Znečištění ovzduší z pneumatik může být až tisíckrát horší než z výfukových plynů. Alespoň to tvrdí studie britské společnosti Emissions Analytics, která se zabývá nezávislým testováním. Měří například emise automobilů v běžném provozu, což přináší jiné výsledky než během laboratorního testování.
Částice nejen z pneumatik, ale i z brzd jsou podle studie globální problém. Jejich množství roste spolu s tím, jak stoupá obliba velkých a těžkých aut. Studie viní zejména kategorii SUV. V hledáčku má ale i elektromobily, které jsou kvůli bateriím výrazně těžší než auta stejné třídy se spalovacími motory.
Emise z pneumatik nebo brzd se označují jako NEE (Non-exhaust emissions). Patří do nich i opotřebení podvozku nebo silnice. A zatímco legislativa kontroluje množství částic vypouštěných z výfuků, na NEE se žádné regulace nevztahují.
Přitom právě NEE mají mít podle analýzy větší podíl na znečištění ovzduší než částice z výfukových plynů. Problémem pro ovzduší jsou částice velikosti PM2,5 (menší než 2,5 mikrometru), celých 60 procent z nich patří k NEE. U velikosti PM10 (menší než 10 mikrometrů) je to dokonce 73 procent. S těmito čísly přišla další analýza, tentokrát od skupiny expertů na kvalitu ovzduší pod hlavičkou britské vlády.
Počet částic ovlivní i povrch silnice
Společnost Emissions Analytics zase provedla test s běžným rodinným autem (model nespecifikovala), které vybavila novými, správně nafouknutými pneumatikami. Auto podle měření během jízdy vypustilo do ovzduší 5,8 gramu částic NEE. Ve srovnání s limitem pro pevné částice z výfukových plynů, který je stanoven na 4,5 miligramů na kilometr, jde o tisícinásobný rozdíl.
Experti varují, že emise NEE by mohly být ještě vyšší, stačí třeba použít laciné pneumatiky s méně odolnou směsí nebo jezdit s podhuštěnými plášti. Záleží i na tom, zda je povrch silnice hladký nebo hrubý.
„Jednou z cest, jak snížit počet částic NEE, je dávat na auta kvalitní pneumatiky a mít je vždy správně nahuštěné. Nakonec ale přijde čas na to, aby automobilky produkovaly lehčí vozidla. Je ale nesporné, že v blízké budoucnosti bude nutné zavést regulace, které budou s tímto problémem bojovat. Jestli to povede třeba k vývoji odolnějších pneumatik se nyní nedá odhadnout, nějaká změna ale přijít musí,“ varuje na konci své zprávy šéf Emissions Analytics Nick Molden.
Podobný problém představuje také otěr z brzd. Například doktor Hrdlička, vedoucí vývoje podvozku a agregátu ve Škoda Auto, se před časem nechal slyšet, že to je jeden z důvodů, proč před sebou mají velkou renesanci bubnové brzdy. Jsou totiž zapouzdřené, takže z nich prach neuniká tak snadno jako z otevřených kotoučových.