Tento týden máme v redakci vzácnou společnost – nejrychlejší sedmisedadlové SUV na Nürburgringu. Ale vážně. Škoda Kodiaq RS je objektivně jednou z nejrychlejších škodovek, jaké si můžete koupit. A přestože už při prvním svezení na mezinárodní prezentaci v zahraničí jsme zjistili, že sportovní emoce z ní rozhodně nestříkají na všechny strany, na českých okreskách jezdí dobře. Moc dobře. Ale o tom později ve videodojmech a v redakčním testu. Pro dnešek se podíváme, jestli Kodiaq RS plní papírové sliby, pokud jde o parametry motoru.
Dvěma turbodmychadly přeplňovaná varianta všudypřítomného motoru 2.0 TDI debutovala před časem v Passatu, kde udělala ten nejlepší dojem. To však bylo před aktuálními emisními normami a přísnějším homologačním cyklem. V Kodiaqu RS nepůsobí motor pocitově až tak řízně jako v Passatu. Co říkají čísla?
Škoda udává nejvyšší výkon 176 kW (240 k) v 4000 ot.min-1 a točivý moment 500 Nm v 1750-2500 ot.min-1. Na válcové zkušebně firmy Dieselpower jsme Kodiaqu RS naměřili nejvyšší výkon 185 kW (251 k) a točivý moment 511 Nm.
Maximálního „krouťáku“ dosáhl motor až v relativně vysokých 2260 otáčkách za minutu. Tím se ale nenechte zmást a podívejte se na graf. Je z něj dobře vidět, že už od nějakých sedmnácti set otáček pracuje motor v oblasti maximálního točivého momentu a setrvává v ní až do cca 2400 ot.min-1. A pod udávané maximum 500 Nm křivka klesne až v 3100 otáčkách!
Podobnou situaci vidíme také u nejvyššího výkonu. Nominálních 176 kW motor servíruje přibližně od 3900 do 4400 otáček za minutu. Na rozdíl třeba od Audi SQ7 se u Kodiaqu RS neprojevily žádné výrazné propady tahu, způsobené přepínáním turbodmychadel.
V posledních letech se u koncernových dieselů už nesetkáváme s tak výraznými „přebytky“ výkonu a točivého momentu jako před Dieselgate, ale Kodiaq RS přinejmenším splňuje slibované parametry s pohodlnou rezervou.