Krátké svezení s Mercedesem-Benz EQC: Další prémiový elektromobil je něco mezi I-Pace a e-tronem

  • Mercedes-Benz EQC je další prémiový elektromobil, který bude soupeřit o zákazníky s Jaguarem I-Pace a Audi e-tron 

  • V podstatě jde o Mercedes-Benz GLC přestavěný na elektromobil 

  • Základní parametry jsou hodně podobné jako u I-Pace nebo e-tronu. Těšte se na svižnou dynamiku a tichý interiér 

  • Zájemci si mohou nový Mercedes-Benz EQC už objednat, svůj exemplář ale dostanou až příští rok 

  • Základní cena na českém trhu je 1 965 000 Kč


Pokud z nějakého důvodu toužíte po prémiovém elektromobilu, právě jste dostali další možnost. Po Jaguaru I-Pace a Audi e-tron dorazil na český trh také Mercedes-Benz EQC. Ve srovnání s oběma soupeři jde v principu o velmi podobné auto. Očekávejte tedy výkon okolo 400 koní, dva elektromotory, reálný dojezd zhruba 350 km, velmi svižnou dynamiku a cenu přibližně dva miliony korun. Co přesně německá novinka nabízí, to jsme si nedávno poprvé krátce vyzkoušeli v rámci české prezentace vozu.

Jak už možná víte (nebo jste si toho všimli na první pohled), Mercedes-Benz EQC není ten typ elektromobilu, kvůli kterému by vznikl nějaký zbrusu nový technický základ, jak to udělal třeba Jaguar u I-Pace. V zásadě se jedná o GLC přepracované do podoby elektrického vozu. Ostatně EQC se vyrábí na stejné lince v Brémách jako jeho spalovací sourozenec. Nevýhodou tohoto přístupu je vysoká hmotnost. Zatímco I-Pace váží 2,2 tuny, EQC je 200 kg těžší. Zároveň platí, že e-tron váží ještě o necelých 100 kg víc, protože je z této trojice největší.

Tabulka: Srovnání rozměrů Audi e-tron, Jaguar I-Pace a Mercedes-Benz EQC

Audi e-tron Jaguar I-Pace Mercedes-Benz EQC
Délka (mm) 4901 4682 4761
Šířka (mm) 1935 1895 1884
Výška (mm) 1616 1565 1624
Rozvor náprav (mm) 2928 2990 2873
Objem zavazadlového prostoru (l) 660 656+27 500

Jinak ale i Mercedes vsadil na osvědčený přístup. Lithium-iontové akumulátory jsou uložené pod podlahou a jejich využitelná kapacita je 80 kWh. Pouze baterie váží 667 kg a celý blok má rozměr 2308 x 1547 x 398 mm. Pro evropská auta se akumulátory vyrábějí v Německu. Automobilka už má údajně připravenou také linku na jejich recyklaci. Samotný pohon obstarávají dva asynchronní elektromotory. Celkový výkon systému je 300 kW (408 k), točivý moment vrcholí hodnotou 765 Nm.

Jak si EQC stojí po technické stránce ve srovnání s Jaguarem I-Pace a Audi e-tron, to najdete v další tabulce.

Tabulka: Srovnání technických parametrů Audi e-tron, Jaguar I-Pace a Mercedes-Benz EQC

Audi e-tron Jaguar I-Pace Mercedes-Benz EQC
Uspořádání elektromotorů 2x asynchronní elektromotor (ASM) 2x synchronní elektromotor 2x asynchronní elektromotor
Kapacita baterií (kWh) 95 90 80
Nejvyšší výkon systému (kW/k) 300/408 294/400 300/408
Nejvyšší točivý moment (Nm) 664 696 765
Hmotnost (kg) 2490 2208 2425
Akcelerace 0-100 km/h (s) 5,7 4,8 5,1
Nejvyšší rychlost (km/h) 200 200 180
Spotřeba paliva kombinovaná (kWh/100 km) 23,8 21,2 19,7 (NEDC)
Dojezd (km) 417 (WLTP) 470 (WLTP) až 471 (NEDC)

Pokud jde o rychlost dobíjení, z běžné domácí zásuvky to trvá nějakých 40 hodin, což samozřejmě kromě novinářů, kteří zpravidla doma žádný wallbox nemají, reální zákazníci využívat nebudou. Nebo jen v případě největší nouze). Mercedes na tiskové konferenci říkal, že domácí wallbox je logicky u reálných zákazníků automatickou součástí nákupu. Z něj se při výkonu 7,4 kW EQC nabije za 11 hodin.

EQC technicky vychází z GLC, což je patrné hlavně při pohledu zboku. Zájemci si mohou vybírat různá kola až do velikosti 21″
Nabíjecí konektor nahradil klasické hrdlo nádrže. Tohle umístění je občas docela nepraktické. EQC dokáže využít při dobíjení maximálně 110 kW

Maximum, co palubní nabíječka vozu dovolí, je 110 kW, což v praxi znamená nutnost dobíjet pouze 40 minut. Kvůli ochraně baterií se ale v takovém případě akumulátory dobijí na 80 %. Pro srovnání, Audi e-tron dokáže využít při dobíjení až 150 kW, zatímco I-Pace zvládne pouze 104 kW.

Kolik reálně ujede? To záleží také na rekuperaci

Podle NEDC zvládne EQC ujet na jedno nabití až 471 km. Podle reálnějšího cyklu WLTP by to mělo být 374 až 417 km. Podobně jako u I-Pace a e-tronu se ale pro dosažení dojezdu kolem 400 km budete muset snažit. Když do auta sednete, zapnete klimatizaci a budete v režimu jízdy Comfort (ten je pro EQC nastaven jako standardní), uvidíte dojezd přibližně 350 km.

Videodojmy: Audi e-tron

Ke zvýšení dojezdu vůz používá hned několik režimů rekuperace, které si nastavujete pádly pod volantem. Na výběr jsou režimy D+, D Auto, D, D- a D- -. V prvním případě vůz nerekuperuje a takzvaně plachtí. V tom druhém intenzitu rekuperace při jízdě bez plynu systém nastavuje sám. Zbylé tři režimy pak představují možnost nastavit sílu rekuperace individuálně. Není to nic nového, v podstatě stejně to funguje třeba v Hyundai Kona Electric. Abyste neměli režimů málo, můžete volit i klasické jízdní režimy Eco, Comfort, Sport a Max Range.

Max Range je zajímavý tím, že mění odpor pedálu plynu, takže to v některých chvílích vypadá, že jste už po malém sešlápnutí pedálu na podlaze. Odezva na plyn je samozřejmě velmi letargická a vůz nechce jet víc, než dovolují aktuální rychlostní limity na dané silnici. Všechna tato omezení lze jednoduše překonat tím, že prostě dupnete na plyn.

Interiér se velmi podobá ostatním současným mercedesům. Jiné jsou pouze některé detaily jako třeba výdechy ventilace
Zajímavý detail: Otáčkoměr nahradil ukazatel aktuálního výkonu, kombinovaný s ukazatelem intenzity rekuperace

Jízda je velmi tichá. Subjektivně působilo EQC ze současné prémiové trojice elektromobilů nejtišším dojmem. Zároveň je dynamičtější než e-tron a na rozdíl od Audi nepůsobí při řízení tolik jako tank. Na sportovní charakter I-Pace ale současné EQC nemá. V zásadě lze říci, že EQC je něco mezi Jaguarem a Audi. Jak co do vnějších rozměrů, tak po stránce jízdního projevu.

Cena? Obvyklé dva miliony 

I když je základ v modelu GLC na autě vidět, design je ve finále výrazně odlišný. EQC dostalo kompletně jinou přední i zadní část, má nová aerodynamicky tvarovaná kola a v interiéru nové materiály. Samozřejmě nemůže chybět bohatá výbava, spousta asistentů, multimediální systém MBUX, možnost komunikovat s autem oslovením „Mercedesi“ a aplikace pro chytré telefony umožňující vzdálený přístup do vozu.

Mercedes EQV je velkoprostorové prémiové MPV, na které vám řidičský průkaz skupiny B skoro nestačí

Zajímavá je také možnost pořídit k autu kartu, které zpřístupní dobíjecí stanice různých provozovatelů. Zákazník tak nemusí řešit různé registrace a nosit u sebe různé čipy. Se svým EQC bude dobíjet všude možně, a pak mu přijde jedna faktura. Mercedes rovněž v rámci sériové výbavy dává k vozu dva dobíjecí kabely. Jeden pro dobíjení z běžné zásuvky, druhý pro dobíjení z veřejných stanic.

Podobně jako I-Pace a e-tron stojí také nové EQC dva miliony. Přesně řečeno vás základní verze vyjde na 1 965 000 Kč. Dokoupit si můžete třeba AMG paket pro exteriér a interiér, k dispozici je rovněž několik paketů s komfortní výbavou nebo kola o velikosti až 21″ (konfigurátor si můžete projít zde).

Mercedes-Benz EQC už se vyrábí, nicméně auta, která se vyrobí letos a jsou určená pro český trh, jsou rozebrána. Pokud si teď objednáte svůj exemplář, do výroby se dostane nejdříve v lednu. Aktuální verzi EQC 400 časem doplní levnější a méně výkonná varianta EQC 350.


Krátké svezení s Mercedesem-Benz EQC: Další prémiový elektromobil je něco mezi I-Pace a e-tronem
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 1 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: