Mezinárodní řidičský průkaz: Kde je potřeba, kde ho získat a kolik stojí?

  • Existují dva typy mezinárodních řidičských průkazů

  • V EU ho spíše potřebovat nebudete, jinde ale ano

  • Důležitý je hlavně v autopůjčovnách nebo při dopravní nehodě

  • Stojí 50 Kč a vydává se na počkání

Naprostá většina z nás jezdí autem jen po území Evropské unie, případně ve státech, které platný řidičák některého státu z EU uznávají (například Švýcarsko, Lichtenštejnsko a Norsko). Ale některé země vyžadují mezinárodní řidičský průkaz. Nebo je aspoň lepší mít ho s sebou.

Pokud jedete do země, která mezinárodní řidičský průkaz vyžaduje, budete ale zároveň potřebovat také český řidičák. Mezinárodní průkaz je vám bez toho českého k ničemu. Mezinárodní řidičský průkaz vlastně není nic jiného než mezinárodně a také mezikontinentálně uznávaný oficiální úřední překlad českého dokumentu či průkazu.

Kdo mezinárodní řidičák potřebuje?

Koluje mýtus, že mezinárodní řidičák potřebují jen profesionální řidiči, ale to není pravda. Potřebuje ho každý, kdo se chystá řidit mimo země EU nebo EHP a Švýcarska. Jedete-li autem třeba do Ruska nebo plánujete dovolenou v USA a tam si chcete půjčit auto (nebo motorku), budete mezinárodní řidičák potřebovat.

Doporučujeme: Výměna řidičského průkazu v roce 2018: Od července bez fotky a kdekoli

Ačkoli se stává, že zahraničním turistům z EU často uznávají klasický domácí řidičák podle evropského vzoru, může se stát, že ho budou úředníci vyžadovat. Takže třeba v půjčovně na letišti vám klidně vydají auto jen na evropský řidičák, ale když vás zastaví policie nebo budete řešit dopravní nehodu, bude už po vás mezinárodní průkaz vyžadován. Je ho dobré mít už z toho důvodu, aby si úředník nebo policista neříkal o tučný úplatek, jak bývá v některých zemích zvykem.

Jaké jsou typy mezinárodního řidičského průkazu?

Typy jsou dva a platí ve vybraných zemích podle toho, jakou mezinárodní úmluvu podepsaly. Mezinárodní řidičské průkazy podle Ženevské úmluvy z roku 1949 platí pouze jeden rok. Pak jsou mezinárodní řidičské průkazy podle Vídeňské úmluvy z roku 1968 a ty platí tři roky.

Seznam států, které podepsaly ženevskou úmluvu (platnost jeden rok)
Albánie, Alžírsko, Andorra, Argentina, Austrálie, Bangladéš, Barbados, Belize, Benin, Bosna a Hercegovina, Botswana, Burkina Faso, Černá Hora, Demokratická republika Kongo, Dominikánská republika, Ekvádor, Egypt, Fidži, Filipíny, Ghana, Gruzie, Guatemala, Haiti, Chile, Indie, Island, Izrael, Jamajka, Japonsko, Jihoafrická republika, Jordánsko, Kambodža, Kanada, Kongo, Kuba, Kyrgyzstán, Laos, Libanon, Lesotho, Madagaskar, Malawi, Malajsie, Mali, Maroko, Monako, Namibie, Niger, Nigérie, Nový Zéland, Omán, Papua-Nová Guinea, Paraguay, Peru, Pobřeží slonoviny, Korea, Rusko, Rwanda, San Marino, Senegal, Srbsko, Sierra Leone, Singapur, Spojené arabské emiráty, Srí Lanka, Středoafrická republika, Sýrie, Thajsko, Togo, Trinidad a Tobago, Tunisko, Turecko, Uganda, USA, Venezuela, Vietnam, Zimbabwe.

Doporučujeme: Řidičské průkazy – Skupiny, podskupiny, druhy vozidel a minimální věk pro udělení

Seznam států, které podepsaly vídeňskou úmluvu (platnost tři roky)
Albánie, Arménie, Ázerbájdžán, Bahamy, Bahrajn, Bělorusko, Bosna a Hercegovina, Brazílie, Černá Hora, Demokratická republika Kongo, Filipíny, Gruzie, Guyana, Írán, Izrael, Jihoafrická republika, Katar, Kazachstán, Keňa, Kuba, Kuvajt, Kyrgyzstán, Libérie, Makedonie, Maroko, Moldávie, Monako, Mongolsko, Niger, Omán, Pákistán, Peru, Pobřeží slonoviny, Rusko, San Marino, Saúdská Arábie, Senegal, Srbsko, Seychely, Spojené arabské emiráty, Středoafrická republika, Tádžikistán, Tunisko, Turecko, Turkmenistán, Ukrajina, Uruguay, Uzbekistán, Vietnam, Zimbabwe.

Samozřejmě pokud stát podepsal nejprve ženevskou úmluvu a pak tu vídeňskou, platí v něm mezinárodní řidičák obou typů, tedy i ten tříletý.

Kdo mi mezinárodní řidičský průkaz vydá a jak si o něj řeknu?

Žádosti o vydání mezinárodního řidičského průkazu vyřizují příslušná (podle místa obvyklého bydliště) pracoviště evidence řidičů obecních úřadů obcí s rozšířenou působností. Žádost se podává na příslušném úřadě obce s rozšířenou působností osobně. Vzory ve Wordu a PDF si můžete stáhnout přímo zde:

Vzor žádosti o vydání mezinárodního řidičského průkazu ke stažení (doc)

Vzor žádosti o vydání mezinárodního řidičského průkazu ke stažení (PDF)

K žádosti se přikládá platný řidičský průkaz, doklad totožnosti (občanský průkaz, popř. cestovní pas společně s potvrzením o občanském průkazu, které je vydáno v případě ztráty nebo odcizení občanského průkazu) a jednu barevnou nebo černobílou průkazovou fotografii (35×45 mm). Tu byste už od července potřebovat neměli, ale znáte to… Jistota je jistota. Nebo si na úřad zavolejte, jestli ji pořád vyžaduje. Žádost se vyřizuje „bezodkladně“, to znamená na počkání a správní poplatek je 50 Kč.

Ještě je potřeba připomenout, že na území České republiky je vám mezinárodní řidičský průkaz k ničemu. Platí mimo ČR ve státech, které příslušnou dohodu podepsaly, a pouze v kombinaci s platným českým řidičákem.

Mezinárodní řidičský průkaz: Kde je potřeba, kde ho získat a kolik stojí?
Ohodnoťte tento článek!
4.6 (92.9%) 62 hlas/ů

3 KOMENTÁŘE

  1. Dobrý den,

    Příští rok bychom chtěli s rodinou vyrazit na Srí lanku. Chtěla bych se zeptat jaká je tam doprava? Četla jsem, že se doporučuje vypůjčení motorky, to nám ale připadá dost nebezpečné a hlavně budeme s malými dětmi. Proto bychom raději volili auto. Náš ideální plán by byl, vycestovat tam na 2 týdny, objíždět pláže a památky a spát, kde se jen dá. Veškeré praktické informace o destinaci jsem si už zjistila tady: Srí Lanka. Bohužel se mi toho nepodařilo moc najít právě o dopravě.
    Díky za odpověď, T.

    • Dobrý den,
      na Srí Lance jsme byli v dubnu loňského roku. Měli jsme také jisté ambice, že si tam půjčíme auto a že budeme jezdit. Tato představa mě rychle opustila již po cestě z letiště do hotelu. A to si troufám říci, že řídím celkem dobře protože jezdím každý den a mám nějaký ten kilometr za sebou. 😉 a řízení auta mě moc baví. To že se tam jezdí vlevo se dá naučit za pár kilometrů, i když řazení se za křižovatkou je celkem mazec. Ale to jak se tam jezdí, to se člověk ze střední Evropy jen tak nenaučí. Předjíždění před horizontem či zatáčkou není problém. Tak že můžete čekat, že se proti Vám za každou zatáčkou či horizontem objeví protijedoucí vozidlo. To že si místní vytvoří ze dvouproudové silnice čtyř a více proudovou není také problémem. Provoz tu probíhá za neustálého brždění, rozjíždění se a hlavně za neustálého troubení. Oni na sebe netroubí, že jste trotl ale pro to aby jste věděli, že jsou za Vámi či že Vás předjíždějí. Jejich silniční síť je málo obsáhlá a tudíž jsou komunikace neustále plně obsazeny a trasu v délce cca 150-180 km kterou u nás dáte někde okolo 2-2,5 hodin tam jedete třeba hodin 5-6. Dalším faktem je to, že se veškerý život na Srí Lance odehrává ve městech, u moře a především okolo místních silnic a tudíž je problém rozeznat, jestli jste stále ještě v obci či mimo ní. Jinak jsem tam zažil pár cest autobusem a bohatě mi to stačilo neboť bych do některých míst, která tam zůstala v situacích, které jsme viděli, nestrčil novinový papír natož pak svoji ruku. Jak píší v chytrých článcích je lepší buď ten autobus, nebo si pronajmout auto i s řidičem, a to vychází cenově velmi přijatelně. Shrnuto doprava na Srí Lance je pouze pro hodně otrlé řidiče ze střední Evropy. Tak že, pokud se k tomu odhodláte, držím palce. Pavel.

  2. Dobrý den, za měsíc jsme s Věrkou projezdili na skútru skoro celou Srí Lanku. Super. A vůbec mi nevadil “šílený”provoz. To u nás je šílený. Přeznačkováno až zbytečně moc. Tam pár značek, ale vždy jsme cíl našli.
    Na Bali byl skútr nutnost. Jiná doprava neexistuje.
    No a Thajsko? Tam jsem se cítil, jak bych se tam narodil – cítil jsem se úplně bezpečně.
    Vladimír

PŘIDAT KOMENTÁŘ: