naší anketě: