Jak rychle budou přibývat tuzemské dálnice? Příští rok to bude bída, ale tempo se má do roku 2024 zvyšovat

Zdroj: Tiskový servis Ministerstvo dopravy ČR
  • Ministerstvo dopravy zveřejnilo souhrnnou zprávu týkající se mimo jiné také výstavby tuzemských dálnic a silnic první třídy 

  • Letos bylo zprovozněno 46,5 km zcela nových dálnic a dokončeno 48,3 km na modernizované dálnici D1

  • V nadcházejícím roce je v plánu dokončení pouze 25,5 km dálnic, v roce 2024 by to ale mělo být až 78,7 km 

  • Poslední dva úseky silničního okruhu kolem Prahy se začnou stavět nejdříve v roce 2027

V souvislosti s odchodem stávajícího ministra dopravy (a průmyslu a obchodu) Karla Havlíčka zveřejnilo MDČR kompletní předávací zprávu pro nastupujícího ministra Martina Kupku. Zpráva kromě jiného dobře ukazuje, co nás v nadcházejících letech čeká v oblasti výstavby nových dálnic. Na co se tedy můžeme těšit?

Ministerstvo dopravy mělo letos hodně napilno. Kromě někdy snad až příliš rychlého otevírání modernizovaných úseků D1, které se pak musely opětovně uzavřít kvůli reklamacím nebo nedokončeným mostům, se podařilo v roce 2021 zahájit výstavbu celkem 71,2 km nových dálnic. Podle zprávy MDČR je to nejvíce za poslední čtyři roky. Zmíněných zhruba sedmdesát kilometrů je rozděleno do devíti úseků. Pět z nich se týká dálnice D4.

Ministerstvo také v letošním ruce nebývale často nové dálnice otevíralo. Zprovozněno bylo 46,5 km nových dálničních úseků a dalších 48,3 km bylo dokončeno na modernizované D1. Karel Havlíček také otevřel dalších 22,7 km silnic první třídy. V současnosti je ve výstavbě celkem 131,1 km nových dálnic a 63,3 km silnic první třídy.

Příští rok jen 25,5 km nových dálnic 

Pro rok 2022 je v plánu daleko menší rozšíření dálniční sítě, než tomu bylo letos. Důvodem je skutečnost, že na rozdíl od letošního roku se v předešlých letech nepodařilo zahajovat výstavbu zdaleka tak úspěšně. Loni byla zahájena výstavba jen na třech úsecích o celkové délce 14,6 km. Nastupující ministr dopravy tak bude moci příští rok slavnostně přestřihnout pásku u šesti dálničních úseků o celkové délce 25,5 km. V roce 2023 už by to ale mělo být 40,4 km nových dálnic a o rok později 65,2 km.

Jde o stavby, které jsou již v realizaci. V plánu je ještě několik dalších úseků, ale jejich výstavba dosud nebyla zahájena. Přesný přehled najdete v grafu níže:

V příštím roce se tempo rozšiřování dálniční sítě zpomalí a také v roce 2023 bude otevřeno méně kilometrů nových dálnic, než tomu bylo letos (Zdroj: Tiskový servis Ministerstvo dopravy ČR)

Zpráva MDČR zmiňuje také obchvat Prahy. Nejblíže zahájení výstavby má úsek D1 – Běchovice. V roce 2019 Andrej Babiš sliboval zprovoznění tohoto úseku do roku 2024. Podle ministerstva ale budeme rádi, když se do roku 2024 vůbec začne stavět. Termín zahájení je odhadován na rok 2023 až 2024.

S dalšími úseky okruhu kolem Prahy to je pořád hodně složité. Úsek Březiněves – Satalice by se mohl začít stavět v roce 2026, u zbývajících dvou úseků spojujících Ruzyni, Suchdol a Satalice bude realizace zahájena v roce 2027. Celková délka pražského silničního okruhu má být 83 km, v současnosti je v provozu necelá polovina (41 km). V případě silnic I. třídy bude do roku 2023 rozšířena síť těchto komunikací o 41,4 km.

Kompletní předávací zprávu MDČR si můžete stáhnout zde. 

Jak rychle budou přibývat tuzemské dálnice? Příští rok to bude bída, ale tempo se má do roku 2024 zvyšovat
Ohodnoťte tento článek!
3.5 (69.23%) 13 hlas/ů

3 KOMENTÁŘE

  1. Když jsem četl, že od nápadu po zahájení stvaby dálnice to u nás v průměru trvá kolem třinácti let. Tak je jen zbožným přáním nového ministra, kolik km dálnic postaví během čtyřletého období. Snad se podaří urychlit jen ty rozpracované a zahájené úseky v roce 2022. U totalitních režimů lze asi nařídit urychlenou výstavbu, jinak padají hlavy. Ze strachu všichni bezodkladně konají, bez ohledu na nějaké odvolávající se spolky nebo spekulanty s půdou, tak jako u nás. Ale snaze není nikdy bráněno a řidiči to jen určitě přivítají.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: