Izraelci vyvinuli baterie, které mohou odstranit největší slabinu elektroaut. Už je umějí vyrábět i sériově

  • Izraelská společnost StoreDot oznámila, že zvládla technologii sériové výroby baterií s extrémně rychlým nabíjením

  • Na stávající infrastruktuře by se nový typ baterií měl nabíjet tempem více než 150 km dojezdu za pět minut

  • Rychlé nabíjení je možné díky nahrazení grafitu polovodičovými nanočásticemi

  • Na trh by se nová baterie mohla dostat do tří až pěti let

Izraelská společnost StoreDot oznámila, že zvládla technologii sériové výroby lithium-ion baterií s extrémně rychlým nabíjením. Plného nabití mají být schopny za pouhých pět minut. Právě rychlost nabíjení v kombinaci s nevelkým reálným dojezdem patří k největším slabinám elektromobilů oproti vozům poháněným spalovacími motory.

„Nabití lithium-ion akumulátoru bylo považováno za nemožné,“ řekl generální ředitel StoreDot Doron Myersdorf. „My nyní představujeme nikoliv laboratorní prototyp, ale technické vzorky ze sériové výrobní linky. To ukazuje, že (baterie tohoto typu) jsou proveditelné a připravené ke komerčnímu nasazení.“

Elektromobily by se v budoucnu mohly nabíjet z obsahu vaší toalety

Rychlé nabíjení baterií společnosti StoreDot je možné díky nahrazení grafitu polovodičovými nanočásticemi, které umožňují rychlejší průchod částic s elektrickým nábojem. Výrobní cena takové extra rychlé baterie by měla být srovnatelná se stávajícími typy lithium-ion akumulátorů. K plnému nabití za pět minut by však bylo potřeba mnohem rychlejších nabíječek, než jsou ty dnes používané. Podle Myersdorfa budou všechny dnes rozšířené typy rychlonabíjecích stojanů do roku 2030 zastaralé a bude je třeba vyměnit za modernější.

Na stávající nabíjecí infrastruktuře by se nový typ baterií měl nabíjet tempem více než 150 km dojezdu za pět minut, uvádí StoreDot. Což je pořád výrazně rychleji než dnes:

Zkusili jsme nejrychlejší nabíječku v ČR. Za 25 minut nabije na cestu do Brna

Firma neuvádí kapacitu svých baterií, pouze neurčitě zmiňuje dojezd „až 480 km“. Kdybychom vyšli z homologovaných hodnot dle evropské metodiky WLTP, u modelů jako VW ID.3 či Tesla Model 3 se spotřebou okolo 16 kWh/100 km by to znamenalo kapacitu přibližně 77 kWh. Baterie si údajně za 1000 nabíjecích cyklů uchová 80 % původní maximální kapacity. Na trh by se mohla dostat do tří až pěti let.

Za společností StoreDot stojí investice firem Daimler, BP, Samsung a TDK. Samotnou výrobu nového typu baterií zajišťuje čínský partner, Eve Energy. Baterie schopné rychlejšího nabíjení vyvíjí rovněž řada dalších vědeckých pracovišť i soukromých společností. Například Toyota před časem oznámila vývoj baterií, které elektromobilům umožní dvojnásobný dojezd a nabijí se dvakrát rychleji než ty současné.

Izraelci vyvinuli baterie, které mohou odstranit největší slabinu elektroaut. Už je umějí vyrábět i sériově
Ohodnoťte tento článek!
4 (80%) 5 hlas/ů
Sdílejte

PŘIDAT KOMENTÁŘ: