• Ve srovnání s diesely benzinové hybridy poskytují mnohem tišší svezení

  • Oba pohonné systémy vynikají úsporností

  • Hondě se navíc povedlo potlačit negativa hybridu

  • Spotřeba je hodně závislá na podmínkách a stylu jízdy

Do boje s bruselským obrem kolodějem se vydávají nové generace Hondy CR-V
Toyoty RAV4 s hybridním benzino-elektrickým pohonem, který je dovede
vysvobodit ze zlé dieselové klatby a vykouzlit podobně pohádkově nízkou
spotřebu. I bez děda vševěda na to Japonci, zdá se, kápli. Šli na to lépe u Hondy,
nebo u Toyoty?

S černou pistolí se již Honda CR-V ani Toyota RAV4 nekamarádí. Japonské značky u nich vsadily na hybridní benzino-elektrický pohon, kterému výborně hraje do karet normované měření spotřeby a emisí.

Kabina CR-V působí celkově hodnotněji. Ovládání infotainmentu je ale až zbytečně komplikované. Naopak přístrojový štít je velmi přehledný. Na ovládání voliče tlačítky si je třeba zvyknout
Poloha za volantem Toyoty je sportovnější, ergonomie na úrovni, ale některé materiály v kabině přes všechnu snahu navodit výjimečnější pocit, jako například potah palubní desky, působí laciněji

Oba konkurenty spojuje atmosférický zážehový čtyřválec (v případě Hondy o objemu dvou litrů, u Toyoty o půl litru větší), elektromotor i možnost mít kromě verze s pohonem pouze předních kol alternativně také čtyřkolku. Ve srovnání s diesely oba benzinové hybridy poskytují mnohem tišší svezení. Mnohdy jsou dokonce tak tiché, že je chodci zaregistrují až na poslední chvíli. A to nejen kvůli čistě elektrickému režimu, který ale vystačí tak na jeden až dva kilometry jízdy.

Přední kola Hondy oproti Toyotě i při středním zatížení stále pohání elektromotor, zatímco spalovací motor dobíjí akumulátor. Při rychlejší jízdě již i u něj přebírá hlavní roli spalovací agregát. Přechody mezi jednotlivými režimy CR-V tak prakticky nepostřehnete, vše probíhá v klidu bez rušivých elementů. Negativa hybridu byla u Hondy i díky pevnému redukčnímu převodu potlačena. Jeho jízdní projev je kultivovanější a reakce na přidání plynu hbitější než u Toyoty, jejíž léty prověřený systém je sice příkladně efektivní, výraznější akustický projev pohonného ústrojí vytváří hlučnější kulisu, jízda navíc není tak plynulá a vnímáte i větší odpory kvůli rekuperaci. Tu má samozřejmě i CR-V, ale u něj si ji můžete regulovat pádly pod volantem.

Srovnávací test Hyundai Ioniq Plug-in vs. Toyota Prius Plug-in Hybrid: Jasný vítěz

Výhodou RAV4 je vyšší výkon i točivý moment pohonné soustavy, který se projevuje ve vyšších rychlostech. Přeci jen o půl litru větší zdvihový objem zážehového čtyřválce a větší síla v nižších otáčkách jsou znát. Část této výhody Toyoty ale eliminuje její převodovka, v níž se část těch kW a Nm ztrácí. Ač má tedy Toyota papírově lepší zrychlení, vzhledem k lepší plynulosti jízdy ale subjektivně působí CR-V dynamičtěji.

Hybridy jako plnohodnotná konkurence pro diesely? V obou případech musíme říci, že ano, byť zde platí, že jejich spotřeba je více závislá na podmínkách a stylu jízdy. Zejména hodně ležérně nastavený systém pohonu Toyoty řidiče jaksi nepřímo nutí k umírněnému jízdnímu stylu. Oproti planetové převodovce svého rivala má Honda hladší přímý převod točivého momentu. V RAV4 není jízda pocitově zdaleka tak plynulá, více je cítit elektromotor a hybridní systém je hlučnější a na rozdíl od Hondy ho tak stále registrujete a vnímáte i větší odpory. Méně citlivá práce s plynovým pedálem navíc pošle motor do otáček, ale bez výraznějšího nárůstu dynamiky. Po městě i při klidné okreskové jízdě lze s oběma modely bez problémů jezdit okolo 5,5 l/100 km a v kombinaci o litr více, po dálnici pak o další navrch, přičemž Honda je tu a tam o deci či dvě lepší.

V CR-V je vzadu podélně více místa a mnohem snáze se tam i nastupuje
Menší vstupní otvor a menší úhel otevření zadních dveří doprovází i méně místa v podélném směru

Zatímco designově uhlazenější Honda působí až na pár detailů i v nové generaci stále hodně povědomě, u Toyoty se rozhodli k radikálnímu řezu. RAV4 tak působí progresivněji a sportovněji. Zásluhou hranatých tvarů z některých úhlů navíc i jako širší auto. Pohled do tabulek však nasvědčuje, že oba konkurenti jsou na milimetr stejně dlouzí a širocí (náhoda, nebo průmyslová špionáž?), jen Honda je o 4 mm vyšší a Toyota má zase o 2,8 mm delší rozvor.

Oba modely nabízejí velmi prostorné interiéry. V podélném směru má mírnou převahu CR-V, jehož zadní dveře se otevírají téměř do pravého úhlu a mnohem větší je i vstupní otvor. Nastupování i instalace dětské sedačky jsou tak snazší. Místa v RAV4 pro kolena dospělých je sice méně, ale stále více než dostatečně, navíc sedáky zadních sedadel lépe podpírají stehna dospělých.

Jízdně působí RAV4 sportovnějším dojmem, CR-V je pro změnu zase komfortnější

Oč méně místa nabízí Toyota pro kolena zadních pasažérů, o to má delší zavazadelník. I díky prostoru pod dvoudílnou, snadno vyjímatelnou podlahou, která ale bohužel není dostatečně dobře zafixována a při prázdném zavazadelníku se tu a tam uvolní, má tabulkově 83 l navíc. Po sklopení opěradel zadních sedadel se ale kapacita vyrovná. Honda pro změnu kontruje vyšším užitečným zatížením, RAV4 zase potěší výše výklopným zadním víkem a možností si připlatit rezervní kolo.

Za volantem Toyoty se cítíte více jako v kokpitu běžného auta, v CR-V spíše jako v typickém SUV. Honda má uvnitř hodnotnější materiály, některé detaily v kabině RAV4 oproti tomu působí laciněji, a to ať již se jedná o gumové otočné ovladače audia a navigace, či dosti uměle působící čalounění palubní desky.

Oba pohonné systémy vynikají úsporností, Hondě se navíc povedlo potlačit negativa hybridu

CR-V má přehlednější přístrojový štít, ale zato se hůře zorientováváte v tom středovém a snazší orientaci hatí i zmatek v tlačítkách na volantu. Ani Toyota není v tom směru ideální, ale je na tom přeci jen lépe.

Jízdně působí Toyota RAV4 sportovnějším dojmem a při rychlé změně směru se méně naklání. Honda je zase komfortnější, posádku více hýčká při přejezdu nerovností a má i lépe naladěnou stabilizaci.

Rychlý test Honda CR-V 1,5 VTEC 4WD: Jako přes kopírák

Pohled do ceníků přitom napovídá, že Hondu pořídíte levněji nejen v základním provedení (o 95 000 Kč), ale ve všech stupních výbavy, a to i v testovaných (150 000 Kč). A tento fakt celkové vítězství CR-V v tomto srovnávacím testu jen stvrzuje.

Honda CR-V Hybrid vs. Toyota RAV4 Hybrid: Verdikt

CR-V boduje svou lepší celkovou sladěností, díky níž působí jako o půl třídy výše postavené auto. Nabízí více komfortu i místa pro posádku, hodnotnější interiér a velmi kultivovaný hybridní systém, který výborně maskuje svou koncepci. RAV4 ocení ti, kdo hledají sportovnější pocit za volantem a oželí méně komfortu a také o trochu méně místa pro zadní pasažéry a nebude jim vadit vyšší cena. Ale také trochu hlučnější hybridní pohon s většími jízdními odpory a hůře naladěné ESP.

Foto: Martin Mičánek

Honda CR-V 2.0 Hybrid 2WD Elegance Toyota RAV4 Hybrid 2.5 2WD Selection
MOTOR & PŘEVODOVKA
Typ Řadový čtyřválec Řadový čtyřválec
Zdvihový objem 1993 cm3 2487 cm3
Největší výkon 107 kW (145 k) při 6200/min 131 kW (176 k) při 5700/min
Točivý moment 175 Nm při 4000/min 221 Nm při 3600/min
Výkon/Točivý moment elektromotoru 135 kW (184 k)/315 Nm 80 kW (120 k)/208 Nm
Systémový výkon 135 kW (184 k) 160 kW (218 k)
Přenos síly pohon předních kol, redukční převod pohon předních kol, e-CVT
ROZMĚRY & HMOTNOSTI
Délka/šířka/výška 4600 × 1855 × 1689 mm 4600 × 1855 × 1685 mm
Rozvor 2662 mm 2690 mm
Provozní / užitečná hmotnost 1743/607 kg 1665/540 kg
Nádrž 57 l 55 l
DYNAMIKA & SPOTŘEBA
Nejvyšší rychlost 180 km/h 180 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h 9,2 s 8,4 s
Spotřeba kombinovaná 5,5 l/100 km 9,0 l/100 km
Honda CR-V Hybrid vs. Toyota RAV4 Hybrid: Diesel? Nevedeme!
Ohodnoťte tento článek!
2.6 (51.11%) 18 hlas/ů

3 KOMENTÁŘE

  1. Čím je infotainment lepší u Toyoty? Honda alespoň má Android Auto/Apple CarPlay, u Toyoty se ještě neví kdy vůbec dostane.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: