DAF se systémem GINAF HydroAxle+

Existují typy přeprav, u nichž převažuje provoz na silnici, ale malý podíl tvoří jízda v terénu. Ve velké míře to platí pro stavebnictví, ale patří sem například i sektor komunálních služeb (vyvážení odpadu na skládku) nebo zemědělství (např. velkoobjemový odvoz cukrovky či zrní z pole). Dopravci pro takový typ přepravy zpravidla rovnou zvolí plněpohonné vozidlo, popřípadě tahač v provedení 6×4 (speciálně trh v České republice je historicky orientován na plněpohonná vozidla). Taková konfigurace však při detailním ekonomickém pohledu poměrně hodně a především zbytečně celou přepravu prodražuje. Klasický pohon 4×2 nezvládne terén ale pohon 4×4 nebo 6×4 zbytečně zvyšuje pohotovostní hmotnost i spotřebu. Jakou tedy v tomto případě zvolit konfiguraci vozidla?

DAF Trucks nabízí řešení – HydroAxle+ (HTA Hydraulic Traction Asistant), což je pomocný hydraulický pohon přední nápravy, který externě pro DAF montuje nizozemská společnost GINAF, jež byla a je dlouholetým úpravcem vozidel DAF. Nejedná se pouze o pomocné hydraulické pohony, ale i o úpravy a přidávání náprav až do konfigurace 10×8. Hydraulický pohon se montuje na klasický návěsový tahač a je určen přesně pro ten typ přeprav, které tvoří z větší části jízda po silnici a pouze v malém měřítku se vozidlo pohybuje v terénu.

Ekonomika pod drobnohledem

Technické parametry hovoří jasně: tahač v provedení 6×4 popřípadě plněpohonná varianta vozidla do terénu je oproti tahači osazenému systémem HydroAxle+ až o 2 tuny těžší a tuto hmotnost po většinu času zbytečně vozíte s sebou na úkor užitečného zatížení. Zcela zásadní je rozdíl ve spotřebě. Konfigurace 6×4 už z principu zvyšuje spotřebu paliva oproti provedení 4×2, a to až o 5-6 l nafty na 100 km. To už je významný potenciál pro úspory, nehledě na další nákladové položky, jako jsou pneumatiky, zvýšené náklady na údržbu apod. Z tohoto úhlu pohledu je HTA jednoznačnou alternativou.

Jak to funguje?

Jde o systém hydraulického pohonu přední nápravy, který byl vyvinut společností GINAF. Lze jej dodávat na většinu konfigurací tahačů a podvozků k dostavbě modelové řady DAF CF a XF. Vozidla jsou z výrobního závodu DAF vybavena přední nápravou 183 N s nosností 9 tun, konektorem CAN, zadním motorovým PTO s kardanovou přírubou a trvalým zapojením, volným prostorem na pravé straně podvozku pro montáž nádrže na hydraulický olej a chladiče. Většina konfigurací pak ještě vyžaduje přemístění vzduchových ventilů umístěných mezi hlavními nosníky rámu na pravou stranu podvozku.

Systém se skládá z nádrže na hydraulický olej, chladiče oleje, hlavního axiálního čerpadla, přídavného zubového čerpadla, kardanového hřídele pro pohon čerpadel, nábojů kol, přes které je zajištěn samotný pohon, a řídicí jednotky systému.

Pohon předních kol je zajištěn tlakem oleje, který ovládá pístky s rolnami v nábojích kol s vnitřním „hvězdicovitým“ tvarem. Přímým pohonem od motoru je zajištěn pohon předních kol již od nulové až do maximální rychlosti 28 km/h. Při překročení této rychlosti se systém sám deaktivuje. Celý systém neustále sleduje a porovnává otáčky všech kol a úhel natočení volantu a úpravou tlaku, který dodává hlavní čerpadlo, je zajištěno rovnoměrné rozložení pohonu předních kol v porovnání s ostatními přímo poháněnými koly. Systém funguje identicky jak pro jízdu vpřed, tak pro jízdu vzad.

Ověřeno praxí

V této chvíli jsou v provozu dvě soupravy, obě v barvách společnosti NIKA Logistics, která je součástí Šmídl holdingu.

Odpověď proč NIKA Logistics soupravy vybavené systémem HTA provozuje, poskytuje ing. Radek Odstrčil, generální ředitel společnosti Šmídl a předseda představenstva NIKA Logistics: „Společnost Šmídl byla historicky orientovaná pouze na silniční přepravu. O terénní přepravě jsme toho moc nevěděli. S akvizicí společnosti NIKA Logistics jsme sem ovšem vnesli náš podnikatelský model založený na přísném sledování ekonomických parametrů přepravy, tedy zejména nákladových položek. NIKA Logistics se ve velké míře pohybuje v segmentu komunální a stavební přepravy a existují režimy s pouze malým podílem jízdy v terénu. Se soupravou tahače v provedení 6×4 tato přeprava nesplňovala naše ekonomické požadavky. Hledali jsme proto alternativu a našli jsme ji v podobě systému HydroAxle+. Přibližně měsíc provozujeme dvě soupravy a sledujeme technické i ekonomické parametry a musím říct, že jsme velmi spokojeni z obou úhlů pohledu. Proto jsme se rozhodli uzavřít kontrakt se společností NAPA TRUCKS na dodání dalších vozidel s tímto systémem.“

 

Ohodnoťte tento článek!
Sdílejte

PŘIDAT KOMENTÁŘ: