Místo křižovatky pěší zóna? Dopravní peklo, krátkou cestu vystřídalo kličkování ulicemi

  • Radnice Prahy 2 se na popud Institutu plánování a rozvoje Prahy rozhodla na čas vytvořit pěší zónu

  • V rámci akce Pražské židle a plácky zablokovala důležitou křižovatku na Vinohradech

  • Řidiči tudy vyjížděli z obytné zóny, stačilo pár set metrů jednou ulicí. Nyní krouží mezi bloky

  • Nepromyšlená změna ukazuje, že byla navržena někým, kdo se v místě nepohybuje

  • Místní poukazují na to, že stačilo pěší zónu pootočit a problém by nebyl tak velký

Před několika dny nechala radnice Prahy 2 vyznačit pěší zónu na poměrně důležitém kruhovém objezdu. V křížení Záhřebské ulice s Americkou, kterou zdobí fontána a obklopují celkem čtyři restaurace a tři vinárny, namalovala žluté čáry, nasadila velké květináče a rozmístila několik kovových stolků a židliček. Auta z místa úplně nevyhnala. Mohou projíždět z pravé strany Americké směrem dolů do Záhřebské a z levé strany směrem nahoru. Problém je, že místní řidič potřebují přesně opačné řešení. Nebo raději žádné.

Nejhůř jsou na tom ti, kteří mají svá auta zaparkovaná v Americké ulici kousek před náměstíčkem. Původní cesta z domu například v Americké číslo 12 směrem na hlavní Francouzskou, kterou lze dále využít k výjezdu ze čtvrti, zabrala jen minutu. Stačilo odbočit do Záhřebské a vydat se směrem nahoru.

Nyní je ale potřeba jet takto: Americká – Záhřebská – Belgická – Jana Masaryka – Americká – Máchova – Varšavská – Šmilovského – Na Kozačce – Máchova. A to s tím, že řidič skončí na velmi nepřehledné křižovatce s Francouzskou, kde je těžké odbočit směrem doleva. Místo 300metrové cesty jde o výlet na dva kilometry. Situaci před a po instalaci pěší zóny ukazuje mapa:

Tato mapa ukazuje standardní situaci, kdy by řidič vyjížděl z Americké ulice a směřoval na Francouzskou
Na této mapě je vidět aktuální stiuace. Je potřeba kličkovat mezi bloky zhruba dva kilometry

Radnice se svým počinem pochlubila na Facebooku. Příliš pochvalných reakcí ale nedostala. „Dostat se na konec Záhřebské je nyní objížďka na 10 minut. A auta na kruháku kolem kašny na Americkém náměstí stejně budou zmateně jezdit dal. Takže pro lidi stejně nebezpečné,“ napsala například Lucie Balcárková.

Praha přeťala cyklopruhem konec dálnice D5. Jezdí tam 28 tisíc aut denně

„Jsem rozhodně proti. Akorát dojde k přesunu aut jinam, takže to bude na úkor obyvatel Varšavská, Šmilovského, Na Kozačce…o tom jak to ucpe obousměrný úsek Máchova ani nemluvě. Kaváren a odpočinkových míst je snad na Vinohradech dost,“ dodal Kryštof Tejnora.

Zatím jen na zkoušku

Radnice Prahy 2 ale upozorňuje, že jde jen o dočasnou záležitost. Pěší zóna bude na místě do 1. října. Návrh vznikl v rámci akce nazvané Pražské židle a plácky, který se už realizoval i v jiných čtvrtích. Ani tam se ale nesetkal jen s nadšenými ohlasy. Za akcí stojí Institut plánování a rozvoje Prahy.

„Toto konkrétní místo bylo vybráno společně s městskou částí, jelikož Praha 2 již v minulosti nechala vypracovat studii na možnou revitalizaci prostoru včetně omezení průjezdu. Dočasná proměna prověřuje, zdali je reálné náměstí takto upravit a zdali ho budou lidé využívat. Dočasný projekt může nastartovat opravdovou rekonstrukci či naopak případně ušetřit mylně vynaložené finanční náklady. Dokud změnu ve veřejném prostranství nevyzkoušíme v měřítku 1:1, nedokážeme přesně odhadnout, jaké budou její dopady,“ řekla Autobibli koordinátorka projektu Pražské židle a plácky Kristýna Kočová.

Pěší zóna Praha 2
Květináče byly na kruhový objezd rozmístěny v rámci projektu nazvaného Pražské židle a plácky

Pokud se změna neosvědčí, mobiliář se podle Kočové jednoduše přesune na jiné místo. Pokud se naopak osvědčí, může rovnou na místě zůstat a z dočasné změny se tak stane permanentní. „Omezení průjezdu náměstím přirozeně vyvolává potřebu úpravy jednosměrek v okolí. Nicméně vzhledem k tomu, že náměstí je koncipováno jako dočasné, rozhodli jsme se v tuto chvíli změnu jednosměrek neprovádět,“ dodala koordinátorka.

Co se stalo s místy, která Praha zavřela autům? Nic, zejí prázdnotou

Mimochodem, pokud by už měla změna na místě proběhnout, nebylo by nutné jednosměrky ve Vinohradských ulicích výrazněji měnit. Stačilo by totiž pěší zónu na náměstíčku pootočit tak, aby auta jezdila z pravé strany Americké místo dolu nahoru. Takové řešení by delší cestu přineslo jen lidem mířícím z levé části Americké do Záhřebské, ti by ale nenajížděli kilometry, jen by objeli jeden blok.

Problém nejen pro popeláře

Lidé blízcí projektu tvrdí, že na něm participovala i „dopravní fakulta“. Nicméně je zřejmé, že místních obyvatel se na změnu nikdo předem neptal. „Bydlím přímo na náměstí, nikdo se mě neptal, zda bych tuto možnost uvítal (a ani ostatních mých spoluobčanů, jak jsem odtušil z příspěvků, kdy se tato akce nepovedla) – neuvítal. Nikdy nemám problém najít místo v jedné z fajn restaurací kolem kruháče, takže fakt nepotřebuju židličky ještě uprostřed – to akorát zkomplikuje dopravu, jak tu již ostatní píšou,“ napsal Honza Hynek.

Absenci dotazování potvrdila i sama Kočová: „Participativní dotazování pro takto krátkodobý projekt neproběhlo,“ sdělila Autobibli. Je tedy patrné, že k projektu nemohli místní nic říci a zároveň ho připravil někdo bez znalosti místních jednosměrek.

Pátrali jsme, jak se financují silnice v Česku. Desítky miliard od řidičů zmizí v jiných kapitolách rozpočtu

Mimochodem, problém s bizarní objížďkou není jen v případě osobních aut. Problém budou mít i popeláři, na což upozorňuje šéf společnosti KOMWAG Jaroslav Stružka: „Nemohu se zbavit nutkavého pocitu, že fakulta dopravy, stejně jako IPR neřeší, že takovéto úžasné instalace několika málo stolků a židlí mezi záplavu přilehlých restauračních zahrádek přinese pouze to že a) se významně zdraží svoz odpadu takřka pro všechny občany v okolí, neboť popeláři budou nuceni prodloužit zanášku a vynášku popelnic o několik desítek metrů – což je samozřejmě poplatná služba, b) instalací zábran pro čištění formou květináčů a stolků se významně sníží podíl strojního úklidu, čímž naroste množství polétavého prachu v dané lokalitě, což je pro životní prostředí v dané lokaci zásadním negativem. Takže jen houšť a víc takových projektů, ať se tady Pražákům žije čím dál hůře!“

Místo křižovatky pěší zóna? Dopravní peklo, krátkou cestu vystřídalo kličkování ulicemi
Ohodnoťte tento článek!
4.6 (91.43%) 28 hlas/ů

5 KOMENTÁŘE

  1. Podle mapy.cz je ulice Americká jednosměrka, ve směru který je v článku do ní vjet nelze. Na cílové místo stačí jet po ulici Jana Masaryka a odbočit vpravo.

    • Pletete se. Všechny ulice v místě jsou jednosměrné, ale jejich směr se mění podle bloků. Např. v Jana Masaryka celkem 5x. V Americké 3x. Americká mé jiný směr právě v bloku mezi JM a Záhřebskou. Vím to, bydlím tam.

  2. Na rozdíl od většiny hejterů jsem se tam byl včera osobně podívat, sedl jsem si tam, dal jsem si pivo a pozoroval. Mám z toho celkem pozitivní dojem, určitě by stálo za to, to nechat natrvalo, respektive udělat to pořádně. Konečně se děti s rodiči dostanou ke kašně, na náměstí jsou stromy, které poskytují příjemný stín pro posedávající. IPR židličky by šly nahradit kvalitnějším mobiliářem, doplnit nějaký dřevěný stupně, které by sloužily k posezení i k lepšímu přístupu ke kašně. Taky by bylo fajn nad pláckem pověsit nějaký dekorační žárovičky, aby to bylo ještě hezčí. Dopravně mi přišlo, že to žádné zácpy v okolních ulicích nezpůsobuje, to bylo možná první den, kdy byli řidiči překvapeni, dnes už vědí, kudy jet.

    • Tak zácpy tam nejsou vidět, protože je z toho teď mrtvý blok. Všichni jedou jinudy. Jděte se pak podívaz na křižovatku Máchova X Francouzská, která je toho důsledkem. To je děs. Ostatní to raději objedou ještě dál Londýnskou. Nic proti té zóně, ale kdyby aspoň byla o 90 stupňů otočená.

  3. V Česku je situace trochu jiná, například v Praze se se zaváděním cyklopruhů a stezek poměrně experimentuje.
    ————-
    Budování cyklostezek v Praze je z velké části naprostý nesmysl a jde jen o to vytáhnout z fondů EU peníze. Možná se vám zdá, že namalovat pruhy na silnici nemůže moc stát, ale stojí to desítky milionů ročně a náklady navíc strmě stoupají, jak se malují další a další, neboť se musí značení pravidelně obnovovat. Navíc nejsme někde na jihu Francie – čas po který se dají cyklostezky používat je omezena počasím na maximálně 6měsíců v roce – zbylých 6měsíců je hnusně, prší, mrzne či sněží a na kolo vyjede leda naprostý nadšenec či blázen. Ani geografie Praze nepřeje – Paříž, Mnichov či Londýn jsou placky – převýšení v Praze je až téměř 200m, což je opravdu dost, když uvážíte, že Vltava má v Praze nadmořskou výšku cca 200m na mořem. Kdybych se já měl dostat 7km do práce na kole, tak musím být trénovaný sportovec, neboť mám polovinu cesty z kopce a druhých cca 4,5km do kopce. I modré zóny likvidují podnikání – cokoli potřebuji koupit, vždy si vybírá obchod kde nejsou modré pruhy a ostatní motoristé dělají podle mě to samé. Jen zubařku mám na Vinohradech a nechce se mi jí měnit – je fakt dobrá. Minulý týden jsme 20minut jezdil kolem a kolem, než jsem našel placené místo – volných míst na modrých zónách bylo desítky (dopoledne jsou lidé v práci). Ani Ekologicky to nedává žádný smysl 20minut kličkovat po Vinohradech a míjet desítky prázdných míst. Modré zóny jsou jen fabrika na bezpracně vydělané peníze pro firmy které to provozují a něco kápne i pro město – pokud by to mělo být pro rezidenty a podnikatele, tak budou modré zóny 7-15h pro všechny bezplatné – část rezidentů odjíždí do práce a to by umožnilo NErezidentům třeba pohodlně navštívit zubaře, nebo nakoupit v nějakém obchodě nebo třeba navštívit svou nemocnou maminku a donést jí nákup – po 15h kdy se začínají rezidenti vracet, by pak zase začaly platit modré zóny a fungovat placená stání – jenže to by zúčastnění tolik nevydělali…

PŘIDAT KOMENTÁŘ: