• Ford Kuga využívá stejnou platformu jako třetí generace Focusu

  • Prostor pro cestující je srovnatelný s typickými kompaktními SUV, zvenku je ale Kuga o kousek větší

  • Zavazadlový prostor je stejně dlouhý a vysoký jako v Tiguanu, ale o něco širší

Jak pravidelní čtenáři určitě vědí, nespoléháme na tvrzení výrobců a u testovaných aut měříme spoustu věcí sami. Reálnou akceleraci, často i výkon a téměř vždy vnitřní prostor. Tím spíše u aut testovaných dlouhodobě. A protože Ford Kuga spadá do hojně obsazeného segmentu kompaktních crossoverů, mohli jsme si tentokrát i vybírat, které konkurenty do srovnávací tabulky přidáme.

Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line v dlouhodobém testu: čtyřkolku nemá, ale umí česky

Stejně jako její americké dvojče Ford Escape stojí i Ford Kuga na předchozí verzi globální C-platformy Fordu, jejímž stežejním modelem byla třetí generace Focusu. (Platforma ale debutovala ještě o rok dříve v C-Maxu.) Platforma byla od počátku konstruovaná tak, aby Fordu umožnila plnit rozdílné legislativní požadavky na severoamerických, evropských i dalších trzích. Šlo zejména o pasivní bezpečnost, konkrétně o výkon v různých typech bariérových zkoušek. To s sebou neslo některá omezení. Žádný z modelů, který na tomto technickém základu vznikl, není úplně šampionem příkladného obestavění vnitřního prostoru.

Kuga ale prostorovým hendikepem netrpí. Jednoduše proto, že zvenku je ve všech směrech o něco větší než typické kompaktní crossovery. Do tabulky jsme vybrali Škodu Karoq coby bestseller tuzemského trhu; její dvojče Seat AtecaNissan Qashqai, který patří k nejprodávanějším modelům tohoto typu v celoevropském měřítku; a Volkswagen Tiguan. Pouze Tiguan, který má k Fordu nejblíže vnějšími rozměry, nabízí výrazně víc místa na šířku vpředu.

Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line-39
Na rozdíl od Focusu Mk3, s nímž má Kuga společný základ, zde palubní deska a středový panel posádku neomezují – ani objektivně, ani pocitově
Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line-30
Vzadu Ford Kuga nabízí nadprůměrnou šířku v úrovni loktů a také prostřední sedák je o něco širší, než je obvyklé

Pokud jde o vnímání prostornosti a komfort sezení – Kuga má  podobně masivní palubní desku a středový panel jako předchozí Focus. Díky odlišnému umístění sedadel v karoserii však ponechává cestujícím objektivně i pocitově více místa. Sedí se výš, takže člověk se necítí „utopený“ za palubní deskou. A středový panel zde nijak nepřekáží kolenům. Vysoká střecha pak vytváří vítaný dojem vzdušnosti. Naše auto ve výbavě ST-Line má i velice solidní přední sedadla s přiměřeným bočním vedením a tenkou vrstvou měkké pěny, pod níž se nachází tužší materiál, který dobře podpírá páteř i stehna. Opěradlo je krátké, ale je tvarované tak, že řidič průměrného vzrůstu to (na rozdíl třeba od mnoha asijských aut) v praxi vůbec nepociťuje.

Test Ford Focus Kombi 1.5 EcoBoost ST-Line: Návrat mezi nejlepší

Ani vzadu se nesedí špatně. Pod předním sedadlem je dost místa na chodidla a stehna spočívají na celé délce sedáku. Díky plochým bokům karoserie je Kuga uvnitř nejširší v prostoru zadních sedadel. Možná i proto má nejširší prostřední sedák, což může být významná výhoda pro menšinu zákazníků, kteří vzadu potřebují převážet tři lidi nebo občas vměstnat dospělého mezi dvě dětské sedačky:

Prostor pro cestující (cm) Seat Ateca Nissan Qashqai VW Tiguan Škoda Karoq Ford Kuga
Šířka v úrovni loktů vpředu 151 147 154 150 149
Šířka v úrovni loktů vzadu 146 147 151 146 149
Prostor pro hlavu vpředu min/max. 93/100 94/101 91/99 92/100 94/102
Prostor pro hlavu vzadu 98 100 92 97 98
Délka sedáku vpředu 51 48 50 50 49
Výška opěradla vpředu 63 65 65 65 62
Minimální šířka sedáku vpředu 34 --- 33 - 31
Délka sedáku vzadu 46 48 50 45 46
Výška opěradla vzadu 65 67 62 65 64
Šířka prostředního sedáku vzadu 22 --- 26 24 28
Minimální prostor pro nohy vzadu 16 20 18 16 18
Maximální prostor pro nohy vzadu 41 43 41 42 39
Prostor pro nohy vzadu za 178cm řidičem 27 26 27 26 24
Prostor pro nohy vzadu za 190cm řidičem 21 21 20 18 21

Jestliže vpředu je Kuga – stejně jako Focus Mk3 – vzhledem k vnějším rozměrům poměrně úzká, v zavazadlovém prostoru je naopak  – stejně jako Focus Mk3 – velmi široká. Šířka mezi podběhy je ne-li nejlepší v segmentu, pak určitě jedna z nejlepších. A protože délka ložné plochy i výška po plato se shodují s Tiguanem, teoretický minimální kvádr (který považujeme za poměrně vypovídající údaj o tom, kolik se toho do auta skutečně vejde) vychází nejlépe z porovnávaných aut. To bohužel neplatí o průřezu nakládacího otvoru. Ten je sice nejvyšší, ale také nejužší.

Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line-22
Zavazadelník Kugy májužší vstupní otvor, ale větší šířku mezi podběhy než Tiguan
Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line-26
Pod podlahou kufru se nachází úzké rezervní kolo pro nouzové dojetí

V kufru nechybějí háčky, osvětlení ani 12V zásuvka. Potěšila by ale možnost sklápět opěradla zadních sedadel táhlem umístěným někde v zavazadlovém prostoru. Příjemné je příplatkové bezdotykové ovládání pátých dveří. Když přijdete k zamknutému autu s plnou náručí (nebo klidně prázdnou, ale chcete vypadat zajímavě), stačí mávnout nohou pod zadním nárazníkem, a páté dveře se samy otevřou. Dříve tyto systémy nefungovaly vždy bezchybně, ale v Kuze jsme zatím na žádný problém nenarazili. Jen je potřeba naučit se, že k otevření dojde s určitou prodlevou, abyste nestáli dlouho na jedné noze a nemávali tou druhou sem a tam.

Ford dodává bezdotykové ovládání pátých dveří v rámci sady „KeyFree Plus“ spolu s bezklíčovým odemykáním a startováním za sedmnáct tisíc korun.

Prostor pro zavazadla (cm) Seat Ateca Nissan Qashqai VW Tiguan Škoda Karoq Ford Kuga
Šířka mezi bočnicemi 101 111 101 101 103
Výška po plato 54 51 53 52 53
Délka ložné plochy 82 70 85 82 85
Výška otevření pátých dveří 189 191 191 192 191
Šířka vstupního otvoru 113 116 108 113 106
Výška vstupního otvoru 85 86 88 85 89
Výška nakládací hrany 70 76 74 67 67
Max. délka nákladu 190 173 256 195 190
Teoretický minimální kvádr, 5 míst (dm3) 447 396 455 431 464
Průřez nakládacího otvoru (m3) 0,96 1,00 0,95 0,96 0,94

Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line-23Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line-24Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line-25Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line-31

Tolik tedy k praktickým vlastnostem Kugy. Příště se podíváme na její vlastnosti dynamické, konkrétně reálné zrychlení.


Cena testovaného vozu: 789 590 Kč
Cena testovaného vozu včetně příplatkové výbavy: 689 980 Kč (Top Edition)

Technické údaje Ford Kuga 1.5 EcoBoost FWD ST-Line
MOTOR
Konstrukce: přeplňovaný řadový čtyřválec s proměnným časováním sacích i výfukových ventilů, uložený vpředu napříč
Plnění: přeplňování výfukovým turbodmychadlem
Zdvihový objem válců (cm3): 1498
Vrtání x zdvih (mm): 79,0 x 76,4
Kompresní poměr: 10,0 : 1
Ventilový rozvod: DOHC, 4 ventily na válec
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 110/6000
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 240/1600-4000
Převodovka: šestistupňová manuální
Poháněná kola: přední
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 9,7
Nejvyšší rychlost (km/h): 195
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km): 7,9/5,4/6,3
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4541
Šířka bez/včetně zrcátek (mm): 1856/2086
Výška (mm): 1703
Rozvor náprav (mm): 2690
Rozchod kol vpředu (mm): 1571
Rozchod kol vzadu (mm): 1583
Poloměr otáčení (m): 5,55
Provozní hmotnost bez řidiče (kg): 1504
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 2100
Objem zavazadlového prostoru (l): 605
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Podvozek vpředu: zavěšení MacPherson, vinuté pružiny, plynokapalinové tlumiče pérování, zkrutný stabilizátor
Podvozek vzadu: víceprvkové zavěšení Control Blade, plynokapalinové tlumiče pérování, zkrutný stabilizátor uchycený na těhlici s dvojitým kloubovým spojem
Řízení: hřebenové s elektromechanickým posilovačem, 2,6 otáčky volantu mezi krajními polohami
Brzdy vpředu: ventilované kotouče 320 x 25 mm
Brzdy vzadu: plné kotouče 280 x 11 mm
Standardní rozměr pneumatik: 235/50 R18
Ford Kuga 1.5 ST-Line v dlouhodobém testu: Vnitřní prostor a srovnání s konkurencí
Ohodnoťte tento článek!
4.09 (81.76%) 34 hlas/ů

2 KOMENTÁŘE

  1. No nevím, ale já jsem měl na zadních sedadlech nepříjemný pocit krátkosti sedáků a neustále jsem se podvědomě tlačil nohami do opěradla, abych nesklouzl. V porovnání je na fotkách předních a zadních sedadel vidět, že přední jsou v celé dálce rovná a budou podepírat stehna v celé délce. Zadní sedáky jsou zaobleny směrem dolů a nemohou tak dobře podepírat stehna. Oproti předním sedákům jsou zadní kratší o 3 cm a zaoblení může klidně způsobit pocit zkrácení o další 3 cm, a to je již citelně poznat na komfortu sezení, zvláště u vyšších postav.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: