Situace kolem Tesly a cenově dostupného Modelu 3 je trochu zamotaná, protože Elon Musk konstantně šíří optimismus a přesnější čísla chybí. Se zajímavou analýzou ovšem nedávno přišla společnost Second Measure. Naznačuje, že trpělivost zájemců o americký elektromobil není nekonečná.
Second Measure připomíná, že rezervace na Model 3 začala Tesla přijímat už před více než dvěma roky. Rezervační poplatek byl 1000 dolarů (v přepočtu asi 22 tisíc korun) a zájemců se našly stovky tisíc. Jenže výroba se rozbíhá jen velmi zvolna, takže ještě ani teď neběží tak, jak původně měla. Navíc se zájemci o základní verzi naplňující sliby o cenově dostupném elektromobilu opět nedávno dočkali dalšího odkladu.
Doporučujeme: Jaguar I-Pace je všehoschopný elektromobil, který může nahradit běžná auta (první jízdní dojmy)
Celkový stav k letošnímu dubnu byl následující. Osm procent zájemců, kteří si auto rezervovali, si ho už také mohlo nakonfigurovat, což je zároveň moment, do kdy lze požadovat vrácení celého poplatku. Od této chvíle je vůz dodán v řádu několika málo týdnů. Na druhou stranu platí, že celkem 23 % původních zájemců už od Tesly dostalo rezervační poplatek zpět (data se týkají pouze amerického trhu).
U zbývajících dvou třetin lidí, kteří mají zaplacenou rezervaci, není jisté, zda stále dobrovolně čekají na svou Teslu Model 3, nebo zda naopak čekají na vyřízení žádosti o vrácení peněz. Zajímavá je také skutečnost, že počet žádostí o zrušení rezervace rostl od dubna 2016 více méně konstantně. Tempo růstu se začalo výrazněji navyšovat až letos.
Doporučujeme: Příběh tohoto zákazníka Tesly ukazuje, jak velký má Elon Musk problém
Z analýzy Second Measure zároveň ale vyplývá, že výrazně narostl počet čekatelů na Model 3, kteří si svou Teslu už nakonfigurovali do výroby (jinak řečeno, kteří se dočkali). V dubnu to bylo 8 %. Autoři analýzy upozorňují, že ve svých číslech nedokážou rozlišit, zda si tito zákazníci opravdu nakonec nakonfigurovali Model 3, nebo zda si nepřiplatili za větší Model S nebo Model X. Elon Musk při jiné příležitosti na otázku, kolik konfigurací Modelu 3 bylo provedeno v prvním čtvrtletí letošního roku, údajně odmítl odpovědět.
Podle magazínu electrek automobilka Tesla uvedla, že se analýza Second Measure nezakládá na pravdivých datech.