• Gigant Mahindra oživil nejslavnější modely české motocyklové historie

  • Indická technika v italském retro designu zdařile připomíná Jawy z 50. let

  • Možnost dovozu na český trh závisí na homologačních procedurách

Zatímco kdysi úspěšná továrna v Týnci nad Sázavou už desítky let bezradně přešlapuje na místě, slavné značky Jawa se před časem chopili podnikavější Indové a koupili si práva na její používání – konkrétně výrobu a prodej motocyklů s jejím logem na domácím trhu. Výsledek pravděpodobně nenechá klidným nikoho; před pár dny představené novinky musí chytit za srdce snad každého, kdo se někdy setkal se známou „kývačkou“.

features-jawa-tank
Jawa bývala v Indii hodně populární. Motocykly se licenčně vyráběly přímo tam, nejprve jako Jawy, později pod značkou Yezdi
features-jawa-speedo
Na kapličce nad světlem chybí snad jen otvor pro univerzální klíček zvaný bošák. A pod víčko nádrže kdysi patřila filcová podložka

Nová Jawa (to je skutečně celý název modelu) sice není přesnou kopií původního modelu 250/353, ale podobnost s ním je zřejmá na první pohled. A těch pár designových změn je spíš k užitku než na škodu. Elementární prvky jsou stejné jako u motorek, které před víc než půl stoletím v obrovských sériích sjížděly z týnecké výrobní linky: typická nádrž s chromovanými boky, zlaté linky, hluboký přední blatník, kastlíky pod sedlem, přední světlomet s vestavěnou spínací skříňkou nebo doutníkové výfuky – tuhle motorku poznáte už z velké dálky.

gallery-jawa2
Sedlo je nižší než u naší původní kývačky. Hmotnost naopak o něco vyšší

Teprve bližší pohled odhalí, že se jedná o modernější stroj. Motor je chlazený kapalinou a z historie nejvíc připomíná čtyřtaktní Jawu 500 OHC. S dvoutaktem by také Mahindra zřejmě nepochodila ani na divokém východě, takže raději použila vlastní čtyřtaktní jednoválec o  objemu 295 cm3 s rozvodem DOHC a čtyřmi ventily. Z parametrů zatím oficiálně známe pouze výkon 27 koní a točivý moment 28 Nm.

features-jawa-engine
Design motoru je dílem italského studia
features-42-speedometer
Verze forty-two se liší pouze v detailech

Podvozek stojí na dvojitém kolébkovém rámu – tuhle změnu proti původní konstrukci můžeme jedině pochválit – a je vpředu odpružen klasickou zakrytovanou vidlicí, vzadu pak  párem tlumičů s možností nastavení předpětí pružin. Sedmnáctipalcové zadní kolo zpomaluje bubnová brzda, přední osmnáctka je však osazena 280mm kotoučem, a na dvoupístkový třmen tu dohlíží ABS. V tabulce specifikací na webu výrobce je uvedena ještě pohotovostní hmotnost 170 kg, výška sedla 765 mm a objem nádrže 14 litrů.

Společně s modelem Jawa se představila jeho levnější verze Jawa forty-two, která našla inspiraci pro svůj název v knize Stopařův průvodce po galaxii. S menším předním blatníkem, zrcátky zasazenými do řídítek a odkrytými pružinami zadních tlumičů působí o něco sportovněji, a odlišuje se také nabídkou barevných kombinací.

gallery-j42-1
Odpověď na základní otázku života, vesmíru a tak vůbec? Správně, je to 42

Mnohem víc však z řady vybočuje bobber s neméně vtipným označením Perak. Ten se začne vyrábět později než první dva modely, které přijdou na indická dealerství už začátkem roku 2019. Kromě výrazně odlišného vzhledu se má lišit i objemem motoru, ovšem na bližší informace se zatím čeká. Stejně jako na odpověď, zda indické Jawy projdou homologačním sítem na evropské trhy. Bylo by to fajn, nebo ne?

46482930_10155764565516641_7625410629536317440_n
Ani Perak se za svůj vzhled rozhodně stydět nemusí
46447562_10155764565536641_1509594108765667328_o
S homologací pro Evropu ho však čekají problémy

Foto: jawamotorcycles.com

Jawa Made in India: z východu se vrací kývačka i pérák
Ohodnoťte tento článek!
4.8 (96.06%) 71 hlas/ů

11 KOMENTÁŘE

  1. Pokud se perak dostane do evropy nebo východního bloku jdu si ho koupit a budu stát frontu klidne v mrazu jako kdysi lidi pred tuzexem. Sice doma jednoho peraka mám, ale to je fakt kousek. Ještě v kombinaci chrom a červená. Boj to by bylo. Pac.

  2. To je fakt krása. Proti tomu co Jawa z Tynce nabízí je to luxus. Fakt jsem z toho úplně unesen. Kolik bude stát tady v evropě pokud se sem dostane je jiná píseň, ale ať si říká kdo chce co chce ten kdo by to chtěl prodávat by přišel o obě ruce, jak by mu to lidi trhali z rukou…Hawk.

  3. Krásný motorky , proč takový nemůžem vyrábět mi proč nám vždycky musí ukázat cizina jak ze staršího tipu udělat nádheru přeju si aby sem se dovážela kopím si jí taky .

  4. Co tomu asi říkají ty “dyzajnéři” z Jawy.Já si myslím,že když tohle dokážou udělat někde v “džungli”,to už jsme,jako strojírenská skorovelmoc, teda úplně v ……víte kde
    Tohle je důkaz,že trochu předělaná motorka z 60let může oslovit i dnes.Tady se furt stavěj motorky na jednom rámu,stejná nádrz,stejný kaslíky a ve finále je to obluda k zblití,ten obří výfuk ten se teda taky povedl-katastrofa
    hej,proberte se v tej Jawě,pacientí

  5. CINANI DOVEDOU OKOPIROVAT VSECHNO,JE TO PODOBNE A VYLEPSENE ALE ME TO PRIPADA JAKO ZKLADACKA Z LET VSECH CO JAWA UDELALA ALE PRO ME JE NAS VETERAN PROSTE KUS POCTIVE PRACE NASICH ODBORNIKU A MOTORKY JEZDI DO DNES A OPRAVU ZVADNE KAZDY KLUK KTERY MA O TO ZAJEM ZUSTAVAM VERNY NASEM KOUSKUM CAU JARDA. PROC TO NEJDE VYRABET U NAS?A PROC NEJDOU UDELAT OFIC. PAPIY NA NASE MOTORKY A MUSINE JE KUPOVAT OD PREKUPNIKU Z POLSKA MADARSKA A PODOBNE???

  6. Asie si nás jednou dá k snídani… Pěkný motorky!! A proč to nejde u nás? Proč překupníci atd?? Víte co je za problém něco v EU homologovat?? Poděkujte Bruselu Eurohujeři…

PŘIDAT KOMENTÁŘ: