Letošní rok je plný nejrůznějších jubileí. Tak například Ferrari slaví 70 let, Hyundai má 50. narozeniny a třeba taková Škoda Favorit letos oslaví 30 let od světové premiéry. Významné jubileum se týká rovněž automobilky Volvo. Ta totiž přesně před devadesáti lety vyrobila první exemplář modelu ÖV4 a tím tak fakticky zahájila sériovou produkci svých automobilů.
Doporučujeme: Škoda Favorit (1987) vs. Škoda Octavia (2017) aneb 30 let vývoje za volantem
Automobilku Volvo založil jistý Assar Gabrielsson, což byl prodejce kuličkových ložisek SKF. Zvyšující se produkce aut v Americe mu v kombinaci se snadno dostupnou švédskou ocelí, levnou pracovní sílou a kvalifikovanými inženýry připadala jako zajímavá příležitost pro výrobu automobilů také ve Švédsku. Společnost SKF jeho argumenty vyslyšela a zainvestovala produkci pod značkou AB Volvo. Tím úplně prvním vozem byl model ÖV4.
Oficiálně začala sériová výroba v roce 1927, nicméně historicky vůbec první Volvo vzniklo coby prototyp už o rok dříve. Přesněji řečeno konstruktéři postupně postavili deset prototypů, přičemž jeden z nich dostal přezdívku Jakob. Proto je i ÖV4 občas označováno tímto jménem.
Doporučujeme: Jawa 350 se vrací! Má retro design a čínský čtyřtakt. Stojí pod sto tisíc
Volvo ÖV4 dostalo coby svůj základ rámový podvozek, rám karoserie byl vyroben z jasanového a dubového dřeva a dřevěné byly i disky kol. O pohon se staral řadový čtyřválec o objemu 1944 cm3 disponující výkonem 21 kW (29 k) při 2000 ot./min. Převodovka byla třístupňová bez synchronizace. Tehdejší Volvo nabízelo pouze jedinou barevnou variantu — kombinaci tmavě modré karoserie s černými blatníky.
První sériově vyráběné Volvo vydrželo v produkci do roku 1929. Za tu dobu vzniklo dohromady 275 exemplářů. Drtivá většina z nich (205) byla v cestovním provedení se stahovací střechou. Kromě této varianty existoval také pick-up.
Historicky první sériové Volvo, které aktuálně slaví 90. narozeniny, si můžete blíže prohlédnout v přiložené galerii: