Bývalý šéf automobilky Škoda, Thomas Schäfer, v rozhovoru pro německý Welt am Sonntag uvedl, že éra cenově dostupných automobilů v blízké budoucnosti skončí. Na vině je chystaná norma Euro 7, která zdraží technická opatření nutná pro čištění výfukových plynů. Navýšení výrobních nákladů se v praxi nejvíce odrazí na cenách nejlevnějších vozů na trhu a to patrně až tak moc, že se automobilkám vůbec nevyplatí takové modely vyrábět.
Podle Thomase Schäfera bude Euro 7 znamenat navýšení pořizovací ceny v přepočtu o 74 až 122 tisíc korun. I ty úplně nejlevnější automobily se spalovacím motorem se tak stanou méně dostupné. Na jejich místo by měly nastoupit „levné“ elektromobily. V případě německého koncernu půjde o rodinu malých elektromobilů kolem ID.2, přičemž příbuzný model nabídne i Škoda nebo Seat. Nový šéf Volkswagenu slíbil cenu pod 25 tisíc eur, což je podle aktuálního kurzu zhruba 600 tisíc korun.
Na poměry elektromobilů jde o zajímavou cenovku už dnes a jak sám Thomas Schäfer říká, do tří let bude taková cena „super atraktivní“. Z pohledu méně movitého zákazníka, který se na věc dívá současnou optikou, ovšem půjde o podstatné zdražení vzhledem k tomu, že aktuálně lze pořád ještě pořídit rodinné kombi (Hyundai i30) za něco málo přes 400 tisíc korun. Tato realita ale s příchodem Euro 7 skončí. Samotný Thomas Schäfer o tom mluvil už během svého působení ve Škodě Auto.
Thomas Schäfer také v rozhovoru uvedl, že právě kvůli chystané nové emisní normě není jisté, zda automobilka připraví novou generaci modelu Golf. Aktuálně německý výrobce pracuje na modernizaci Golfu 8, v případě Golfu 9 by se mohlo stát, že nově vyvinutý automobil by mohl figurovat na evropském trhu jen pár let a investované finance by se tak nemusely vyplatit.
Automobilka se údajně rozhodne v průběhu nadcházejících dvanácti měsíců, až bude mít více informací. Podoba normy Euro 7 totiž oficiálně stále ještě nebyla zveřejněna. Evropská komise její představení několikrát odložila.
Zdroj: welt.de