Co způsobil filtr pevných částic u Fabie 1.0 TSI? Nižší točivý moment a nepatrně horší dynamiku

12 nových názorů
Autor: Redakce
  • Modernizace Škody Fabia přinesla zejména upravené motory 

  • Tříválec 1.0 TSI dostal kromě jiného filtr pevných částic 

  • Na brzdě nový motor vykázal výrazně nižší vrchol točivého momentu 

  • Reálná akcelerace je velmi podobná, nové provedení ale přece jen jede malinko hůř 

Filtry pevných částic jsou podle vás…

Škoda Fabia letos (stejně jako spousta jiných aut) prošla tak trochu vynuceným faceliftem v souvislosti s příchodem nových emisních norem. Kromě toho, že z nabídky pohonných jednotek zmizel diesel, byly změněny i zážehové motory. Hlavní roli hraje instalace filtru pevných částic pro přeplňované jednotky 1.0 TSI.

Jak Škoda oznámila už dříve, filtr pevných částic by měl být bezúdržbový a měl by vydržet celou životnost vozu, což je zhruba 300 tisíc kilometrů. Jinak řečeno, zákazníci teoreticky vůbec nepoznají, že se v autě filtr nachází. Co by ale teoreticky poznat mohli, to je trochu odlišné naladění motoru.

Nová Škoda Fabia je v zásadě pořád stejná. A to je dobře (první jízdní dojmy)
Přečtěte si také:

Nová Škoda Fabia je v zásadě pořád stejná. A to je dobře (první jízdní dojmy)

Ze zkušenosti z jiných aut víme, že motory laděné tak, aby splnily nové emisní předpisy, často působí trochu línějším dojmem, přestože oficiální výkon zůstává stejný. Protože jsme měli Fabii Combi 1.0 TSI na dlouhodobý test, byl test modernizované verze zajímavou příležitostí, jak to ověřit. Opravdu jede modernizovaná jednotka hůř?

Výsledky na brzdě se liší

Oficiálně udávané údaje vrcholu nabídky pro model Fabia, tedy přeplňované jednotky 1.0 TSI v silnější variantě, se s příchodem modernizované verze nezměnily. Pořád nabízí nejvyšší výkon 81 kW (110 k) v rozmezí 5000 až 5500 ot./min a vrchol točivého momentu 200 Nm v 2000-3500 ot./min. Kromě spotřeby se ale drobně liší dynamika a maximální rychlost. Dříve dokázala takováto Fabia s karoserií kombi dosprintovat na 100 km/h za 9,6 s, teď to je oficiálně 9,7 s. Nejvyšší rychlost klesla ze 199 km/h na 195 km/h. Tyto změny naznačují, že se navzdory shodným oficiálním parametrům přece jen něco změnilo. A po měření na brzdě je docela jasné, co.

Škoda Fabia Combi 10 tsi -4 Škoda Fabia dostala v rámci modernizace spíše kosmetické úpravy. To hlavní se událo v nabídce motorizací
Škoda Fabia Combi 10 tsi -7 Motor 1.0 TSI dostal nově filtr pevných částic, který najdeme hned na začátku výfukového potrubí. Měl by být bezúdržbový

V rámci dlouhodobého testu jsme Fabii Combi 1.0 TSI osazenou manuální převodovkou měřili u společnosti Dieselpower hned dvakrát. Jednou byl v nádrži benzin s oktanovým číslem 95, podruhé lepší alternativa s oktanovým číslem 98. V obou případech se výsledné průběhy lišily jen minimálně. Do stejné válcové zkušebny jsem zavítali i s omlazenou variantou. Záměrně jsme si vzali na test identické provedení, postavené dokonce na stejně velkých kolech (16"). Jak se můžete přesvědčit v tabulce, naměřené výsledky se opravdu liší:

1.0 TSI 2019 (95) 1.0 TSI 2018 (95) 1.0 TSI 2018 (98)
Naměřený maximální výkon (kW/k) 90,5/123 90,5/123 93,1/126,6
při otáčkách (ot./min) 5590 5435 5790
Naměřený maximální točivý moment (Nm) 209,4 220 220
při otáčkách (ot./min) 3475 2175 2135

Výkonové maximum zůstalo shodné. Při srovnání měření na klasický Natural 95 jsou prakticky identické i otáčky. Změnil se však točivý moment. Zatímco dříve tento motor nastoupil se vší parádou na dvou tisících, aby točivý moment postupně klesal, po faceliftu je tomu naopak. Točivý moment nastupuje pomaleji a vrcholu dosahuje o více než tisíc otáček později. Ještě lépe než z tabulky je to samozřejmě vidět v grafu:

Skoda Fabia 10 tsi mereni Z grafu naměřených průběhů je zřejmé, že modernizovaná jednotka (silnější křivky) nabízí výrazně nižší točivý moment, který navíc nastupuje pozvolněji. Hlavní změna se odehrála v rozmezí od dvou do zhruba 3,5 tisíc otáček, zbytek je v podstatě shodný

Jedním dechem je ovšem potřeba dodat, že i modernizovaná Fabia 1.0 TSI ve své vrcholné verzi vykázala na brzdě ve srovnání s oficiálními údaji o něco víc, takže potud je vše v pořádku. Pozitivní rozdíl v případě točivého momentu je ale nižší než dříve.

Škoda Fabia Combi 10 tsi brzda-1 S předfaceliftovou Fabií Combi 1.0 TSI (81 kW) jsme byli ve zkušebně Dieselpower hned dvakrát, takže můžeme porovnávat
Škoda Fabia Combi 10 tsi brzda-2 Současné provedení vykázalo shodné maximum výkonu, ale výrazně nižší točivý moment. Navíc s odlišným průběhem

Jak se změnila dynamika? 

Jiné naladění motoru by se v praxi projevit mělo. Otázka je, jak moc. Ověřili jsme to měřením dynamiky. Znovu připomínáme, aktuálně testovaná Fabia přijela v identické specifikaci, jakou mělo dlouhodobě testované auto (a to včetně velikosti kol: 215/45 R16). Jeden podstatný rozdíl se ale přece jen našel. Starší variantu jsme téměř přesně před rokem dostali už na zimních pneumatikách, ta současná dorazila do testu ještě na letních pláštích.

Právě letní pneumatiky budou jedním z důvodů, proč jsme v průměru dvou pokusů naměřili zrychlení z nuly na 100 km/h dokonce lepší než u starého provedení. Rozdíl je ale nepatrný (pět setin sekundy). Další hodnoty najdete v přiložené tabulce:

Akcelerace Škoda Fabia Combi 1.0 TSI (2019) Škoda Fabia Combi 1.0 TSI (2018)
0-50 km/h (s) 3,39 3,59
0-100 km/h (s) 10,30 10,35
0-130 km/h (s) 17,49 17,1
0-150 km/h (s) 24,94 24,97
30-50 km/h (s) 1,46 1,53
50-70 km/h (s) 2,54 2,2
80-120 km/h (s) 7,78 7,47
130-150 km/h (s) 7,45 7,87
80-120 km/h na 3. stupeň (s) 7,46 7,07
80-140 km/h na 4. stupeň (s) 14,87 14,38

Je ale potřeba dodat, že v případě dříve měřeného exempláře jsme řadili těsně před 100 km/h, u toho nového až po překročení této hranice. Když si odmyslíme nevýhodu zimních pneumatik a trochu brzké řazení (dvojka u obou variant končí prakticky přesně na 100 km/h, takže není úplně snadné trefit moment přeřazení tak, abyste už byli podle GPS za touto hranicí, ale aby vás v rozletu nezabrzdil omezovač), bylo by nové provedení v disciplíně 0-100 km/h zřejmě o něco málo pomalejší.

Filtr pevných částic u benzinových motorů: Proč se ho nebát?
Přečtěte si také:

Filtr pevných částic u benzinových motorů: Proč se ho nebát?

Problém průměrných hodnot uvedených v tabulce výše je také v tom, že u auta s manuálem velmi záleží na tom, jak se vám při tom kterém pokusu povedou jednotlivá řazení, která pak ovlivňují celkové hodnoty. Z grafu na konci článku je dobře vidět, že starší Fabia přece jen jela o něco lépe. Nejvíce vypovídající ale nakonec bude zrychlení bez řazení, kde odpadne vliv řidiče i rozjezdu z místa. A tuhle disciplínu zvládlo starší provedení lépe. Jinak řečeno, těch chybějících 20 Nm se přeměnilo na časovou ztrátu zhruba 0,4 s při zrychlení 80-120 km/h na trojku, respektive 0,5 s při zrychlení 80-140 km/h na čtyřku.

Takže ano, filtr pevných částic a více ekologické naladění motoru EA211 způsobilo, že je nová Fabia 1.0 TSI trochu méně pružná. Rozdíl nicméně není takový, aby v praktickém provozu hrál významnější roli. Nechceme vás podceňovat, ale podle našeho názoru ztrátu 0,4 s při zrychlení trvajícím více než sedm sekund běžný zájemce o Fabii pozná jen hodně těžko.

skoda fabia combi 10 tis 2018 vs 2019 Verze po modernizaci (červená křivka) přijela na letních pneumatikách, což znamená lepší rozjezd z místa. Starší provedení (modrá) jsme měřili na zimních gumách, z grafu je ale patrné, že přece jen jelo o trochu lépe, i když rozdíl není nijak dramatický
Tomáš (neregistrovaný)
Není lepší mít saze zachycené ve filtru než na plicích? Rakovina plic není nic moc.
Radek (neregistrovaný)
Já myslím, že v rámci optimalizace zisku je třeba vytvořit různá nejlépe povinná udělátka, protože zákazník si rád připlatí, když bude vědět k čemu je potřebuje, tedy následuje reklama, vždyť sto krát vyslovená lež se stane pravdou. Je to jako s benzínem, byl příliš levný a spotřebovávalo se ho málo, inu přidáme bio složku a ejhle, žere to o trochu víc a jako přidaná hodnota je i cena vyšší, prostě dvě mouchy jednou ranou. Co bychom si počli bez samospásných nařízení EU. Jen tak dál, pojďme ve sboru bučet jako spacifikované ovce, bůůůůůů !!!
Fiesta (neregistrovaný)
Místo toho aby se automobilky zabývaly smysluplným vývojem čehokoliv, tak se musí neustále starat o plnění nějakých teoretických norem
Toby (neregistrovaný)
No tak 1.0 TSI a ještě k tomu filtr pevných částí ? Tak když už se moc nezaměřují na "nové" auta aby vypadali nově tak by mohli nějákýho toho chytráka posadit za stůl ať vymyslíí něco co bude fungovat bude procházet emisníma normama ne ?
Tomas (neregistrovaný)
Kdyby nedovolili přidávat tolik biobordelu do benzinu tak by nemuseli vymyslet takovýhle kraviny do aut. Jenže jsme stát hloupých ovcí a co nám daji do koryta to sezereme.
IB (neregistrovaný)
pro mne byli škodovky vždy sklamáním od socialismu do kapitalismu..
Honzajs (neregistrovaný)
Proč tam ten filtr pevných částic cpali? Já si nemůžu pomoct, ale poslední dobou je to od škodovky jedno zklamání za druhým, co myslíte?
Tomas (neregistrovaný)
Proc? To se ptate? Protože musi, zacinaji to mit uplne vsichni. Jinak neprojdou velmi prisnymi normy. Nemluve o tom ze pro vas jako zakaznika zadna zmena temer neni. Osobne mam litr v polu a na velikost toho vozu to jede fakt slusne Praha Brno 4 lidi ve voze s plnym kufrem pri rychlostech nad 130 bez problemu 5.6litru a i do kopce to nema problém zrychlit. Do fabie super motor.
Robert Kindl (neregistrovaný)
Nesouhlasím! Filtr pevných částic je prostě zlo! Kdyby vymysleli elektromobily, nebo lepší motorizace, které budou plnit normy, nemusí tam být! Hold neschopná škodovka tam raději dá něco co bude dělat akorát neplechu! Díky bohu za jiné automobilky, které tolik nezaspaly :-)
KRD (neregistrovaný)
Nejdříve si nastudovat trošku problematiky a pak soudit, filtr tam je z nějakého důvodu a ani jeden není o emisích CO2 či NOx...
KRD (neregistrovaný)
Přímovstřikové benzínové jednotky mají podobný problém s emisemi pevných částic jako vznětové motory, tj. vypouští nejen plyny, ale i saze, kouknete se do jejich výfuku, nejnovější diesel ho má čistější...
  • Našli jste v článku chybu?