Každý den nové auto za 16 tisíc měsíčně? Automobilky experimentují s předplatným

  • Neomezené užívání svých vozů nabízí v USA některé značky včetně Porsche

  • Lákají hlavně mladou generaci, která si zvykla na předplatné Netflixu nebo Spotify

  • Do hry vstoupila první „neprémiová“ značka Nissan, i tak je ale služba spíš drahá

CD a DVD postupně vytlačují streamovací služby. Ať už jde o hudební program Spotify nebo filmový a seriálový Netflix, je pro řadu uživatelů pohodlnější platit měsíční poplatek za neomezený poslech nebo promítání, místo toho, aby si chodili do půjčoven pro nové nosiče. Podobnou službu hlavně v USA a Kanadě nabízejí některé automobilky. Výsledky ale pro ně zatím nebyly až zas tak dobré. Teď se předplatné na auta může díky vstupu Nissanu do hry posunout dál.

Japonská automobilka se totiž stala první značkou z „neprémiové“ kategorie, která svým zákazníkům nabídla předplatitelský program. Za 699 dolarů měsíčně, tedy v přepočtu 16 175 korun, mohou jezdit čtyřmi modely. Jde o sedan Altima, kompaktní SUV Rouge, větší Pathfinder a pick-up Frontier. Auta je možné střídat neustále, maximálně však jednou denně. V ceně jsou přitom veškeré služby včetně přistavení vozu nebo jeho vyčištění. Za vstup do programu se ještě platí jednorázový poplatek 495 dolarů (11 454 korun).

Z hrdiny uprchlíkem. Bývalý šéf aliance Renault-Nissan popsal kruté vězení i svou nevinu

„Náš program poskytuje možnosti volby a flexibilitu. Je ideální třeba pro ty, kteří chtějí přes týden jezdit do práce v sedanu a na víkend vyrazit s rodinou třeba v SUV. Nebo si mohou vyzkoušet svezení ve sportovním voze včetně GT-R,“ říká viceprezident americké pobočky Nissanu Andrew Tavi.

Půjčení lepších modelů ale stojí více peněz. Za předplatné 899 dolarů měsíčně, tedy asi 20 800 korun, si lze libovolně půjčovat modely Leaf Plus, Maxima, Murano, Armada, Titan a 370Z. Kdo by se chtěl projíždět v ostrém Nissanu GT-R, musí si k předplatnému přidat 100 dolarů (2314 Kč) za den zápůjčky navíc. Maximem je jeden týden v měsíci.

Předplatné je dražší než leasing

Nissan nicméně nespouští svou službu na celém území Spojených států. Zatím ji bude testovat v okolí Houstonu, hlavního města Texasu. Americké zastoupení japonské automobilky si totiž musí vyzkoušet, jestli o jeho předplatné bude zájem. Značky mají s tímto programem zatím spíš jen nepřesvědčivé výsledky.

Například Porsche nabízí svůj program nazvaný Passport. Za 2100 dolarů měsíčně (48 600 Kč) je možné libovolně střídat modely Cyman, Boxster, Macan, Cayenne a Panamera. Za 3100 dolarů (71 700 Kč) pak i Porsche 911 a ostřejší verze ostatních modelů včetně Boxsteru GTS nebo Cayenne S. Podle agentury Bloomberg je ale už základní tarif o 20 procent dražší, než když si uživatel pořídí vůz na tříletý leasing. Možná i proto Němci nalákali za dva roky od spuštění služby jen 180 předplatitelů.

Prodeje nových aut se v Evropě propadly. Může za to tvrdý boj proti emisím

„Rozhodně nejde o levnou cestu, jak řešit mobilitu. Záleží na tom, jestli se najde dost lidí, kteří jsou ochotni platit za pohodlí,“ vysvětluje Mark Wakefield z konzultační společnosti AlixPartners. Průzkumy nicméně ukazují, že předplatitelské programy mohou automobilkám přilákat řadu nových zákazníků. Až 80 procent přihlášených totiž předtím nikdy auto dané značky nevlastnilo.

I tak už ale některé automobilky od předplatitelského programu raději ustoupily. S neúspěchem se setkal například Cadillac, který v prosinci 2018 zrušil svůj servis Cadillac Book. Podobně na službu rezignovalo i Volvo. Nástup první značky z kategorie běžně dostupných vozů ale může pomoci službu zpopularizovat. Zda se někdy objeví taková nabídka i v Evropě není jasné.

Každý den nové auto za 16 tisíc měsíčně? Automobilky experimentují s předplatným
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 4 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: