Jaguar Land Rover testuje autonomní vozidlo. Na silnice vyjede už příští rok

19.02.2020
přidejte názor
  • Auto má být schopné jezdit v režimu bez řidiče i s člověkem za volantem

  • K dispozici bude několik verzí s kapacitou baterií od 60 po 90 kWh

  • Vozidlo vzniklo ve vývojovém centru, do kterého výrobce investoval 4,5 miliardy korun

Automobilka Jaguar Land Rover (JLR) se pustila do vývoje auta bez řidiče. Tento týden představila první prototyp vozu nazvaného Project Vector. Auto má klasický tvar bubliny, který známe i z jiných studí autonomních vozů. Tentokrát ale na jeho palubě najdeme i volant.

Vůz vznikl ve spolupráci s Národním centrem automobilových inovací, které sídlí v britském městě Coventry. Právě tam by měl Poroject Vector už během roku 2021 začít jezdit po vybraných trasách. Aby firma nemusela složitě řešit legislativu, bude možné auto ovládat i klasicky, tedy právě pomocí volantu. Postupně se ale přejde na testování jízdy bez řidiče.

Stylový elektromobil Honda e nevyniká praktičností, ale svezení nabízí parádní
Přečtěte si také:

Stylový elektromobil Honda e nevyniká praktičností, ale svezení nabízí parádní

Auto stojí na platformě, kterou automobilka Jaguar Land Rover nazývá Autonomy Ready. Pohon i baterie jsou ukryty pod podlahou vozu, což pak designérům umožní vymyslet nejrůznější nástavby a pohrát si i s interiérem. V uspořádání, se kterým se autonomní vozidlo představuje na prvních fotografiích, sveze najednou až šest lidí.

Jde o elektromobil, automobilka zatím podrobněji nespecifikovala jeho technické parametry. Pod podlahu by ale mělo být možné instalovat baterie s kapacitou 60 až 90 kWh. To by mělo autu umožnit ujet na jedno nabití od 250 do 300 kilometrů. Na ježdění po městě tak bude pohodlně stačit.

Jaguar Land Rover by měl vyrobit kolem dvacítky testovacích kusů. „Ulice Coventry se promění na živou laboratoř, ve které budeme testovat automobilovou budoucnost nejen pro město. Současné trendy urbanizace a digitalizace dělají autonomní mobilitu nevyhnutelnou,“ komentoval vůz šéf projektu Tim Leverton s tím, že by už v testovací fázi mohlo autonomní svezení využít až dva tisíce lidí denně.

Automobilky mají autonomní technologie, ale nemohou je prodávat. Chybí „razítko“
Přečtěte si také:

Automobilky mají autonomní technologie, ale nemohou je prodávat. Chybí „razítko“

Že to Jaguar Land Rover s auty bez řidiče myslí vážně, dokládá i to, že Project Vector představil v rámci otevření Národního centra automobilových inovací. To vzniklo jako společný podnik univerzity ve Warwicku a automobilek JLR a Tata Motors. Firmy do něj celkově investovaly 150 milionů liber, v přepočtu zhruba 4,5 miliardy korun.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?