Emise z pneumatik nikdo neřeší. Přitom jsou tisíckrát horší než výfukové, tvrdí analýza

10.03.2020
1 nový názor
Autor: Tiskový servis Pirelli
  • Podle studie společnosti Emissions Analytics vytvářejí pneumatiky tisíckrát vyšší emise než motory

  • Počet pevných částic přitom roste s tím, jak jsou auta těžší. Problémem mají být SUV i elektromobily

  • Analytici varují před lacinými plášti a také před částicemi z brzd nebo nekvalitních cest

Znečištění ovzduší z pneumatik může být až tisíckrát horší než z výfukových plynů. Alespoň to tvrdí studie britské společnosti Emissions Analytics, která se zabývá nezávislým testováním. Měří například emise automobilů v běžném provozu, což přináší jiné výsledky než během laboratorního testování.

Částice nejen z pneumatik, ale i z brzd jsou podle studie globální problém. Jejich množství roste spolu s tím, jak stoupá obliba velkých a těžkých aut. Studie viní zejména kategorii SUV. V hledáčku má ale i elektromobily, které jsou kvůli bateriím výrazně těžší než auta stejné třídy se spalovacími motory.

Pokuty EU za nadlimitní emise CO2 nepřejí levným autům. Trh se kvůli nim výrazně promění
Přečtěte si také:

Pokuty EU za nadlimitní emise CO2 nepřejí levným autům. Trh se kvůli nim výrazně promění

Emise z pneumatik nebo brzd se označují jako NEE (Non-exhaust emissions). Patří do nich i opotřebení podvozku nebo silnice. A zatímco legislativa kontroluje množství částic vypouštěných z výfuků, na NEE se žádné regulace nevztahují.

Přitom právě NEE mají mít podle analýzy větší podíl na znečištění ovzduší než částice z výfukových plynů. Problémem pro ovzduší jsou částice velikosti PM2,5 (menší než 2,5 mikrometru), celých 60 procent z nich patří k NEE. U velikosti PM10 (menší než 10 mikrometrů) je to dokonce 73 procent. S těmito čísly přišla další analýza, tentokrát od skupiny expertů na kvalitu ovzduší pod hlavičkou britské vlády.

Počet částic ovlivní i povrch silnice

Společnost Emissions Analytics zase provedla test s běžným rodinným autem (model nespecifikovala), které vybavila novými, správně nafouknutými pneumatikami. Auto podle měření během jízdy vypustilo do ovzduší 5,8 gramu částic NEE. Ve srovnání s limitem pro pevné částice z výfukových plynů, který je stanoven na 4,5 miligramů na kilometr, jde o tisícinásobný rozdíl.

Že jsou elektromobily na servis levnější? U luxusních modelů to vždy neplatí
Přečtěte si také:

Že jsou elektromobily na servis levnější? U luxusních modelů to vždy neplatí

Experti varují, že emise NEE by mohly být ještě vyšší, stačí třeba použít laciné pneumatiky s méně odolnou směsí nebo jezdit s podhuštěnými plášti. Záleží i na tom, zda je povrch silnice hladký nebo hrubý.

„Jednou z cest, jak snížit počet částic NEE, je dávat na auta kvalitní pneumatiky a mít je vždy správně nahuštěné. Nakonec ale přijde čas na to, aby automobilky produkovaly lehčí vozidla. Je ale nesporné, že v blízké budoucnosti bude nutné zavést regulace, které budou s tímto problémem bojovat. Jestli to povede třeba k vývoji odolnějších pneumatik se nyní nedá odhadnout, nějaká změna ale přijít musí,“ varuje na konci své zprávy šéf Emissions Analytics Nick Molden.

Podobný problém představuje také otěr z brzd. Například doktor Hrdlička, vedoucí vývoje podvozku a agregátu ve Škoda Auto, se před časem nechal slyšet, že to je jeden z důvodů, proč před sebou mají velkou renesanci bubnové brzdy. Jsou totiž zapouzdřené, takže z nich prach neuniká tak snadno jako z otevřených kotoučových.

Jaromír Vegr (neregistrovaný)
Spočítal někdo, že za 50000km by se obrousilo 290 kg gumy z jedné sady pneumatik? vypočítal jsem si, že pneumatika po 50 tis. km ubyde na hmotnosti do 2 kg. Nějak ten výpočet odborníků nesedí.
  • Našli jste v článku chybu?