Nedávno se ve světě českého internetu objevila zpráva o tom, že je u Kodiaqu RS možné nechat dodatečně zvýšit výkon motoru. To samo o sobě není velké překvapení, protože koncernový dvakrát přeplňovaný dieselový dvoulitr se v jiných modelech už úprav od různých společností dočkal. Třeba známý ABT nabízí úpravu také přímo pro Kodiaq RS. Jenže v tomto konkrétní případě není nutné jezdit do Německa. Zvýšení výkonu vrcholného SUV značky Škoda nabízí rovněž česká společnost Dieselpower.
Pokud patříte mezi pravidelné čtenáře, víte, že s touto společností spolupracujeme dlouhodobě a už mnohokrát jsme tak mohli změřitreálné parametry motoru mnoha různých aut. Kodiaq RS samozřejmě na tomto seznamu nechybí:
Na brzdě vykázal Kodiaq RS ještě o něco lepší parametry než oficiálně udávané. Přesně řečeno to bylo 185 kW (251 k) a 511 Nm, přičemž Škoda slibuje 176 kW (240 k) a 500 Nm. Výsledkem je velmi solidní dynamika, která sice dělá z Kodiaqu RS nejrychlejší sedmimístné SUV na Ringu, ale fakticky to rozhodně není žádný supersport. Přesto platí, že rychlý tento vůz už v sériové variantě je.
Dynamiku sériového provedení jsme také měřili už dříve. Fakt je ten, že při rozjezdu je Kodiaq RS spíše opatrný a než se dostane na 100 km/h, převodovka musí třikrát přeřadit. V praxi si tak člověk říká, že to zas až tolik nejede, což ostatně zmiňoval i Jirka v podrobném testu:
Jestli si tedy také říkáte, že je sériová verze Kodiaqu RS fajn, ale přece jen by tomu slušelo ještě něco výkonnějšího, zatím je pro vás jediným možným řešením nějaký dodatečný tuning. Co přesně v praxi znamená ten od Dieselpower?
Výkon přes 290 koní, stovka za 6,4 s
Úprava zahrnující jiný software řídicí jednotky přináší zajímavé výsledky. Zájemci se mohou těšit na více než 290 koní a téměř 600 Nm. Porovnání parametrů motoru sériového Kodiaqu RS a stejného exempláře vybaveného zmíněnou úpravou ukazuje graf z brzdy:
Kodiaq RS se po úpravě dostal na 217,9 kW (296,3 k) a 583,7 Nm. To je oproti továrnímu naladění motoru docela velký rozdíl, který by měl být z pozice řidiče určitě znát. A také že je. Při měření akcelerace pomocí redakčního Racelogicu zvládl upravený Kodiaq RS sprint z nuly na 100 km/h za 6,37 s. Se sériovým software řídicí jednotky to za stejných podmínek bylo 7,15 s. Sluší se podotknout, že k naší smůle krátce před měřením akcelerace přišla bouřka, takže silnice byla mokrá.
Na suchu by možná mohly být výsledky ještě o něco lepší, ale u aut s pohonem všech kol mokro naštěstí zas až takový vliv na rozjezd nemá. Důkazem budiž fakt, že dynamiku Kodiaqu RS jsme měřili už během mezinárodní prezentace, přičemž měření probíhalo na suchu a vůz se rozjel na 100 km/h dokonce za 7,25 s. Tedy nepatrně pomaleji, než tomu bylo tentokrát u sériové verze na mokru. Navíc výkon ve sprintu z nuly na 160 km/h se ukázal v obou případech téměř identická (na suchu to bylo 16,02 s, na mokru 16,17 s).
Každopádně nejvíce vypovídající je porovnání výsledků před a po úpravě, protože nejde ani tak o absolutní hodnoty, jako o rozdíl oproti sérii. A protože vrátit vozu původní software trvá zhruba pět minut a lze to provést přímo na místě, podmínky měření byly v obou případech zcela identické. Pro úplnost, řeč je o zpětném nahrání sériového softwaru. Samotné navyšování výkonu se dělá pro každé auto zvlášť a s veškerou diagnostikou a měřením výsledného výkonu pak zabere třeba devět hodin.
Výsledky měření akcelerace najdete je v tabulce níže:
Akcelerace | Škoda Kodiaq RS (290 koní) | Škoda Kodiaq RS (sériová verze) | Škoda Octavia RS 245 |
---|---|---|---|
0-50 km/h (s) | 2,19 | 2,33 | 3,14 |
0-100 km/h (s) | 6,37 | 7,15 | 7,28 |
0-130 km/h (s) | 10,34 | 11,86 | 11,06 |
0-150 km/h (s) | 13,91 | 16,17 | 14,1 |
30-50 km/h (s) | 0,98 | 1,11 | 1,39 |
50-70 km/h (s) | 1,37 | 1,58 | 1,72 |
80-120 km/h (s) | 4,48 | 5,12 | 4,23 |
130-150 km/h (s) | 3,58 | 4,31 | 3,05 |
První metry jsou před i po úpravě v zásadě stejné, rozdíl se začne projevovat až od 50 km/h výše a samozřejmě se s rostoucí rychlostí se dále zvětšuje podle toho, jak roste odpor vzduchu. Dobře to je vidět v přiloženém grafu, kde ještě čistě pro zajímavost najdete také Škodu Octavia RS 245 s manuální převodovkou. Ta zpočátku na čtyřkolku s automatem samozřejmě nestačí (a to jsme Octavii měřili na suchu), od 160 km/h by ale logicky i upravenému Kodiaqu RS ujela.
Pokud vás zajímá, kam zhruba se Kodiaq RS naladěný na bezmála 300 koní se svou dynamikou řadí, můžeme nabídnout dvě zajímavé odpovědi. Najdete je ve dvou následujících grafech.
V tom prvním je dobře vidět, že upravený Kodiaq RS disponuje prakticky identickou dynamikou jako dříve testované Audi A8 50 TDI, tedy velký sedan také s pohonem všech kol, automatem, ale osazený naftovým šestiválcem s parametry 210 kW (286 koní) a 600 Nm:
A zde jen tak pro zábavu ještě jeden graf, kde je vidět pro změnu srovnání s Bentley Bentayga Diesel, které pohání naftový osmiválec 4,0 l. Na prvních metrech by sice Kodiaq RS i Bentayze ujel, podstatně vyšší parametry (320 kW/435 k a 900 Nm) ale následně udělají své i v podstatně větším autě.
Sečteno a podtrženo, ani upravený Kodiaq RS se nepromění v supersport, ale na jeho dále vylepšenou dynamiku si zvyknete velice snadno. A když pak přesednete zpět do sériové verze, najednou vám bude připadat taková nějaká pomalá, což samozřejmě fakticky je.
Pokud byste měli zájem, naladění vašeho Kodiaqu RS na 213 kW (290 k) a 580 Nm vás u společnosti Dieselpower vyjde přibližně na 28 tisíc.