MDČR nedokáže obhájit přísnější tresty za telefonování. Otázky soustavně ignoruje

  • Ministerstvo dopravy i se svými podřízenými organizacemi obhajuje zpřísnění trestů za telefonování za volantem tím, že jde o jednu z nejčastějších příčin nehod

  • Dokázat se to snaží prostřednictvím grafů, které paradoxně ukazují, že to tak není

  • Nejasnosti nedokáže ministerstvo nijak vysvětlit. Respektive se o to ani nesnaží

  • Vedoucí BESIPu Tomáš Neřold ignoroval naše nepříjemné dotazy už ve své předchozí roli tiskového mluvčího MDČR

Začátkem ledna byl ministr dopravy Dan Ťok (ANO) ze všech stran kritizován za nezvládnutí situace na D1. Použil osvědčený trik – vytasil se s návrhy na úpravy bodového systému. A zabralo to. Mediální prostor opanovaly tak bizarní výstupy jako servilní projížďky redaktora ČRo s ředitelem dopravní policie nebo měření bezpečné vzdálenosti zpoza svodidel, jak to pro diváky ČT demonstroval vedoucí BESIPu (oddělení MDČR, pozn.) Tomáš Neřold. Právě o panu Neřoldovi bude dnes řeč. Z titulu své funkce vystupuje v médiích v roli „dopravního experta“. Jeho kvalifikací na židli šéfa BESIPu je ale to, že si ji vyseděl jako tiskový mluvčí ministerstva dopravy.

V roli tiskového mluvčího na úřadě kritizovaném ze všech stran si pan Neřold vypěstoval vlastní komunikační strategii. Spočívá v tom, že dotazy, které se nehodí do krámu, se ignorují tak dlouho, až to novináře přestane bavit. Setkali jsme se s tím třeba tehdy, když jsme chtěli vysvětlit, proč ministr vychvaluje úsekové měření rychlosti na D1, ačkoliv k žádnému zlepšení bezpečnosti nevedlo. Požadovaného vyjádření jsme se ani přes několik urgencí nedočkali:

Ministr Ťok hraje mrtvého brouka. O přínosu měření na dálnicích se bavit nebude

Pana Neřolda, již v roli ředitele BESIPu, jsem kontaktoval také loni na podzim, když jsem se soukromě pustil do analýzy zavádějící kampaně České asociace pojišťoven. V jednom z placených článků v rámci kampaně mě zaujalo toto vyjádření: „BESIP to (používání mobilu za jízdy, pozn.) nedávno přirovnal k jízdě pod vlivem alkoholu. Během „mobilování“ je řidič ovlivněn podobným způsobem, jako by měl v krvi minimálně 0,8 promile. Hůře vnímá zrakové i akustické vjemy, snížena je i mentální a fyzická kapacita pro řešení dopravních situací. Takto nekoncentrovaný řidič až osminásobně zvyšuje riziko smrtelné dopravní nehody.“ Obrátil jsem se na pana Neřolda s dotazem, jak přesně dospěl BESIP k číslu 0,8 promile a 8x vyššímu riziku smrtelné nehody. Na odpověď čekám dodnes.

A tím se znovu dostáváme k mediální kampani ohledně bodového systému, kterou v lednu rozjel tiskový odbor MDČR. Jedním z klíčových bodů má být používání mobilů v autě, které údajně patří z nejčastějším příčinám nehod. Právě takový dojem se snaží ve svých vyjádřeních navodit představitelé ministerstva i policie, když – stejně jako zmíněná kampaň ČAP – kladou rovnítko mezi nevěnování se řízení a používání mobilního telefonu.

Například tisková mluvčí ministerstva Lenka Rezková zdůvodňovala navrhované zpřísnění sankcí těmito slovy: „Telefonování a psaní zpráv za volantem je nebezpečné, jde o jednu z nejčastějších příčin nehod. V roce 2017 kvůli nepozornosti za volantem přišlo o život 65 lidí a stalo se téměř 10 000 nehod zapříčiněných nepozorností, policie loni pokutovala 50 000 telefonujících řidičů.“

Všimněte si. O nehodách zaviněných nepozorností a o pokutách za telefonování se mluví, jako by šlo o jedno a totéž.

Paní Rezkovou jsem tehdy na základě výše citovaného písemného vyjádření telefonicky kontaktoval a požadoval upřesnění. Chtěl jsem vědět, na základě čeho tvrdí, že „jde o jednu z nejčastějších příčin nehod“, když z policejních statistik nic takového nevyplývá. Respektive to z nich nelze zjistit. Po telefonu mi konkrétně odpovědět nedokázala, později však poslala e-mailem další vyjádření:

„Z hloubkové analýzy Centra dopravního výzkumu (příspěvková organizace MDČR, podobně jako BESIP, pozn.) vyplynulo, že nejčetnější příčiny dopravních nehod, resp. faktory přispívající ke vzniku dopravních nehod jsou: nepozornost 42,5 %, nepřiměřená rychlost 13,2 %, nesprávné vyhodnocení situace v silničním provozu 8,9 %, omezený výhled 5,8%, nerespektování pravidel silničního provozu 5 %, únava a mikrospánek 4,3 %, alkohol 4,2 % a ostatní. Telefonování za volantem patří do kategorie distrakce, tedy odklon pozornosti, které tvoří podstatnou část.“

Mluvčí ke svému vyjádření připojila i dva grafy:

Unknown
Unknown-1 Tyto dva grafy mají dokazovat, že telefonování za volantem patří k nejčastějším příčinám nehod. Ve skutečnosti z nich vyplývá, že tzv. „distrakce pozornosti“ (z níž používání mobilu tvoří jen část, neznámo jak velkou) je příčinou necelých osmi procent všech dopravních nehod. Zdroj: MDČR

I kdybychom neměli nejmenší pochybnosti o metodice a věrohodnosti analýzy, z níž grafy vycházejí, okamžitě je z nich zřejmé, že používání mobilních telefonů není nejčastější příčinou nehod ani zdaleka. Tzv. „distrakce pozornosti“, kam podle Rezkové telefonování spadá, tvoří 17,9 % z kategorie „nepozornost“. Čili 7,6 procenta všech dopravních nehod. Ano. Ministerstvo dopravy opravdu obhajuje tvrzení, že telefonování za volantem patří k nejčastějším příčinám nehod, pomocí grafů, které dokazují, že to tak není.

To je samo o sobě pozoruhodné. Měl jsem ale i další doplňující dotazy. Protože v kontextu tohoto příběhu je považuji za významné, zveřejňuji je přesně tak, jak jsem je tehdy formuloval:

  1. Chápu tedy správně, že dle analýzy CDV připadá na „distrakci pozornosti“ 7,6 % všech dopravních nehod (17,9 % ze 42,5 %)?
  2. Co dalšího spadá do „distrakce pozornosti”, respektive jaký je podíl používání telefonů na této kategorii? Jakou metodikou získalo CDV zdrojová data pro graf „Příčiny nepozornosti“?
  3. Pokud má CDV nebo jakákoliv jiná relevantní organizace věrohodná data o podílu používání telefonu na zavinění dopravních nehod, proč je nepublikuje přímo, ale zahrnuje je bez bližšího upřesnění do různých nadřazených kategorií?

Lenka Rezková odpověděla, že tyto dotazy spadají pod BESIP, a doporučila obrátit se na jeho vedoucího Tomáše Neřolda. Což jsem neprodleně učinil. Bylo 9. ledna. A tím náš příběh pomalu končí. Protože odpovědi jsme se nedočkali. Ani po několika urgencích. Po e-mailu, telefonu, přes SMS i prostřednictvím paní Rezkové. V jednom e-mailu jsem dokonce nabídl panu Neřoldovi rozhovor, kde by měl prostor vše vysvětlit do detailu. Ale šéf BESIPu mlčí.

Pokuta za jízdu s telefonem v ruce: Co zaplatíte a kolik dostanete bodů?

Už jsem si dělal starosti, zda ho nestihla nějaká tragédie. Ale pan Neřold naštěstí žije. I když se možná nenachází v úplně nejlepší kondici. Tomu by nasvědčovaly jeho pozoruhodné úvahy o pokutování řidičů, kteří „kradou“ bezpečnou vzdálenost, jimž nás oblažoval v médiích docela nedávno.

Bohužel jde o příliš vážné téma, než abychom ho mohli uzavřít posmutnělým pokusem o vtipkování na adresu nekompetentního státního úředníka. Na celé záležitosti je dobře vidět, jak pracují a uvažují lidé, jejichž skvělými nápady se musíme pod hrozbou přísných a ještě přísnějších trestů řídit: Zavádějící argumenty, nepodložená tvrzení a namísto vysvětlování jen arogantní mlčení. Vyzýváme čtenáře, aby si jako voliči, daňoví poplatníci a řidiči položili otázku, zda jim to připadá akceptovatelné. Nám ne.

MDČR nedokáže obhájit přísnější tresty za telefonování. Otázky soustavně ignoruje
Ohodnoťte tento článek!
4.5 (90.24%) 287 hlas/ů

39 KOMENTÁŘE

  1. nevím o čem tu kodáte je to denodeneně k vidění přesně jak na tom obrázku placka na uchu a větrnej mlejn u volantu, šněrování po silnici a slepice kvokajíci v dvoutunovým tereňáku škrající o obrubníky
    a pak jen ksift protáhlej jak sem jen mohl(a) vlítnout mezi tu mateřskou školku to asi ty mrňata šly moc roztažený po chodníku …. když chceš krákat po telefonu jak sis včera večer užil za zády té své svýho s nějakou jinou jiným kup si hand free … mátoho

  2. Ikdyby to mělo zachránit jen jedinýho člověka je to správný rozhodnutí. Když dokážu za volantem netelefonovat já, dokáže to každej. A takovejmhle demagogům jako je idiot co napsal tenhle článek by měli okamžitě sebrat oprávnění na forevr. Kvůli takovejmhle spravedlivejm čurákům je v týhle zemi bordel jakej je. Dokud se lidi nenaučí ctít pravidla nezaslouží slitování.

  3. Telefonování za volantem jedouciho vozidla žádnou pozornost řidiče od řízení vozidla a od sledování provozu na pozemní komunikaci neodvádí! Denně uz 6 let dojíždím do práce 110 km tam a 110 km zpět, část velkým pražským okruhem, a telefonuji zcela běžně… Mimochodem, mám najeto za 25 let za volantem osobního auta více než 1 mil km bez jakékoliv nehody. Ideální situace panovala v letech 1998-2005 v Itálii, kde jsem studoval – žádná nesmyslná pravidla a bodování tam nikdo neřešil, a nehodovost byla stale stejně nízká. Ministerstvo dopravy vedou blbové, kteří neumí a nechtějí dopravu pozitivně posouvat, nýbrž omezovat, s cílem vytvářet korupční situace… Bodový systém bych zrušil, zvedl povolenou rychlost na silnicích 1.tř.= 100 km/h, dálnice = 150 km/h, dálniční tunely = 110 km/h, obce od 22h do 06h = 70 km/h. Ing. Kroupu z RSD vyhodit, Ing. Toka odvolat, a Ministerstvo dopravy předat do rukou Ing. Jurecky z KDU-CSL.

      • Co ti na tom příjde jako nesmysl ??, Mě to příjde velice normální a nic na tom nevidím jako nesmysl. Pokud se na tak vysoké rychlosti necítíš, doporučuji používat MHD, proto tady je, aby ňoumové, co potřebují jezdit padesát, protože ve vyšší rychlosti už neovládají své vozidlo, se mohli dostat do rachoty a přispívat na daně. Tak hurá do busu a přestaň prudit.

        • Těch co se na takové rychlosti citili jsou plné hřbitovy. Navíc, pokud jste ještě nezjistil, že MHD nejezdí všude, tak jste se asi moc daleko s autem nedostal.

        • Asi tak – pokud telefonuji přes HF, tak ještě dejme tomu v pořádku, ale i toto snižuje pozornost, to dokáži kdykoli a komukoli. Mít telefon v ruce a snažit se řídit po městě je skutečně o ústa nebo držku, zkusil jsem to jednou a fakt žádná hitparáda. Ta druhá ruka skutečně chybí. Jinak to zvyšování povolené rychlosti beru jen v noci v obci, ale to zase narazí na hluk. Přitom za bolševika se jezdilo do 8. 1979 v obci neomezeně a po tomto datu devadesát.

          Spíš mě zaráží, že vidím mobil na uchu v autech za milion, která určitě mají možnost HF přes autorádio a bluetooth, takže nechápu, proč si tuto funkci neaktivují a pak nemají problém. Je to skutečně jen a pouze o tuposti těch elementů mezi volantem a pedály.

        • Jsi normální arogantní debil,co si nevidí na špičku nosu.Já jezdím s kamionem 35 let a nedovolím si ani s osobním autem překročit povolené rychlosti a čumět do mobilu.A když vidím kolem sebe na cestě,nebo na křižovatkách ty machry a pipky,co si nedovedou odepřít ani na chvilku ty pos..né mobily,navíc jedou jako prasata,tak se mi dělá nevolno a každý den se modlím za svou ženu,která jezdí denně do práce na kole,aby ji některý z těchto machrů podobných tobě nesestřelil.

  4. ať už grafy říkají cokoliv, telefonování a smskování za jízdy je prasárna a mělo by se trestat.

  5. Pochopitelně, naši manažeři, obchodníci atp. prostě musí vyřizovat své obchodní záležitosti během jakékoliv chvíle ve 24 hodinách kteréhokoliv dne týdne. Protože by jim unikly kšefty a čas jsou peníze, že ano, vážení V.I.P.? K tomu bych jen poznamenal, že existují odpočívadla, kde můžete pohodlně zaparkovat a své telefony si vyřídit. Ovšem, to by vás zase stálo minuty a každá minuta pro vás jsou many… Fujtajblovský výmysl lidstva.

    • Bohužel Františku, nechodím na píchačky do práce a chci jet v létě do Turecka, takže čas jsou peníze. Ale upokojím Tě. Jezdím přesně 28 let, kolik mám najeto ti ani nebudu vysvětlovat, takový číslo ani neznáš, telefonuji neustále a bez handsfree a teď to k nasrání -28 let bez jedinné nehody, kurva vymykám se všem statistikám. Asi to kvůli Tobě napálím do sloupu, až si budem telefonovat, abych Ti udělal radost 🙂

      • A to také telefonuješ v zahraničí, nebo jen u nás? Tuším, že jen u nás. Venku jezdí úplně jinak než tady vyprávíš. Ono se říká něco o tom džbánu a uchu.
        Také urcitě dodržuješ všechna pravidla, rychlost, předjíždění, parkování atd..

      • A už ti někdo někdy něco řekl o duté makovici? Ne? Tak ti to říkám já. Jezdím o deset let déle a najeté kilometry už mají dávno 7 míst, ale nikdy bych nikomu netvrdil to, co ty. A napal to do toho sloupu, Darwinova cena tě nemine.

  6. Taky by mě zajímalo zvedání bodů projetí na čarvenou, chápu že to je přestupek vážný, ale někdy se to stane, aby člověk odvrátil nehodu nabo ohrožení. Ve správním řízeni to asi neobhájí. Otáska zní, kolik se stalo smrtelných nehod z důvodu projeti na červenou?

  7. Stále jen o trestech za telefonování. Přitom je už dávno dána povinnost věnovat se řízení a nedělat nic, co by odvádělo pozornost.
    Těch nebezpečných činností je více, ale řešíme jen držení telefonu v ruce. Otevíraní plechovky s nápojem, holení, líčení a úprava vizáže cestou do práce, manipulace s kuřivem a mnoho dalších činností – to všechno detailně popisovat asi nelze.
    Zkuste třeba lépe formulovat další navržený § o zákazu erotických hrátek za jízdy řidiče a spolucestujících. Fantazii se meze nekladou.

  8. A neříká to zákon jasně, jaké jsou povinnosti řidiče při řízení? Zajímavé, číst, jíst, pít, poslouchat rádio, sexovat lze, ne?

  9. Mě se strašně líbí. jak tady všichni křičí , jak je telefonování za volantem nebezpečný. Zkuste analyzovat, co vlastně v tu chvíli děláte. Držíte přístroj v ruce, takže pravděpodobně, podle ruky, jestli levá, nebo pravá, se vám buď špatně řadí, nebo nedáváte blinkry. To mi zrovna nepříjde jako mega důvod k havárii. dále, soustředíte se na hovor ? Pokud ano, tak co děláte, když máte ve vozidle spolujezdce ? To se jako na hovor nesoustředíte, to jako melete kraviny ? Takže pokud vyloučíme, že se na hovor nesoustředíte, tak jaký je rozdíl mezi tím, jestli telefonujete, nebo mluvíte se spolujezdci ? Tak co zakážeme mluvení v autě ? Jak to budeme kontrolovat, necháme si povinně naistalovat do aut mikrofony ? Jste úplně stejní demagogové, jako ten co tvrdí, že telefonování za volantem je příčinou nehod. Já bych dal každému test, jak moc ho ovlivní telefonování za jízdy, ohledně pozornosti a kdo neudělá, tomu bych sebral řidičák na vždy a nechal bych ho chodit pěšky 🙂 Jste stejní blbci, jako ti co vymýšlejí kraviny o bodovém systému. Co to komu přineslo ? Přestali umírat lidi ? NE. Jezdí se bez nehod ? NE. Takže proč, vlastně ?

    • protože hovada jako ty po zádrži na rok zmizí a přestanou ohrožovat ty co ctí pravidla. Frantíci by ti sebrali klíče od auta a kráčel bys pěšky mentále.

    • Ohrožuješ tím všechny okolo. I při menším nárazu tě to může “vykopnout” ze sedačky. A z klína spolujezdce budeš po nárazu blbě dobrzďovat a řídit.

    • Až budou soud a pojišťovny 100% zohledňovat to, že poškozený debil připoután nebyl a za své zranění si týmpánem může sám, pak to bude jen tvoje věc, že se necháš vyfackat airbagem.
      P.S. Fakt je to takový hrozný být připoutanej?!? Máš klaustrofóbii?

    • Znal jsem jednoho, co se nepřipoutal a u Karlových Varů ho zabil airbag. Jmenoval se Ivan Hlinka, asi ho znáš také… Ty pásy tam nejsou pro srandu kríálíkům a stálo dost peněz všechny tyto zádržné systémy zkonstruovat tak, aby správně sloužily. Tím, že se nepřipoutáš, dáváš najevo pohrdání lidským životem jak svým, tak jiných. Tohle říkám těm, co sedí vzadu a nechápou, že stát se může cokoli a kdykoli a ty pásy nechrání jen je, ale i ty na předních sedadlech. Jenže to takovým dementům, jako jsi ty, nedochází a dojde jim to, až bude pozdě. Viz nehoda toho Jaguáru, kdy dcera zabila sebe a otce jen proto, že nebyla na zadním sedadle připoutaná.

  10. Ten kdo nedokáže přijmout pravidla silničního provozu a řídit se jimi, by měl se vší vážností uvážit své účinkování v tomto a nahradit svou dopravu z místa na místo jiným a bezpečnějším způsobem. Proč vlastně děláme Řp a platíme autoškolu, když se potom nehodláme tím, co jsme se naučili, řídit.
    Neříkám, že se mi všechny předpisy a zákony líbí, Ovšem pokud by zavládla na silnicích anarchie, to ve mně vzbuzuje hrůzu.

