Jawa Made in India: z východu se vrací kývačka i pérák

22 nových názorů
Autor: Redakce
  • Gigant Mahindra oživil nejslavnější modely české motocyklové historie

  • Indická technika v italském retro designu zdařile připomíná Jawy z 50. let

  • Možnost dovozu na český trh závisí na homologačních procedurách

Zatímco kdysi úspěšná továrna v Týnci nad Sázavou už desítky let bezradně přešlapuje na místě, slavné značky Jawa se před časem chopili podnikavější Indové a koupili si práva na její používání – konkrétně výrobu a prodej motocyklů s jejím logem na domácím trhu. Výsledek pravděpodobně nenechá klidným nikoho; před pár dny představené novinky musí chytit za srdce snad každého, kdo se někdy setkal se známou „kývačkou“.

features-jawa-tank Jawa bývala v Indii hodně populární. Motocykly se licenčně vyráběly přímo tam, nejprve jako Jawy, později pod značkou Yezdi
features-jawa-speedo Na kapličce nad světlem chybí snad jen otvor pro univerzální klíček zvaný bošák. A pod víčko nádrže kdysi patřila filcová podložka

Nová Jawa (to je skutečně celý název modelu) sice není přesnou kopií původního modelu 250/353, ale podobnost s ním je zřejmá na první pohled. A těch pár designových změn je spíš k užitku než na škodu. Elementární prvky jsou stejné jako u motorek, které před víc než půl stoletím v obrovských sériích sjížděly z týnecké výrobní linky: typická nádrž s chromovanými boky, zlaté linky, hluboký přední blatník, kastlíky pod sedlem, přední světlomet s vestavěnou spínací skříňkou nebo doutníkové výfuky - tuhle motorku poznáte už z velké dálky.

gallery-jawa2 Sedlo je nižší než u naší původní kývačky. Hmotnost naopak o něco vyšší

Teprve bližší pohled odhalí, že se jedná o modernější stroj. Motor je chlazený kapalinou a z historie nejvíc připomíná čtyřtaktní Jawu 500 OHC. S dvoutaktem by také Mahindra zřejmě nepochodila ani na divokém východě, takže raději použila vlastní čtyřtaktní jednoválec o  objemu 295 cm3 s rozvodem DOHC a čtyřmi ventily. Z parametrů zatím oficiálně známe pouze výkon 27 koní a točivý moment 28 Nm.

features-jawa-engine Design motoru je dílem italského studia
features-42-speedometer Verze forty-two se liší pouze v detailech

Podvozek stojí na dvojitém kolébkovém rámu – tuhle změnu proti původní konstrukci můžeme jedině pochválit – a je vpředu odpružen klasickou zakrytovanou vidlicí, vzadu pak  párem tlumičů s možností nastavení předpětí pružin. Sedmnáctipalcové zadní kolo zpomaluje bubnová brzda, přední osmnáctka je však osazena 280mm kotoučem, a na dvoupístkový třmen tu dohlíží ABS. V tabulce specifikací na webu výrobce je uvedena ještě pohotovostní hmotnost 170 kg, výška sedla 765 mm a objem nádrže 14 litrů.

Společně s modelem Jawa se představila jeho levnější verze Jawa forty-two, která našla inspiraci pro svůj název v knize Stopařův průvodce po galaxii. S menším předním blatníkem, zrcátky zasazenými do řídítek a odkrytými pružinami zadních tlumičů působí o něco sportovněji, a odlišuje se také nabídkou barevných kombinací.

gallery-j42-1 Odpověď na základní otázku života, vesmíru a tak vůbec? Správně, je to 42

Mnohem víc však z řady vybočuje bobber s neméně vtipným označením Perak. Ten se začne vyrábět později než první dva modely, které přijdou na indická dealerství už začátkem roku 2019. Kromě výrazně odlišného vzhledu se má lišit i objemem motoru, ovšem na bližší informace se zatím čeká. Stejně jako na odpověď, zda indické Jawy projdou homologačním sítem na evropské trhy. Bylo by to fajn, nebo ne?

46482930_10155764565516641_7625410629536317440_n Ani Perak se za svůj vzhled rozhodně stydět nemusí
46447562_10155764565536641_1509594108765667328_o S homologací pro Evropu ho však čekají problémy

Foto: jawamotorcycles.com

Jozue (neregistrovaný)
Rozhodně koupím.. býť nemám papíry na motorku..udělal bych si je..celý život si přejí moto..ale nikdy jsem se k tomu nedostal..ale tahle motorka nemá konkurenci jak vzhledem tak cenou..je nádherná..to se viděl foto peraká v černém provedení..
Jozue (neregistrovaný)
Rozhodně koupím.. býť nemám papíry na motorku..udělal bych si je..celý život si přejí moto..ale nikdy jsem se k tomu nedostal..ale tahle motorka nemá konkurenci jak vzhledem tak cenou..je nádherná..
Jozue (neregistrovaný)
Rozhodně koupím.. býť nemám papíry na motorku..celý život si přejí moto..ale nikdy jsem se k tomu nedostal..ale tahle motorka nemá konkurenci jak vzhledem tak cenou..je nádherná..
Igi (neregistrovaný)
Aby to nedopadlo tak ze je budeme vyrabet tady v licenci od Indu.... :-))) kocourkov....
Igi (neregistrovaný)
Tomu rikam parada... ! Cloveka jen zamrzi ze jsme toho nebyli schopni v CR. Ovsem tato cena je jako za lepsi horske kolo... Jestli ji nebudou dovazet...TAK SI PRO NI ZAJEDU.... :-).
Martin (neregistrovaný)
Asie si nás jednou dá k snídani... Pěkný motorky!! A proč to nejde u nás? Proč překupníci atd?? Víte co je za problém něco v EU homologovat?? Poděkujte Bruselu Eurohujeři...
JARDA (neregistrovaný)
CINANI DOVEDOU OKOPIROVAT VSECHNO,JE TO PODOBNE A VYLEPSENE ALE ME TO PRIPADA JAKO ZKLADACKA Z LET VSECH CO JAWA UDELALA ALE PRO ME JE NAS VETERAN PROSTE KUS POCTIVE PRACE NASICH ODBORNIKU A MOTORKY JEZDI DO DNES A OPRAVU ZVADNE KAZDY KLUK KTERY MA O TO ZAJEM ZUSTAVAM VERNY NASEM KOUSKUM CAU JARDA. PROC TO NEJDE VYRABET U NAS?A PROC NEJDOU UDELAT OFIC. PAPIY NA NASE MOTORKY A MUSINE JE KUPOVAT OD PREKUPNIKU Z POLSKA MADARSKA A PODOBNE???
Jan Petrovič (neregistrovaný)
Ahoj,také je pro mně záhada kam se ztratila Česká tradice a chlouba zlatých Českých ručiček!proč u nás v České zemi není někdo kdo by obnovil výrobu těchto nádherných a vyjímečných strojů!originální jednoduché a spolehlivé motory.
havran77 (neregistrovaný)
Co tomu asi říkají ty "dyzajnéři" z Jawy.Já si myslím,že když tohle dokážou udělat někde v "džungli",to už jsme,jako strojírenská skorovelmoc, teda úplně v ......víte kde Tohle je důkaz,že trochu předělaná motorka z 60let může oslovit i dnes.Tady se furt stavěj motorky na jednom rámu,stejná nádrz,stejný kaslíky a ve finále je to obluda k zblití,ten obří výfuk ten se teda taky povedl-katastrofa hej,proberte se v tej Jawě,pacientí
Vlado (neregistrovaný)
Nádhera,co dodat..Srdce každého jawáka zaplesá..Proč to jde jinde a u nás ne?
Jurgas (neregistrovaný)
Krásný motorky , proč takový nemůžem vyrábět mi proč nám vždycky musí ukázat cizina jak ze staršího tipu udělat nádheru přeju si aby sem se dovážela kopím si jí taky .
Rudy (neregistrovaný)
Tak tyhle motorky se fakt povedly. A to všechny tři modely. Jestli se dostanou na náš trh tak si koupím tu klasiku červenou Jawu. Mám doma jednu starou 175 a tahle se bude vedle ní krásně vyjímat.
Rudy (neregistrovaný)
Tak tyhle motorky se opravdu povedly. A myslím tím že všechny modely. Jestli se dostanou na náš trh tak si určitě jednu koupím. Ovšem výběr bude těžký. Jsou totiž hezký všechny.
Fanda (neregistrovaný)
To je fakt krása. Proti tomu co Jawa z Tynce nabízí je to luxus. Fakt jsem z toho úplně unesen. Kolik bude stát tady v evropě pokud se sem dostane je jiná píseň, ale ať si říká kdo chce co chce ten kdo by to chtěl prodávat by přišel o obě ruce, jak by mu to lidi trhali z rukou...Hawk.
Pac (neregistrovaný)
Pokud se perak dostane do evropy nebo východního bloku jdu si ho koupit a budu stát frontu klidne v mrazu jako kdysi lidi pred tuzexem. Sice doma jednoho peraka mám, ale to je fakt kousek. Ještě v kombinaci chrom a červená. Boj to by bylo. Pac.
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?