Létající auto je blíž sériové výrobě. Už může na silnici, levné ale nebude

Zdroj: PAL-V
  • Nizozemský projekt létajícího auta PAL-V Liberty dosáhl zásadního milníku ve vývoji

  • Prošel zkouškami a může s běžnou registrační značkou vyrazit na evropské silnice

  • Musí ale ještě podstoupit certifikaci pro létání, bude muset strávit 150 hodin ve vzduchu

  • Firmě se už množí objednávky, ačkoliv cena začíná na 11 milionech korun

O létajících autech se občas mluví, ale většinou po krátké době upadnou v zapomnění. Splnit totiž najednou náročné podmínky pro letecký i silniční provoz není nic snadného. Nizozemskému projektu se to ale začíná reálně dařit. PAL-V Liberty totiž prošel zkouškami a může s běžnou registrační značkou na evropské silnice.

„Spolupracovali jsme se silničními úřady roky a povedlo se to. Tohle je pro nás velmi důležitý milník. Všichni v našem týmu jsou samozřejmě nadšení,“ komentoval novinku Mike Stekelenburg, šéf vývoje PAL-V. „Bylo poměrně náročné vyrobit vlastně skládací letoun, který projde všemi nutnými testy na silnici. Ale povedlo se,“ dodal.

Létající auto smysl snad má, ale jezdící letadlo? Přesto existuje

PAL-V je tak nyní autem. Aby se ale stal zároveň letadlem, musí projít dalšími testy. V rámci nich potřebuje strávit ve vzduchu 150 hodin a musí vzniknout na 1200 zpráv z testování. Firma ale využije následující měsíce k tomu, aby vozidlo testovala na evropských silnicích a vylepšovala jeho jízdní vlastnosti.

Ty už jsou podle testovacího jezdce Hanse Joorea poměrně zajímavé. „Řídí se skvěle. Jeho chování je čisté a předvídatelné, řízení reaguje okamžitě. Je to dáno i tím že váží pouhých 660 kilogramů. Když zrychluje, připadáte si tak jako ve sportovním voze,“ pochválil Joore.

Podívejte se na starší video, které ukazuje, jak PAL-V funguje

PAL-V Liberty totiž není letadlo ani vrtulník. Z technického hlediska jde o vírník, tedy stroj, jenž má sice rotory jako helikoptéra, ty ale nejsou poháněné. Otáčí se jen díky aerodynamice a tím vytváří vztlakovou plochu jako křídlo u letadla.

Firma tvrdí, že by mohla dotáhnout létající auto do stadia sériové výroby už do dvou let. Prý je o stroj obrovský zájem a objednávky se množí. A to i přesto, že začíná na ceně 399 tisíc eur, což je zhruba 11 milionů korun. Lépe vybavená varianta pak vyjde třeba i na 599 tisíc eur (16,4 mil. Kč).

Létal s ním Baťa, dnes o něj pečuje majitel Seznamu. Proletěli jsme se v ikonickém Lockheedu Electra

Vírník schopný jízdy v provozu není nic nového. Na jeho vývoji pracuje i česká firma AGN Systems. Ta už před třemi lety předvedla model GyroMotion, který je schopný díky elektromotorům jet po silnici rychlostí až 40 km/h. Stroj by měl stát přibližně 2,6 milionu korun.

Projekty létajících aut ale často také končí v zapomnění. Už delší čas se nehovoří o projektu slovenského létajícího stroje Aeromobil, který se má umět proměnit z vozu na ultralight. Do širší výroby se zatím nedostala ani americká Terrafugia.

Létající auto je blíž sériové výrobě. Už může na silnici, levné ale nebude
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 2 hlas/ů

1 komentář

  1. Řidič bude muset mít, kromě řidičáku, také leteckou licenci. Technická se bude dělat kde ? A kdo ? A když havaruji, opravu provede který servis ? A už vůbec nemluvím o chybějících předpisech pro tato auto-letadla, nebo až jich bude vyrobeno tisíce kusů a třeba stovka bude čekat na povolení ke startu. A letištní poplatky, …..
    Skutečně vozidlo pro každého, takový rodinný tahoun.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: