Kontrolky v autě: Jak poznat vážný problém a kdy musíte hned zastavit

  • Kontrolky na palubní desce jsou způsob, jak s námi auto komunikuje

  • Oranžová varuje, že se blíží problém

  • Červená značí, že už se něco stalo a musíte zastavit

  • Význam všech kontrolek a řešení problémů najdete v návodu k obsluze auta

Kontrolky v přístrojovém štítu se během let vyvinuly v univerzálně srozumitelný jazyk, jehož prostřednictvím nás auto informuje o svých provozních stavech a různých problémech. V posledních letech bývají stále častěji doplněné ještě doprovodným psaným komentářem na palubním počítači. Leckde už také v češtině.

Doporučujeme: Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce rozsvítí tyto kontrolky?

Pro zkušené motoristy budou následující řádky zcela triviální, nic nového se nedozvědí. Cílem tohoto článku je osvětlit problematiku kontrolek v autě především těm, kteří s auty začínají, případně se o jejich fungování vůbec nezajímají, dokud nenastane nějaký problém. A ten bude typicky signalizován právě kontrolkou v přístrojovém štítu.

Oranžová je varování, červená průšvih

Obecně lze rozdělit kontrolky na palubní desce na dva typy. Jedny svítí oranžově a na blížící se problém upozorňují. Většinou to znamená, že lze opatrně pokračovat v jízdě, ale problém je potřeba co nejdříve řešit. Příklad? Upozornění na docházející palivo, opotřebení brzdového obložení, prázdnou nádržku ostřikovačů nebo prasklou žárovku v některém ze světel.

kontrolky-7
Signalizace poklesu tlaku v pneumatice je častým zdrojem falešných poplachů. Vždy ale na bezpečném místě zastavte a přesvědčte se, že jsou pneumatiky v pořádku. U každého auta se reset provádí jinak
kontrolka
Kontrolka motoru má mnoho přezdívek (např. vysavač, pečené kuře nebo vrtulník), ale většinou značí problém s emisním systémem vozidla. Často je doprovázena poklesem výkonu a přepnutím vozu do tzv. nouzového režimu s omezeným výkonem

Červené kontrolky již značí problém nebo stav, který zabraňuje bezpečnému používání auta. Typickým příkladem je červená kontrolka oleje, kontrolka zatažené ruční brzdy či signalizace přehřátí motoru. V ani jednom z případů nelze bezpečně pokračovat v jízdě. Červeně svítí také kontrolky nezapnutých pásů či nefunkčního airbagu.

kontrolky-9
Kontrolka poklesu tlaku nebo hladiny oleje pod únosnou mez svítí před startem, ale musí zhasnout hned po nastartování. Pokud se rozsvítí při jízdě, okamžitě zastavte a vypněte motor!
kontrolky-6
V moderních autech už teploměr chladící kapaliny častí chybí, nahrazuje ho jen kontrolka. Většinou zabliká a zapípá a značí přehřátí motoru. V takovém případě zastavte a vypněte motor

Kontrolka upozorňující na problém s mazáním (ano, to je ta olejnička s kapičkou) je nesmírně důležitá. Respektive je nesmírně důležité hned zareagovat, jinak si zničíte motor. Pokud se rozsvítí žlutě, může to nejčastěji znamenat pokles hladiny oleje na minimální hranici. Neznamená to, že nemůžete jet dál, ale rozhodně byste neměli po motoru chtít plný výkon a při nejbližší příležitosti byste měli olej dolít. Obvyklé pravidlo říká, že po rozsvícení žluté kontrolky se do motoru vejde litr oleje. Žlutá kontrolka ale také může značit pokles tlaku oleje.

Doporučujeme: Výměna oleje v motoru a převodovce – Vše, co musíte vědět

Červená kontrolka oleje je mnohem větší problém. Znamená ztrátu tlaku oleje (nejčastěji, pokud se rozsvítí náhle) nebo pokles hladiny pod minimální mez (pokud před tím svítila žlutě a vy jste to ignorovali). S tím se jezdit nedá, musíte hned zastavit a vypnout motor. Nejčastějším důvodem je nějaký vážný problém, například proražení vany motoru a vytečení oleje ven či selhání olejového čerpadla. Mnohdy prosté dolití oleje nestačí, bude potřeba odtah do servisu.

Co kontrolka znamená? Je to v návodu k obsluze

Kontrolek je dnes v autech spousta a přestože výrobci se snaží dodržovat univerzálně srozumitelný standard, některá auta používají trošku odlišné symboly pro popis stejných problémů. Typicky se tak stává u vozů určených například pro japonský nebo severoamerický trh. Užitečnou pomůckou je v takovém případě návod k obsluze, který podrobný rozpis varovných kontrolek vždy obsahuje a popisuje také doporučený postup řešení jednotlivých problémů.

Doporučujeme: Svícení v autě. Denní vs. potkávací světla a kdy (ne)používat mlhovky?

Moderní auta využívají k popisu problému také displej palubního počítače a někdy dokonce dávají aspoň základní instrukce, co dělat.

kontrolky 11
Upozornění na sjeté brzdové obložení u staršího Mercedesu sice není žluté, ale zobrazuje se na palubním počítači včetně doprovodného textu
kontrolky-8
Také starší BMW používají zjednodušenou symboliku. Zde upozornění na sjeté brzdové obložení na přední nápravě

Zde uvedené příklady informací o sjetém brzdovém obložení nejsou univerzální pro všechna auta. Některé levnější vozy kontrolu brzdového obložení vůbec nemají. Nicméně s životností brzd okolo 60 000 km nebo i více není problém ubývající brzdové obložení vypozorovat při běžné servisní prohlídce. Dobrý a spolehlivý mechanik má kontrolu brzd mezi hlavními úkony při prohlídce auta.

kontrolky 10
Takhle vypadá varování na opotřebované brzdové obložení u naprosté většiny běžných aut. Z kontrolky nepoznáte, jestli se jedná o destičky vpředu nebo vzadu. Stejně se většinou dělají celé brzdy
kontrolky-1
Kontrolka zatažené parkovací brzdy je snad všem známá. U většiny aut je doprovázena po rozjezdu také varovným pípáním. Místo symbolu P může být v červeném kruhu také vykřičník

Jakmile se na palubní desce něco rozsvítí, důležité je nezmatkovat a nepřestat sledovat provoz. Řidič je v autě hlavně od toho, aby řídil auto. Pokud si nejste jisti, na bezpečném místě zastavte a podívejte se do návodu k obsluze, co dotyčná kontrolka znamená jak dá postupovat.

A když návod k obsluze nemáte? Ani to není konec světa. Pokud máte mobilní telefon s internetem, vždycky se dá poměrně rychle najít význam kontrolky ve vyhledávači, případně lze stáhnout návod k obsluze v digitální formě přímo do telefonu.

Kontrolky v autě: Jak poznat vážný problém a kdy musíte hned zastavit
Ohodnoťte tento článek!
2.76 (55.24%) 42 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: