Evropský parlament požaduje plošné zavedení rychlostního limitu 30 km/h. Rezoluci podpořili i čeští poslanci

Zdroj: archiv
  • Evropský parlament ve středu schválil usnesení obsahující soubor dopravních opatření, která mají zvýšit bezpečnost provozu 

  • Návrh obsahuje plošné zavedení limitu 30 km/h v obytných oblastech a v místech, kde se ve větším množství pohybují chodci a cyklisté 

  • Europarlament požaduje také zavedení nulové tolerance alkoholu 

  • Rezoluci podpořili čeští europoslanci ze stran ANO, ČSSD a KSČM 

Ve středu schválil Evropský parlament rezoluci obsahující soubor opatření, která mají přinést vyšší bezpečnost na silnicích. Důvodem není špatný vývoj, počet smrtelných nehod na evropských silnicích dlouhodobě klesá. Nepodařilo se ovšem dosáhnout cíle stanoveného pro desetiletí od roku 2010 do roku 2020. Původní záměr byl snížit počet úmrtí o polovinu, číslo ale kleslo „jen“ o 36 %. Proto by měla přijít další opatření, která pomohou dosáhnout konečného cíle, kdy by nejpozději v roce 2050 neměl v evropském provozu zemřít ani jeden člověk.

Opatření schválená europoslanci obsahují plošné zavedení limitu 30 km/h v obytných oblastech, ale také v místech, kde se ve větší míře vyskytují cyklisté a chodci. Zároveň by měla být zavedena nulová tolerance alkoholu. Pro Českou republiku by to žádná novinka nebyla, ve většině evropských států je ale určité množství alkoholu při řízení povolené. Alkohol podle evropských statistik může za čtvrtinu všech úmrtí. Pro mobilní telefony a jiná podobná zařízení by se také mohla zavést funkce „drivnig safe mode“, aby tato zařízení řidiče při řízení nerozptylovala.

Věří Volvo svým řidičům? Omezilo jim rychlost a chce kontrolovat alkohol

Evropští poslanci rovněž požadují vyšší investice do dopravní infrastruktury. Zejména do míst, kde jsou smrtelné nehody nejčastější. Členské státy by podle návrhu měly rovněž zřídit fondy, které budou směřovat peníze získané z pokut do projektů zaměřených na bezpečnost silničního provozu. Česká republika mimochodem podobný fond už má. Jmenuje se Fond zábrany škod a zdrojem financí je část povinného ručení. Oblíbený je zejména u policie, která si za tyto peníze nakupuje nová auta a motocykly pro takzvaný pro zvýšený dohled nad provozem.

Usnesení bylo schváleno v poměru 615 hlasů pro a 24 proti. Čtyřicet osm poslanců se zdrželo hlasování. Jak píše Echo24, z českých stran hlasovali pro europoslanci za ANO, ČSSD a KSČM. Proti byli Piráti, ODS, SPD a část TOP 09.

Pro úplnost, nejbezpečnější z pohledu smrtelných nehod je Švédsko (18 úmrtí na milion obyvatel). Naopak nejhorší je Rumunsko s poměrem 85 úmrtí na milion obyvatel. Evropský průměr je aktuálně 42 úmrtí na milion obyvatel. U naprosté většiny členských zemí tento ukazatel dlouhodobě klesá. V ČR došlo mezi lety 2010 a 2020 k poklesu o 35 %. Výjimkou je pouze Holandsko (+1 %, 2010-2020) a Island, kde k žádné změně za posledních deset let v průměru nedošlo. Právě Island ale při srovnání let 2019 a 2020 vykázal nejvyšší meziroční nárůst (+33 %). Těžko říci, zda zrovna v tomto státu bude mít plošné zavedení limitu 30 km/h v obydlených oblastech nějaký výrazný efekt.

Evropský parlament požaduje plošné zavedení rychlostního limitu 30 km/h. Rezoluci podpořili i čeští poslanci
Ohodnoťte tento článek!
2.5 (50.27%) 37 hlas/ů
Sdílejte

83 KOMENTÁŘE

  1. To je naprosto zbytečné rozhodnutí Evropského parlamentu. Tady jde o dodržování nebo nedodržování dopravních značek omezujících rychlost. V tomto bodě se ale vůbec nic nedělá.

    • Proboha bojujte za odchod z EU a NATO, tyhle kecy nám nepomůžou. Za chvíli nám bude EU diktovat, kdy smíme na WC!!!!

    • To rozhodně, člověk co dodržuje limity si kolikrát příjde za brzdu a tvoří se za ním kolona rychlíků co předjíždí i když jedete 50-55 nebo 95 mimo město.
      Ale kromě tohohle ono i co do umistňování značek by se toho taky dalo dost zlepšit, u nás teď nově máme na rovné silnici podél pole 40 s dodatkem kvůli hluku (prý dala společnost blbý asfalt nebo co) a naopak znám ve městě několik míst kde je 50 a je to hlavně nad ránem opravdu skoro o život, protože tam není chodník, ale lidé tam chodí nebo jezdí do práce na kole do práce, tam by si to klidně tu třicítku zasloužilo.

    • Jan. Nejvíce žalují poslanci Piráti. Nad tím se pozastavují poslanci z různých zemí EU. Tady je totální cenzura, jak před 89. 12 poslanců hlavně z ODS hlasovalo pro zavedení sankcí pro Česko za odmítání muslimů a černochů.

    • Minulost? tak v budoucím parlamentu ČR. Ale máme bohužel i Senát a Europarlament, kde ještě škodí ČR.

  2. Jak vidno EP je tvořen tupouny knížete Ignora…
    Nakopat EU se všemi jejími organizacemi do pozadí …
    Už, aby se ten spolek rozpadl.

  3. Další zbytečné buzerativní nařízení od stolu. Ne, že by se mi nelibíly vozy projiždějící 30kmh naší obcí, ale není zde ani kontrola dodržování 50kmh a část motoristů překračuje i 90kmh. O čuramedánech na motorkách nemluvě. (Čuramedán = motořkář s “tuning” výfukem na co největší randál). Ti jsou slyšet až k 3km vzdálené další vesnici, ve které kvůli prudké nepřehledné zatáčce musí zpomalit. Není vůle/prostředky/chuť k vymáhání dodržování ani stávajících pravidel.

    Dostáváme se do stavu nadměrného přezákonování kdy každá nyní běžná činnost bude porušovat nějaké nařízení.

    • “Dostáváme se do stavu nadměrného přezákonování”
      Jo, stačí se tady podívat, jak je to s covidem. Zatímco můžeme slyšet, jak se ve Francii bez covid pasu ani nedostanou do vlaku, jinde, že se něco podbného kontroluje na všech vstupech do veřejných budov, tady se začíná vesele jezdit hromadnou dopravou s rouškou pod nosem nebo i úplně bez roušky. Až se divím, kde na to v jiných zemích berou kapacity a taky by mě zajímalo, jaké tam ti kontroloři mají pravomoci, když tady jsou některý arogantní hovada schopný napadnout i revizory v MHD.

  4. To už nebude žádná radost z jízdy a života.
    Jak chtějí do roku 2050 zajistit nulovou úmrtnost na silnici. To nás chtějí buzerovat ještě víc nebo chtějí vystřílet všechny tupce a blbce?

  5. Jestli to tady fakt zavedou, jsem zvědav, jak dlouho jim bude trvat, než přijdou na to, že to zas takový terno není, jak si od toho teď slibujou. A dost možná to taky nepřinese ten efekt, co v jinejch zemích. Nejdřív by se jim muselo podařit tu 30 opravdu účinně vymáhat, od VŠECH, kterých se to má týkat, tedy i motorkářů a podobných. A to nepočítám, jak ta 30 akorát ukolíbe nejen řidiče, ale třeba i chodce, a spíš poklesne pozornost vůči provozu. To zas bude telefonistů, nabouranejch plechů, nedejbože poraženejch chodců….

  6. Vždyť toto už dávno v našich městech funguje. Je na dopravních expertech v každém městě, aby tyto místa určili. V hodně místech už vznikají další, bez ohledu na unii. V Č.Budějicích je znám na správných místech, kde to nikomu nevadí, kde to je rozumné.

    • Slovo funguje bych tedy nepoužil. Ona kdyby se třicítka dávala na místo, kde nikomu nevadí, tak by to muselo být v místech, kde se tak jezdilo dosud, co je už z principu nesmysl. A dopravní řešení v ČB je obecně příšerné, že to snad nikdo nepřebije. Experti asi utekli z blázince. Vyvýšená místa pro přecházení, že to ani nejde téměř přejet autem (asi aby chodec s očima na displeji ani netušil, že vstupuje do silnice), samý retardér, který je tak velký, že odporuje předpisům, semafory každých 50 metrů. Pak stopky na místech, kde je to zbytečné, nebo dokonce život ohrožující a naopak jen “dej přednost v jízdě” tam, kde by to chtělo stopku. Ostrůvky, či jiné obrubníky v silnici nevyjímaje – akorát slouží jako překážky při případné krizové situaci, kdy nemůžete udělat úhybný manévr a když ho i přesto uděláte, urazíte kolo, auto se stane neovladatelným a vznikne úplně zbytečně těžká havárie. Jeden kruhový objezd horší – nebezpečnější, než druhý. Křižovatka u Cinestaru perla v bezpečnosti – na Horákovce od Branišovské při odbočování doleva k poště, není vidět naproti do protisměru když odtud odbočuje ve vedlejším pruhu autobus, protože tam někdo musel nacpat ostrůvek a pruhy jsou pak moc přesazené. Zbytečné jednosměrky, kvůli kterým člověk najede 3x tolik než by musel… Mám pokračovat?

      Dopravní experty, hlavně ty budějovický, nakopat do řiti i s celým bruselem. Je to tejné jako green deal – i v honbě za bezpečností jí akorát zhoršíme a ještě k tomu budou lidi naštvaný. A zrovna ta třicítka nám ty emise zase zvedne – nevím jak někoho může napadnout, že je lepší jezdit po celým městě na dvojku a jezdit s dvojnásobnou spotřebou. Spíš to chce víc pokutovat chodce a cyklisty za porušování předpisů a ona by ta bezpečnost vystřelila vzhůru i bez třicítky. Chce to útěk z EU a narovnání poměrů. Jeden by řekl, že po brexitu se nad sebou europarlament zamyslí, ale to očividně ani náhodou.

  7. Kdepak je ta vysněná svoboda? Řeknu to na rovinu. Hluboko v prdeli!!! Zlatí soudruzi a jejich RVHP. Pomatenci z Bruselu, vyližte si prdel!!!

  8. Nakonec skončíme u běžců s praporkama.
    Vzhledem k věku počítám, že budu jezdit ještě 10 let a skončím. Nerad. Baví mě to, ale mám soudnost.
    A pak po…. mi pr….
    Přeji všem šťastnou cestu.

  9. No jasně. V EP si uprdli a naši poslanci bijící se do roztrhání těla za republiku, se rovnou posrali! A teď nám tahla banda bonzáků, zlodějů a podporovatelů islámskejch imigrantů bude vládnout. No potěš pánbu!

    • Jestli jsi to dobře četl tak právě ti co nám budou vládnout, byli proti. Pro byli právě ti, co ty volby projeli. Takže dobře že jdou do kopru.

  10. Těm vylízaným magorům v Bruselu už opravdu přeskočilo – do kdy si tenhle EU nacismus necháme líbit??? Vidle mám, stačí je trochu nabrousit…

    • Nevadi,kúřiš,ne?Tak chlaščeš!Taky ne? No tak mosiš kupovať petrolej do vrtulnika,ne?Tak vidiš,už ťa dostali a včil maš jednu po hubě.Němci sa tu proháňajú jak za války?!Tópry ten!gůten ták!

  11. no na 30km jezdit autem není moc ekologické jet do práce 30km projedeš i kalhoty Němci zas vymýšlejí jak
    donutit lidi el ekologický autům ale ale aby podpořily stávající auta aby se jim snížili emise no vymysleli výměnu kotlu aby lidi neplatili pokutu tak se vyhazuji funkční kotle ne aby se počkalo až kotel odejde a ekologicky kotel podpořily to samé je el energie a plyn jen neví jak z nás vytáhnut prachy

    • Di do panelaku a neřeš to,vole.Lidi je jako hoven,je treba je hromadně lisovat,sušit a vyvazet na pole…Áda to nedokončil.

    • Václave,václave,máš tam dve chybičky,je to trojka,a co ta kaňka vaclave,v tvym veku?!Ale uz jsou tu prvni vlaštovky,např. ta krásná ctyřka z dusiku!Musime si rict,ze propadam!A ted mi reknete:co s tim budete delat?!

  12. EU vydává jen nařízení, kde je snadný finanční nebo soudní postih. Není jednodušší nařídit chodcům, aby než vstoupí do vozovky se aspoň jednou rozhlédli na obě strany a například nenechávali děti pobíhat bez dozoru v blízkosti frekventovaných komunikací.

  13. Odejďeme z EU dokud je čas.Jen vysávají chudé a důchodce.A ty jejich nesmyslná nařízení!Jak dopadmou naše děti ,vnuci a pravnuci!V Bruselu jsou vymyté mozky za naše peníze.Kdo jim dal právo nařizovat pro české občany jejich nesmysly.

  14. Doporučoval bych to, co se aplikovalo na počátku automobilismu. Před každým autem by musel běžet běžec s praporkem. A mělo by se to vztahovat i na presidentskou kolonu. Jinak je to stupidní rozhodnutí EK.

    • A zrovna vcera jela nejaka guma zelena na Doupov,s ni 2 policejni vozy a rozhaneli to na stranu.Byla tam zrovna plna čara,tak jsem si jich nevšimal a jel dal ve svy pulce…”Pojdte se mnou na chodbu,ja vam tam neco povím”.Tak mi nalej jeste jednu a ja uz musim jit,protoze jsem zatčenej…

  15. Já už jsem začal vidět na cyklostezkách nová omezení na 10km/h i pro jízdní kola. Jak mohu na jízdním kole dodržovat 10 když tam žádný měřič rychlosti nemám.

    Počkejte až začnou ve městech opět snižovat rychlost aut na 10km/h. Ale to už se nám známá auta nebudou prodávat, ale budou jezdit tuktuky jako v číně, ale elektrické.

  16. Co člověk tak stejný názor. Oni to taky vědí ale mají za to královsky zaplaceno tak ze sebe dělají imbecili. A my to nemáme komu říct, protože se s nima nemůžeme setkat.Jednou až nám prdnou nervy tak to někde začne a bude to strašný. A k tomu dojde !!!

  17. Di do panelaku a neřeš to,vole.Lidi je jako hoven,je treba je hromadně lisovat,sušit a vyvazet na pole…Áda to nedokončil.

  18. Co k tomu dodat? Hovada, která ničemu neruzumí a o všem chtějí rozhodovat. Sebranka tupounů a blbbů.
    A poslušné vlády vlezdoprdelistů ještě budou tleskat. K blití! Národ ještě zapláče a bude vzpomínat.

  19. Bydlím v obci 8m od silnice I/55, hlavní tah Břeclav – Uh.Hradiště -Zlín -Přerov. Teď zde projedou tisícovky aut cca 50km/hod. Nedokážu si už radši ani představit jaký dýchatelný vzduch nám tu vytvoří při 30km za hodinu. Je to hnus velebnosti. Rozhodování o nás bez nás. Je vidět, že tyto lidi nebydlí v blízkosti takových komunikací a na ostatní prostě kálí z vysoka.

  20. dokud se nezavedou povinné omezovače rychlosti, tak bude jakékoli takovéhle opatření stejně fungovat jen na papíře. A papír jak známo snese všechno

  21. Pokud pojedu v obci 30km rychlostí a vyjedu mimo město, kde je i trasa cyklistů v délce 40 km a není tam cyklosteska, pojedu celkem tak o 40 minut déle a ta spotřeba benzínu se zvedne, to ovzduší se zhorší. Raději vytvořte souběžně cyklostesky. Pokud se budou v obcích dodržovat 50 km/h tak není potřeba zavádět hovadiny. Stačí radar na začátku a na konci obce.

  22. Tak to bude paráda. Na jedničku to nedáte a na dvojku to pojede moc rychle. Doporučuji výrobcům aut, aby vložili do převodového ústrojí redukovanou jedničku, jak byla ve starých traktorech. Tu když traktorista na poli zařadil a nastavil ruční plyn, mohl klidně vyskočit z traktoru a sám si nakládat seno.

  23. Pokud to opravdu schválí a bude to platit i v našich městech, chci zorganizovat tichý protest. V 14.00 hodin pojedu já a mí kamarádi městem opravdu 30 km za hodinu. bude nás vícero , ale doufám, že se přidají i další odpůrci. Obětujeme pár litrů benzinu a nějaký čas. a budeme jezdit napříč našimi městy hodinu nebo dvě. Výsledek bude naprosto zřejmý. totální ucpání města a absolutní neprůjezdnost. Tento tichý protest budeme opakovat vždy když se bude blížit dopravní špička. Doufám, že se odpovědní činitelé chytí za nos a budou nesmyslné omezení rušit. Ještě chci říci, že nebudeme porušovat žádné předpisy, budeme strikně dodržovat 30 km-hod. na křižovatkách se budeme rozjíždět na zelenou a brzdit na oranžovou.

  24. A myslí někdo na to co to udělá s ovzduším, když se sníží rychlost???? co emise a ovzduší prodlouží se doba průjezdu a navýší se splodiny, tak že blbost

  25. můžu se pouze vyjádřit k tomu, že normálně byla rychlost v obci 60 km, a od 22 hodiny do rána 80km do asi 5 do rána, už si to přesně nepamatuju. Pokud nějaký rozum chce zavést 30 ve městech, no nechť si poslouží 😀 Jde o dekadenci, a ta naše evropa o to dříve skončí….. Pak zase bude klid, já chodím pěšky často, mě nepostihnou žádné nápady žádného člověka, zejména cizího člověka…. Inu vzhůru EU……

  26. Ta 30 je ještě moc rychlá, Nejlepší by bylo auta tlačit. Pak by byly i nulové emise, případně jen od řidičů, ale to by EU mohla taky zakázat, jako pěstování hovězího dobytka, protože kravy taky prdí.

  27. Který boží ho(římsky 5)ado přišlo s tímto nápadem? I kolaři jezdí rychleji a i v protisměru jednosměrky …

  28. Já mám řidičák už 6 let propadlý a neřídím takže k autům se vyjadřovat nebudu, ale když vidím jak se chovají chodci okolo mě, řekla bych že minimálně za polovinu nehod můžou oni. 70 letá babička s holí se sotva vleče přes silnici 5 metrů od přechodu, zákazníci z nedalekého supermarketu přecházejí zásadně prostředkem křižovatky, protože je do zatáčky a jaksi jim nedochází že je to křižovatka a to ani nemluvím o našich nejmenovaných spoluobčanech, kteří se klidně večer procházejí prostředkem silnice, jako by to byl chodník a ještě se zastaví aby poklábosili s kolegou v okně nedalekého baráku.

  29. Na kole po rovině jezdím běžně i více než 35km/h. Tak by kravaťáci z Eu mohli přispívat na brzdové destičky…

    • Kdyby opatření EU nezvyšovala emise, tak by nešlo vydávat další opatření a úředníci EU by zjistili, že nejsou třeba – to by se vám líbilo, ale tůůůdle!

PŘIDAT KOMENTÁŘ: