Podle zákona má mít každý automobil v období od prvního listopadu do 31. března zimní pneumatiky. Tohle nařízení ovšem neplatí stoprocentně pro všechny situace. Pokud nejde o úsek označený značkou „zimní výbava“, pak můžete jezdit třeba i v prosinci na letních. Ovšem za předpokladu, že na silnici není sníh, led nebo námraza nebo nepanují takové povětrnostní podmínky, které by k tomu mohly vést:
Doporučujeme: Jsou zimní pneumatiky od 1. listopadu povinné? Jen v některých případech
Je všeobecně známo, že řidiči, kteří se nepohybují vyloženě v horách, s přezutím spěchat nemusejí, protože i v zimně letní pneumatiky často fungují lépe než ty zimní.Testů na podobné téma vznikla v minulosti celá řada a my přidáme další. Tentokrát ovšem nejde o žádný běžný automobil typu Škoda Octavia, ale o sportovní legendu. Využili jsme příležitosti a porovnali brzdnou dráhu zimních a letních pneumatik na suchu při poněkud extrémním použití, a sice při plném brzdění z rychlosti 200 km/h do úplného zastavení u Porsche 911 4 ve verzi GTS.
Testovali jsme ho na přelomu října a listopadu. Vůz měl stále ještě letní pneumatiky. Jako při každém testu podobného auta jsme měřili i prudké brzdění. V našem archivu se nachází data z testu modernizovaného Porsche 911 S, se kterým jsme měli tu čest před několika lety. Shodou okolností jsme i tohle auto testovali na podzim, jenže na rozdíl od GTS už obouvalo zimní pneumatiky.
Můžete namítnout, že nejde o zcela identická auta. A máte pravdu. Jenže podrobný pohled do tabulek technických údajů ukazuje na jediný důležitý rozdíl. Zatímco 911 S byla čistokrevná zadokolka, GTS mělo pohon všech kol, takže bylo o trochu těžší. Přesný rozdíl je u testovaných automatických převodovek 55 kg. Jinak v obou případech byly na automobilech pneumatiky Pirelli o shodném rozměru 245/35 ZR20 vpředu a 305/30 ZR20 vzadu. Stejné byly rovněž základní brzdy (poznáte je podle červených třmenů), přičemž ani jejich velikost se u verzí S a GTS neliší. Obě varianty používají kotouče o velikosti 350 mm vpředu a 330 mm. Jaký byl tedy rozdíl v praxi?
Přesná čísla najdete v tabulce pod článkem. Pro úplnost dodejme, že 911 GTS na letních pneumatikách jsme měřili na suchu při teplotě 8 °C, během testu 911 S na zimních pláštích bylo také sucho, ale o něco tepleji (13 °C). Dík tomu, že 911 S bez pohonu všech kol je lehčí, není nakonec rozdíl tak dramatický, jak bychom subjektivně tipovali. Přesto, ve chvíli kdy těžší GTS s letními pneumatikami už stojí, S jede ještě rychlostí zhruba 30 km/h.
Doporučujeme: Porsche Panamera Sport Turismo a Turbo S E-Hybrid — Praktické a strašidelně rychlé
Není pochyb o tom, že zimní pneumatiky na sněhu, ledu nebo při jízdě v břečce vykazují lepší vlastnosti. Pokud ale nebydlíte v horách, většinu času budete i v zimě jezdit spíše za podmínek, kdy se zimní pláště budou chovat hůř než letní. Platí to jak pro běžné modely, tak samozřejmě pro ty sportovní typu Porsche 911. Když nic jiného, je minimálně dobré na to myslet, abyste se například při ostrém brzdění na suché dálnici za slunného třeba prosincového dne nedočkali nepříjemného překvapení.
Porsche 911 4 GTS (letní pneu/8 °C) | Porsche 911 S (zimní pneu/13 °C) | Rozdíl | |
---|---|---|---|
50-0 km/h (s) | 1,3 | 1,5 | +0,2 |
50-0 km/h (m) | 8,0 | 9,7 | +1,7 |
100-0 km/h (s) | 2,4 | 3,0 | +0,6 |
100-0 km/h (m) | 32,2 | 39,1 | +6,9 |
130-0 km/h (s) | 3,1 | 3,8 | +0,7 |
130-0 km/h (m) | 54,1 | 65,0 | +10,9 |
150-0 km/h (s) | 3,6 | 4,3 | +0,7 |
150-0 km/h (m) | 72,4 | 86,8 | +14,4 |
180-0 km/h (s) | 4,3 | 5,1 | +0,8 |
180-0 km/h (m) | 104,2 | 124,0 | +19,8 |
200-0 km/h (s) | 4,8 | 5,7 | +0,9 |
200-0 km/h (m) | 129,1 | 152,3 | +23,2 |