  11. Je zde jeden problém: osobně jsem nepoznal rozdíl mezi telefonováním s a bez HF. Technicky ano – držím-li mobil v jedné ruce, ta ruka mi chybí při řazení, nebo při použití blinkrů, takže buď auto dusím při nízkých otáčkách, nebo dávám blinkry složitě druhou rukou. Ale to s bezpečností provozu celkem nesouvisí. Nicméně telefonuji-li, pak něco většinou řeším, a tak se věnuji řešení problému a už tak ne provozu. A to se už bezpečnosti provozu dotýká. Kolikrát (sáhneme-li si do svědomí) jsme jeli nacvičenou trasu a při telefonování zapomněli odbočit, po projetí křižovatkou nevěděli, jestli tam fakt svítila zelená, netušili, byl-li někdo u přechodu… Ale literu zákona jsme splnili – telefon jsme v ruce nedrželi…

  12. Pane Červenko, onen úředník vám na Vaše dotazy a telefonáty neodpovídá protože nemusí, víte?
    Jste mu jistě naprosto u prdele a neexistuje jediný důvod proč by tomu mělo být jinak.

    • Státní orgán je povinen odpovědět. Když něco někde veřejně kydnu (a i nejsem státní orgán), je třeba ten kyd také obhájit. Jinak je to jen a pouze zvůle moci.

  13. Většinou jezdí 50 ti co mají telefon v pařátě a článek co se jich zastává je vyložený nesmysl já bych jim dal na místě 10 000 flastr ať se jim to vyplatí handsfree stojí pár šupů a většina aut už ji má ve výbavě tak nechápu proč blbeček v nové Q7 musí jet s telefonem v ruce

  14. Mobilisto, to jsou bláboly pod úrovní zvláštní školy. Jestli si myslíš, že je bezpečnější držet v ruce mobil a psát si na něm SMS než tlachat se spolujezdcem s oběma rukama na volantu, pak seš debil, kterých je na našich silnicích bohužel pořád dosti. Všude se to trestá čím dál tím přísněji, jen Čecháčci jsou holt úplně jiní řidiči než ve zbytku Evropy. Jsi zářným důkazem toho, že máš místo hlavy jen obyčejnej hovnovod.

  15. Vždy je to “dokud se něco nestane” ,
    pak i ti největší zastánci telefonování za volantem bez HF změní názor,
    když někoho zabijí a pokud vůbec přežijí.
    Ostatně, při řízení každého vozidla má člověk držet jen volant a věnovat se řízení,
    netýká se to jen telefonu ,to je samozřejmé .

  16. Místo toho aby BESIP zatrhla mobilování a jiné činnosti za volantem, které nesouvisí s řízením, tak bude omezovat slušné lidi a brat řidičáky pomalu za vysoký K.T. omezovat seniory a jiné prkotiny. BESIP je byrokratická sebranka

  17. Milan
    Letos,pokud mne někdo za mé výroky nesestřelí budu mít osmdesátku.Od svých 18 let jsem jezdil na motocyklu,během ZVS jsem měl dokonce ŘP sk.1 a mohu tedy byť s nadsázkou říci,že mám víc odcouváno,než páně Neřoldova nachozeno vpřed.Když jsem se dočetl o chystaných omezeních pro seniory, ( i s návrhem na odbráníRP)tak jsem došel k názoru,že MD omezí jízdu seniorů po všech komunikacích a senioři budou odkázáni na jízdu kanály.Nebylo by rozumnější pro naši skvělou vládní garnituru vůbec důchodcům zakázat dýchat?Byl by to rozhodně přínos pro státní kasu a možnost opětovně si nvýšit své příjmy.Jezdil jsem před odchodem do důchodu 25 let jkako strjvedoucí,což znamenalo jednu nohu v hrobě a druhou v kriminále a po všech valorizacích mám 14.080 kč důchod.
    Bylo do nebe volající jak si poslanci chtěli zvýšit svů měsíční příjem o 15.000.-Kč.Nakonec si to zvýšili cca o 9 000.-,ale i to je nestoudnost vůči těm,kteří celý život dřeli.Stydte se!!!!!!

PŘIDAT KOMENTÁŘ: