Katka (neregistrovaný)
Vážený autore článku, pokud to nevíte, tak se říkalo od jak živa ertéóčko!! A cpát účelově štvavou, lživou,překroucenou a smyšlenou protisocialistickou propagandu i do článku o autobusech byl Váš nápad?? Máte to v hlavě v pořádku? Raději se věnujte tomu polistopadovému bordelu, v kterém se díky "demokratům" a především Veškrnovi nacházíme! O tom piště kritické články a nejlépe seriál o rozkradení,likvidaci stovek národních podniků a o rozkradení a likvidaci všeho, co se zde vybudovalo nezměrnou pílí všech občanů za 41 let "totality".. Na výlety jsme se vždy těšili a i jsme si užívali autobus i při cestě do školy! Znali jsme jménem všechny řidiče a měli jsme mezi němi oblíbené a i takové, které jsme neměli rádi, ale ti byli v menšině. Já si vzpomínám pouze na jednoho nepříjemného, či přísného i po desítkách let,které uplynuly od mých školních let. A tu vaší propagandu si strčte víte kam, že? Na tu vám možná skočí ti, co v té době nežili, ale určitě ne generace, která v té době žila a která si tu dobu dobře pamatuje.
Vlk (neregistrovaný)
Proč píšeš to samé, co jsi psala pod poslední článek o tomto autobusu? Zase rudé bolševické lži. Že vůbec máš tu drzost se ozývat. Náckové jsou zalezlí a ani nedutají, ale komouši, to ne, ti tu budou otravovat svojí vražednou ideologií furt!
aleš (neregistrovaný)
Pane Vlk, debily a rusotrolly je vhodné ignorovat. Reálné výsledky socialismu mohli porovnat všichni, kdo v roce 1990 přejeli hranice do Rakouska nebo Německa. A Rakousko mělo mnohem horší startovací pozici než ČeskoSlovensko, protože do r. 1955 bylo z 50% okupováno a reparacemi vydrancováno od SSSR. O rozbombardovaném Německu ani nemluvě.
Pavel (neregistrovaný)
Předvedený typ je zájezdové provedení. U linkových ŠL 11tek to byl pro cestující soíše krok zpět oproti 706 RTO. Pohodlí při sezení je nesrovnatelně lepší u RTOček. Jinak děkuji všem, kteří se o tyto veterány starají a zachovávají pro další generace.
Tom (neregistrovaný)
Europabus! To je i byla opravdu vzácnost, kdysi dávno jsme v něm jeli na závody z Ostravy do Prahy - krom nevídaného luxusu mne, který auty vždy žil a sedával co nejblíže řidiči, nadchla jeho rychlost - dodnes pamatuji, jak pan řidič tvrdil, že mu s tímto Evropabusem s "rychlým zadkem" naměřili v Německu na dálnici přes 150. A i bych tomu věřil, cestou do Prahy nebylo auto, které by nám "odolalo" - předjel všechno, co mělo kola. Novější provedení ŠD či ŠL Turist zdaleka tolik komfortu a charisma nepobrala...
stanislav (neregistrovaný)
tento článek má tolik zádrhelů až to pěkné není........psal to těžký amatér a neznalec věci........stačilo přečíst jen pár odstavců....a ten autobus samotný je také takový "kočkopes" vzduchová sedačka, palubovka z měšt'áka bez tchg jakási přihlouplá vyrobená řadička a pod.........když už něco renovuji tak poctivě aby všechno bylo origo a né takto amatérsky.........už ta řidičova sedačka - to renovoval těžký neumětel.......
Katka (neregistrovaný)
No to určitě! V té době byla u nás rychlost neomezená (myslím až do roku 1979, anebo 1980 a i po letech si vybavuji, jak nám tyhle autobusy šlapaly na paty a ani je nebylo kolikrát jednoduché předjet. To když jsme jezdili naší Š 1000 MB v rychlosti přes sto a více kilometrů pochopitelně. A to embéčko nejezdilo vůbec špatně a bylo to asi nejlepší auto, s kterým jsem kdy jezdila.
Beneš Miroslav (neregistrovaný)
Také jsem s tímto autobusem jezdil. To co je prezentováno, tak je typ jeden z prvních. Později rezerva byla vzadu na boku za kolem a manipulace jednoduchá, tachograf byl také, místa pro bagáže dost pod podlahou, sedačka řidiče jiná pohodlná. Jediné co mi vadilo, tak méně účinné brzdy, a když přeskočil brzdový klíč, tak jsem se modlil, abych to zastavil na zbývající tři kola, muselo se seřízení brzd hlídat. Ale byla pravda, že obyčejné sedačky byly hrozné, nedivil jsem se, poněvadž už v té době byla mládež hotová pakáž, kdy už se nesměli lumpi mlátit za poškozování a lepší sedačky byly drahé pro tyto lidi.Dnes už jsou autobusy luxus, ale v té době? Podívejte se na školní autobusy v Americe, tam je vidět, že pro ty fracky nic lepšího dát nikdo nemůže.
Katka (neregistrovaný)
O jaké pakáži mluvíte? Zřejmě jsem asi žila v jiné zemi a v jiné době, protože si nic podobného nevybavuji!Proti dnešku byly děti andílky a nikdo by si nedovolil cokoliv ničit a zničit v autobuse, anebo ve vlaku! Leda tak nenapravitelní grázlové a ti končili v polepšovnách, kde si s nimi už dokázali poradit. Havloidi akotát dokázali po listopadovém puči vše zavedené a léty prověřené zničit a zlikvidovat a o nějaké morálce,kázni,disciplíně šlušnosti mezi mládeží v polistopadové "demokracii" (spíše anarchii) nemůže být řeč!
Důchodce (neregistrovaný)
V "originále" to jelo do 130km/h,který z těchto vozů jel cca 150,měl střed zadní nápravy vyměněný za střeva ze zadku traktoru Škoda 180.Jestliže má tenhle vůz zadní nápravu Rába,není to rovněž originál.Původní byla náprava bez redukcí v kolech.Vyjmutí rezerva a dát ho zpět bylo asi nesnadnější,nejrychlejší a nejlehčí ze všech našich autobusů.Bylo by dobré se zmínit o centrálním mazání podvozku olejem,na levé straně byla olejová pumpa asi se 42? vývody a plastovými hadičkami ke každé mazničce na podvozku.Poháněno tlakovým vzduchem,impulzy dával společný náhon tachometru.Vršek střechy byl měděný plech. Pro Stanislava: Tachograf to nemělo,palubka je originál,rovněž řadící páka.Možná to koncovka na ni,ale její tvar je stejný. K sedačce řidiče podle fota to není vzduch. sedačka.Nevím,zdali jste něco takového renovoval,alespoň osobní auto.pak by jste asi znal cenu renovace jedné sedačky-je to ticících korunách za kus.A je jich tam 45+řidič.Řidičova sedačka podle fot. není vzduchová.Zrenovovat takovouhle stodolu,klobouk dolů. Měl jsem to štěstí,že jsem s tímto vozem taky jezdil jako řidič.A měl zajímavé výrobní číslo v téhle serii-100.
Zdenek (neregistrovaný)
Když jsme s ŠL-kou přijeli do Hagu (Holandsko) v počtu 40 lidu (soubor) s kroji, nástroji a osobními věcmi, tak nechtěli věřit očím. Když na parkovišti vystupovali první lidé, tak jen lehce poohlédli. Jak vystupoval pantáctý člověk, zpozorněli. Po dvacátém všichni šli do pozoru a jak byla třicítka už se všichni usmívali a u toho posledního 40-cátého cestujícího potleskem nás vítali. A to ještě nevěděli kolik jsme tam měli piva, vína a slivovice. Obsazeno do posledního kouta.
Gargulák Václav (neregistrovaný)
Ještě bych chtěl dodat, že ty vozy s motorem vpředu (ne uprostřed) měly zavazadlový prostor vzadu z obou stran a pod zadním oknem propojený. Jinak se u nás říkalo, že to udělá 130, ale byl problém to pak ubrzdit. Vzadu bylo označení technické rychlosti 120.
Diamant (neregistrovaný)
Ja by som rád poopravil niekoľko v článku chybne uvedených faktov. Meviem o žiadnom autobuse radu Š11, v ktorom by sa dochoval motor ML630. Všade ich nahradili silnejšou verziu ML634, ktorá mala až do ukončenia výroby 148 kW (nie 155kW). Zadná náprava u Evropabusu ako u jediného z celej rady autobusov Š11 nebola Rába, ale Leyland bez reduktorov v nábojoch. Preto ju ani nebolo počuť. Počet tlačidiel zostal aj na konci výroby prakticky rovnaký a aj tie biele spínače sa používali v iných ČS modeloch vozidiel. Evropabus má batožinový priestor práve iba v zadnej časti. To je aj dôvod, prečo sa zozadu musela rezerva odsťahovať inam. Neskôr vyrábané autobusy ŠD11 mali motor posunutý vzad a za prednou nápravou vznikol objemný batožinový priestor prístupný z oboch strán. Sedačka vodiča nie je odpružená vzduchom, ale iba pružinou s gumovým dorazom. Tá páka ručnej brzdy z novšej Karosy rozhodne nie je pre tento typ charakteristická. Mildas1: Všetky autobusy vyrábané do roku 1969 mali nedelené čelné a zadné sklo. Nie iba tie letištné. Letištné boli dvojdverové ŠM11.
Jan Světlík (neregistrovaný)
Ty káčo pitomá - Katko Umím počítat určitě do pěti a dobře vím, že všechny základní socialistické vozy + motorky JAWA byly opravdu na velmi vysoké úrovni a budovaly 40 let komunismus Tak se jim opravdu díky velmi sólidním, nadčasovým konstruktérum podařilo už za války první náčrty těchto na tu dobu špičkových strojů - JAWA (pérák), ZETOR 25 A /K-- 20/30/4011, TATRA 111, ŠKODA Populár - Spartak - 1000 MB, 100, 105/120 až do r. 1998 se motor ze Š 1000 MB montoval do Fábií. To se komunistům opravdu moc dobře přebíraly ty nadčasové fabriky a v nich vývojáři moc nevyvinuli. Např. ZETOR na něm se měnilo jen povrchově, vše pocházelo ze základního 4011 - Unifikace A co se tam amátersky přilepilo, za moc nestálo. A JAWA 40 let dvoutaktní motor - od 125 po 500stovku nakonec pro Sovětský trh zůstala jen 350, vylepšená, ale dost ošizená TATRA od 111 po 815 - podívejte se na ten základ moc odlišnosti nenajdete
anycool25 (neregistrovaný)
Já myslím že stanislav myslel že pokud jel 150 byl hazardér ne protože překračoval rychlost ale že s mnoha tunovým kolosem, který byl plný lidí a navíc s bubnovými brzdami je opravdu pitomost. Ne nadarmo mají dnešní dálkáče maximálku 110 km/h a to mají plno pomocných systémů. S takovým starým autobusem sypat 150 je tak na hromadnou vraždu sebe i cestujících.
jirka (neregistrovaný)
Nádherný fotky!!! Super barvy. Článek jsem přečetl a o propagandě mě nic nenapadlo, takže spíš než autor by se měli zamyslet místní dědci, který viděj propagandu i ve svých dnes již dávno suchých snech. Miluju tu klasickou hlášku: Nejsem komunista, ale za komunistu se mi žilo lépe :D Ano, přesně kvůli takovým sráč*m, který se celý život drželi přesně uprostřed a kvalitu života hodnotěj jen podle toho, jak se žije jim osobně, jsme ztratili pozici technologický špičky a měli tu 20 let nakýblovaný rusáky. Tragédie zmar a stejně se pořád dokáže najít dost frustrátů, který na to se slzou v oku vzpomínaji.
Prokop Böhm (neregistrovaný)
Pro zatvrzelé komunistické štváče - Katka a spol. - V českých zemích byli a pořád jsou šikovní lidé, co se týká techniky. Když se rozpadlo Rakousko-Uhersko, tak 70 % průmyslu (včetně těžkého průmyslu) leželo na území dnešní České republiky. Z toho plyne poznatek o tom, že v naší zemi měli pracovníci po generace budovanou praxi a tudíž i znalosti pro práci v této "branži" . Bohužel za komunizmu byli tito šikovní dělníci, technici, a konstrukéři brzděni "všemocnou a všehoschopnou" bolševickou klikou zvanou KSČ. Vše se podřizovalo a přizpůsobovalo tehdejšímu kočkopsu zvanému Sovětský svaz. KoliK našich ( CZ + SK ) nadčasových projektů bylo soudruhy zadupáno do bláta. Ještě v roce 1968 na nás "západ" nic moc neměl. Za to po r. 1989 to bylo vidět na první pohled, kdo má "navrch". Můj táta prožil celou 2. světovou válku ve Volarech a vyprávěl, jak po válce se konali i ve Volarech v kostele sbírky pro chudé rakouské a německé pohraničí, aby tamní obyvatelé přežili první poválečnou zimu. Jak bylo Německo roztřískané po válce a kolik museli platit reparací. Jenže Rakušáci a Němci po válce 40 let pracovali, kdežto u nás jsme 40 let budovali "socializmus". A vo tom to je.
Prokop Böhm (neregistrovaný)
Ještě dodatek k předešlému článku. Všichni ti, co tak zuřivě obhajují bolševický režim, by si měli uvědomit jakou kupní sílu měla naše měna před 2. světovou válkou a jak jsme na tom dnes. V případě, že by tady po válce pokačoval normální demokratický vývoj, tak dnes by bylo několik Eur za jednu Korunu českou. A okolní státy by nám jen záviděli. Dnes díky bolševíkům nemají co nám závidět a udělali si z nás hadr na boty.
Gargulák Václav (neregistrovaný)
Pro Diamant: Ti kluci Pardubičáci s tím rotelem, měli ještě motor ML 630. Nějak tam "zapinkali" přestavbu. Vím, že se ty motory zpětně zaměňovaly za ML 634, které byly o 22 koní silnější, než původní. Nějakou dobu jsem dělal technika a ty přestavby jsem našel ve starých dodacích listech a fakturách. Ten původní výkon byl i na tu dobu opravdu slabý. A pozdější umístění rezervy za zadní nápravu a manipulace s ní bylo nejlepší provedení ze všech - jednoduchá manipulace, nenáročná fyzicky i přesto, že neměla posilovač, (jak v RTO-tzn. méně údržby). Jediná nevýhoda - vytahovala se do siln. provozu - byla na levé straně.
Prokop Böhm (neregistrovaný)
Dodatek č.2 k mému článku z 1.4.2018. V Letech 1992 a1993-když už se to zase smělo- jsem procházel po etapách pohraniční část Šumavy mezi Zadní Zvonkovou a Novým Údolím. Občas se mnou chodil i tehdy dospívající syn. Jednou jsme tak přišli na Třístoličník. Tam několik metrů za "čárou" stojí německá restaurace. Při pohledu na ceduli s nabídkou restaurace mně na kafe , polévku a jídlo pro jednoho celkem za zhruba 20 Dm. přešla chuť. Raději jsem otevřel batoh a posvačili jsme z vlastních zdrojů. Při návštěvě rodičů ve Volarech jsem to vyprávěl tátovi. A táta říkal, že do té hospody chodili první roky po válce na oběd. Táta tam v zimním období pracoval s partou v lese (v létě makali v zemědělství ). Já jsem se optal, zda platili Markami, nebo československými penězi. Na to mi táta odpověděl: Marky jsme nepotřebovali. Německej šenkýř žádný Marky nechtěl, že si za ně v Německu toho nic moc nekoupí. Byl rád za Koruny. Za ty si prý v Čechách nakoupí co potřebuje. A kam to za 40 let přivedla bolševická KSČ ??????
Ctirad Pacák (neregistrovaný)
Katka si plete autobusy Škoda 706 RTO kterým se říkalo rtóčko s motorem vpředu a autobusy Karosa řady ŠM - ŠL - ŠD 11 s motorem uprostřed pod podlahou, kterým se říkalo ešemky. A ŠD 11 lux europabus měl místo záclonek na oknech stahovací roletky vedené v lištách na sloupcích mezi okny!