Závody elektrických formulí stojí ve stínu F1. Jenže oproti „královně motorsportu“ mají zásadní výhodu v tom, že pro automobilky dává účast v této soutěži vzhledem k budoucnosti automobilů větší smysl. Ve startovním poli tak figurují značky Nissan, Jaguar, Maserati, DS, Porsche nebo Nio a Mahindra. Z původně vcelku přehlíženého projektu se do dnešních dnů stal tradiční podnik, který příští rok vstoupí do své už deváté sezony. Ta se ponese v duchu třetí generace automobilů, které už začínají být poměrně zajímavé.
Nová generace elektrických formulí totiž bude výkonnější, lehčí a samozřejmě rychlejší. Například Jaguar aktuálně představil svůj vůz pojmenovaný jako I-Type 6 a při té příležitosti odhalil základní technické údaje. Výkon je omezen na 350 kW (476 k), automobil je celkově o 50 kg lehčí, stovku zvládne pod tři sekundy a maximální rychlost je 322 km/h. Svůj speciál se stejnými základními parametry pak odhalil také Nissan.
Elektrické formule navíc mají elektromotor vpředu i vzadu a díky tomu můžou dosáhnout výkonu rekuperace až 600 kW. Jaguar v oficiálních materiálech uvádí, že závodní speciál už vůbec nepotřebuje klasické zadní brzdy.
Pro srovnání, když v roce 2016 Jaguar do této soutěže vstupoval, elektrické formule dosahovaly maximálního výkonu jen 272 koní a nejvyšší rychlost byla pouhých 225 km/h. Automobilky vidí v této soutěži způsob, jak urychlit vývoj technologií pro sériové vozy, což ostatně Jaguar ve své tiskové zprávě také zdůrazňuje. Britská značka totiž v současnosti vyvíjí novou generaci svých vozů, která už počítá výhradně s elektrickým pohonem.
Devátá sezona závodů elektrických formulí odstartuje 14. ledna v Mexiku. Závodů je v plánu celkem sedmnáct. Ten pro nás nejbližší se pojede v dubnu v Berlíně.