Crossover Cupra Formentor nadchne jízdními vlastnostmi, dynamikou i designem

  • Na český trh dorazil nový crossover Cupra Formentor 

  • Jde o první zcela svébytný model Cupra

  • Délkou Formentor zapadá mezi Leon a Leon ST, je ale výrazně širší a má širší rozchod kol 

  • Pro začátek se nabízí pouze zatím vrcholná motorizace 2.0 TSI o výkonu 310 k v kombinaci se sportovnější verzí VZ 

  • Příští rok přijde do nabídky pro Formentor také diesel, slabší benzinové motory a dva plug-in hybridy 

  • Formentor jezdí výborně, skvěle vypadá a uvnitř je překvapivě prostorný 

  • S cenou od 1 334 900 Kč je o 55 tisíc dražší než Cupra Ateca

Od osamostatnění značky Cupra uplynuly už tři roky. Za tu dobu bylo prodáno zhruba 55 tisíc vozů. Není to špatné číslo, ale v blízké budoucnosti by se mělo výrazně zvýšit. Zatímco dříve nabízela Cupra pouze ostrou Atecu, dnes už můžete pořídit také novou generaci sportovního Leonu, prodávanou výhradně jako Cupra Leon, a hlavně na trh dorazil crossover Formentor.

Jde o první zcela svébytný model této mladé španělské značky. Platí to ale samozřejmě jen o vnějším designu, který je mimochodem velmi povedený. Formentor, i když to je pořád SUV, působí hodně dynamicky především díky svým proporcím. Rozvor náprav je sice prakticky shodný s Leonem a délkou vůz přesně zapadá mezi hatchback a kombi, na šířku ale přerůstá Formentor své známější sourozence o plné čtyři centimetry.

Délkou zapadá Formentor přesně mezi Cupru Leon a Cupru Leon ST. Rozvor je shodný. Nový crossover je ale výrazně širší a má také větší rozchod kol. Právě díky těmto proporcím, a také karoserii ve stylu kupé, působí v praxi více dynamicky

Navíc nejde pouze o design. Nový crossover má výrazně větší rozchod kol (+33 mm vpředu, +51 mm vzadu). Vzhled samotný následuje trend známý již z Cupry Ateca. Bronzové detaily, matné barvy, velká kola… Jako celek je Formentor opravdu pěkný, jenže člověk si občas říká, že těch ozdob je možná až moc. K dispozici jsou ale samozřejmě také méně nápadná provedení než to, které vidíte na fotkách.

Parádní crossover

Jestliže exteriér modelu Formentor je zcela nový, interiér už důsledně následuje sourozence nejen značky Cupra. V základním rozvržení mnoho rozdílů oproti Leonu není. Provedení Cupra přidává u Formentoru a Leonu sportovní volant s tlačítkem startování motoru a nastavování jízdních režimů (Cupra Ateca ho má za příplatek), sportovní sedačky nebo hodnotné materiály. A také detail v podobě tlačítka pro vypnutí ESP. To se nastěhovalo na středový tunel, kde u Atecy nebo Leonu bývalo tlačítko startování. Zpočátku tak možná místo startování budete jako my intuitivně vypínat ESP.

Cupra Leon ST 1.4 e-Hybrid a Cupra Ateca: Poprvé za volantem sportovních Španělů

Formentor překvapí co do nabídky prostoru. Sedí se samozřejmě výš než v Leonu, což při shodném rozvoru znamená více prostoru v podélném směru vzadu, a díky vyšší karoserii je zde dost místa také pro hlavu. Zavazadelník dává k dispozici v základu prostor o velikosti 450 litrů, respektive 420 litrů v případě verze s pohonem 4Drive a 345 litrů u plug-in hybridu. Ano, jak už tušíte, nabídka motorizací je bohatá.

Také Cupra Formentor stojí na platformě MQB Evo a ačkoliv jako první míří na trh zatím nejsilnější varianta osazená přeplňovaným dvoulitrem (228 kW/310 k, 400 Nm), v průběhu příštího roku zde najdete motorizace známé třeba od Škody. Začínat se bude na naftovém dvoulitru (110 kW/150 k), sáhnout budete moci rovněž po dvou plug-in hybridech, dvoulitru známém z Octavie RS/VW Golf GTI a možná přijde i lahůdka. Cupra testuje pětiválcové provedení.

Rychlý je jak čert

Pokud chcete rychlý crossover s kvalitními jízdními vlastnostmi, na pětiválec čekat nemusíte. I aktuálně dostupný dvoulitr totiž dokáže splnit očekávání náročných řidičů. Dvoulitrový čtyřválec možná nemá takové ty grády, jaké si pamatujeme od Leonů Cupra z doby před filtrem pevných částic, ale nacpat vás do sedačky zvládne vskutku intenzivně. S rostoucími otáčkami roste elán motoru. Představení končí na 6500/min, kdy automat přeřadí a na nic se vás neptá. Vše doprovází celkem jadrný zvuk. S jeho intenzitou to ale Formentor nepřehání.

Protože v dnešní době jsou mezinárodní prezentace pasé, první jízdní dojmy jsme nabrali na českých silnicích v okolí Prahy. Tento režim prezentací sice nedává tolik prostoru jezdit s autem samotným, ale zase jsme mohli v klidu rovnou změřit dynamiku. Jak se můžete přesvědčit v tabulce níže, akcelerace nezklame. Pro úplnost, oficiálně by měla testovaná verze nové Cupry Formentor zvládnout sprint na 100 km/h za 4,9 s. Při našem měření tak byl vůz nepatrně rychlejší.

Naměřené hodnoty Cupra Formentor VZ 2.0 TSI DSG 4Drive Cupra Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive
ZRYCHLENÍ Z MÍSTA
0-50 km/h (s) 1,77 1,89
0-100 km/h (s) 4,85 5,06
0-130 km/h (s) 7,59 8,06
0-150 km/h (s) 10,19 10,8
0-170 km/h (s) 13,18 14,17
ZRYCHLENÍ PRUŽNÉ
30-50 km/h (s) 0,82 0,86
50-70 km/h (s) 1,02 1,04
80-120 km/h (s) 3,22 3,35
130-150 km/h (s) 2,59 2,74

Formentor se při využití systému Launch Control nerozjíždí jako typická čtyřkolka, kdy se automobil zakousne do silnice všemi čtyřmi a s mocným kopancem do zad vyrazí vpřed. Z pozice řidiče se zdá, že systém nechá trochu prohrábnout přední kola a pak postupně připojí ta zadní. I nejostřejší možný start, jaký vám tento vůz dopřeje, je tak vlastně docela plynulý. Dosaženým časům to ale zjevně příliš neškodí.

Cupra Ateca (modrá křivka) i Cupra Formentor (červená) mají podle oficiálních tabulek zvládnout sprint na 100 km/h za shodných 4,9 s, v praxi je ale trochu rychlejší Formentor. Důvodem bude o 10 koní silnější motor a také lepší aerodynamika, což je vidět ve vyšších rychlostech

Jinak než s automatem aktuální motorizaci nepořídíte. Standardem jsou také tlumiče DCC a pohon všech kol. Podvozek jako takový funguje výborně. Auto se vůbec nenaklání, v zatáčkách je díky širokému rozchodu kol ještě suverénnější než Leon a při normální jízdě zvládne podvozek zkrotit i velká devatenáctipalcová kola. V tempu běžné jízdy je i tento Formentor poměrně tichý a pohodlný.

Cupra Formentor existuje ve variantách Formentor a Formentor VZ. Druhé jmenované provedení je zaměřené více na sport. V jeho standardní výbavě najdete 19″ kola Performance, adaptivní tlumiče DCC, skořepinová sedadla nebo sportovnější nárazníky a pouze k této variantě jsou dostupné také výkonnější brzdy Brembo s kotouči o velikosti 370 mm vpředu (+ 60 tisíc). Na českém trhu se prozatím prodává výhradně Formentor VZ. Civilnější crossover dorazí později, stejně jako další motory.

TIP: Cupra Formentor – Ceník pro ČR ke stažení

Zájemci už mohou Formentor objednávat. Provedení VZ 2.0 TSI DSG 4Drive startuje částkou 1 334 900 Kč. Pro srovnání, Cupra Ateca vybavená stejnou motorizací je levnější o 55 tisíc. Na podrobnější seznámení nebyl čas, více si povíme později v rámci testu. Cupra Formentor ale vypadá hodně slibně.

Technické údaje Cupra Formentor VZ 2.0 TSI DSG 4Drive
MOTOR
Konstrukce: řadový přeplňovaný čtyřválec
Zdvihový objem válců (cm3): 1984
Nejvyšší výkon (kW/min-1): 228/5450-6600
Nejvyšší točivý moment (Nm/min-1): 400/2000-4540
Převodovka: sedmistupňová dvouspojková
Poháněná kola: pohon všech kol
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 4,9
Nejvyšší rychlost (km/h): 250
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4450
Šířka bez zrcátek (mm): 1839
Výška (mm): 1511
Rozvor náprav (mm): 2680
CENY A VÝBAVY
Cena (Kč): 1 334 900
Crossover Cupra Formentor nadchne jízdními vlastnostmi, dynamikou i designem
Ohodnoťte tento článek!
3.5 (70%) 4 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: