Zatímco kdysi úspěšná továrna v Týnci nad Sázavou už desítky let bezradně přešlapuje na místě, slavné značky Jawa se před časem chopili podnikavější Indové a koupili si práva na její používání – konkrétně výrobu a prodej motocyklů s jejím logem na domácím trhu. Výsledek pravděpodobně nenechá klidným nikoho; před pár dny představené novinky musí chytit za srdce snad každého, kdo se někdy setkal se známou „kývačkou“.
Jawa bývala v Indii hodně populární. Motocykly se licenčně vyráběly přímo tam, nejprve jako Jawy, později pod značkou Yezdi
Na kapličce nad světlem chybí snad jen otvor pro univerzální klíček zvaný bošák. A pod víčko nádrže kdysi patřila filcová podložkaNová Jawa (to je skutečně celý název modelu) sice není přesnou kopií původního modelu 250/353, ale podobnost s ním je zřejmá na první pohled. A těch pár designových změn je spíš k užitku než na škodu. Elementární prvky jsou stejné jako u motorek, které před víc než půl stoletím v obrovských sériích sjížděly z týnecké výrobní linky: typická nádrž s chromovanými boky, zlaté linky, hluboký přední blatník, kastlíky pod sedlem, přední světlomet s vestavěnou spínací skříňkou nebo doutníkové výfuky - tuhle motorku poznáte už z velké dálky.
Teprve bližší pohled odhalí, že se jedná o modernější stroj. Motor je chlazený kapalinou a z historie nejvíc připomíná čtyřtaktní Jawu 500 OHC. S dvoutaktem by také Mahindra zřejmě nepochodila ani na divokém východě, takže raději použila vlastní čtyřtaktní jednoválec o objemu 295 cm3 s rozvodem DOHC a čtyřmi ventily. Z parametrů zatím oficiálně známe pouze výkon 27 koní a točivý moment 28 Nm.
Podvozek stojí na dvojitém kolébkovém rámu – tuhle změnu proti původní konstrukci můžeme jedině pochválit – a je vpředu odpružen klasickou zakrytovanou vidlicí, vzadu pak párem tlumičů s možností nastavení předpětí pružin. Sedmnáctipalcové zadní kolo zpomaluje bubnová brzda, přední osmnáctka je však osazena 280mm kotoučem, a na dvoupístkový třmen tu dohlíží ABS. V tabulce specifikací na webu výrobce je uvedena ještě pohotovostní hmotnost 170 kg, výška sedla 765 mm a objem nádrže 14 litrů.
Společně s modelem Jawa se představila jeho levnější verze Jawa forty-two, která našla inspiraci pro svůj název v knize Stopařův průvodce po galaxii. S menším předním blatníkem, zrcátky zasazenými do řídítek a odkrytými pružinami zadních tlumičů působí o něco sportovněji, a odlišuje se také nabídkou barevných kombinací.
Mnohem víc však z řady vybočuje bobber s neméně vtipným označením Perak. Ten se začne vyrábět později než první dva modely, které přijdou na indická dealerství už začátkem roku 2019. Kromě výrazně odlišného vzhledu se má lišit i objemem motoru, ovšem na bližší informace se zatím čeká. Stejně jako na odpověď, zda indické Jawy projdou homologačním sítem na evropské trhy. Bylo by to fajn, nebo ne?
Foto: jawamotorcycles.com





