Příběh tohoto zákazníka Tesly ukazuje, jak velký má Elon Musk problém

17 nových názorů
Autor: Redakce Autobible
  • Zdá se, že už i skalním příznivcům Tesly začíná docházet trpělivost 

  • Někteří budou čekat na Model 3 tři roky a stále není jisté, že jim Tesla termín dodání opět neodloží

  • I zájemci o Teslu vnímají růst nabídky elektromobilů od zavedených značek 

Automobilce Tesla se kolem sebe podařilo vytvořit atmosféru výrobce něčeho výjimečného. Elon Musk byl vždy výborný v prezentaci svých odvážných nápadů, takže když byl oficiálně představován Model 3, byl kolem toho obrovský poprask. Zákazníci se dočkali cenově dostupného elektromobilu nabízejícího nadprůměrný dojezd. Byla to vstupenka do rodiny modelů značky Tesla, kam do představení Modelu 3 patřili pouze lidé, kteří zaplatili podstatně větší peníze za dražší Model S a Model X. Mnoho zájemců se nechalo nalákat. Někteří dokonce posílali zálohu už ve chvíli, kdy ani nevěděli, jak Model 3 vypadá.

Doporučujeme: Tesla Model X a Model 3 vs. Jaguar I-Pace — Opravdu se má Elon Musk čeho obávat?

Přesně takovým případem byl i jistý Carlo Ombello, který původně napsal svůj příběh na opportunity:energy, aby ho následně převzali kolegové z insideevs. Vše začíná momentem, kdy Carlo 1. dubna 2016 vstává brzy ráno, aby mohl shlédnout internetový přenos z premiéry vozu. Tou dobou byl v Anglii a byl rozhodnut, že si tohle auto koupí. Náhodou zjistil, že rezervační systém byl otevřen už hodinu před premiérou (údajně kvůli snaze omezit očekávaný nápor zájemců), takže sáhl po kreditní kartě a auto si objednal. Až poté koukal, cože si to vlastně chce pořídit. S výsledkem byl spokojen. Dokonce tak moc, že se smířil s původním termínem dodání koncem roku 2017 poté, co bude uspokojena poptávka v Americe. Jenže...

Elon Musk zahájení výroby Modelu 3 několikrát odložil a ani v současnosti se vůz pořád nevyrábí takovým tempem, jak bylo původně plánováno. Zájemců se mezitím nahrnuly stovky tisíc, což nutně muselo vyústit v odklady původně slibovaných dodávek. Sám Carlo Ombello uvádí, že mu byl termín odsunut minimálně dvakrát. Každopádně na konci letošního března to byly přesně dva roky od objednávky a výsledkem je pouze nový příslib o tom, že svou Teslu Model 3 dostane začátkem roku příštího. Čekat v dnešní době na auto tři roky, to už musíte být opravdu hodně oddaní konkrétní značce (nebo musíte být zájemce o Bugatti Chiron). I Carlo přiznává, že už toho začíná být moc.

V závěru sice ještě připouští, že by snad ty tři roky čekání (respektive více než rok navíc) vydržel, ale uvádí další problém. Zatím ještě stále platí, že Tesla Model 3 nemá úplně přímou konkurenci, jenže Carlo upozorňuje, že jen za zhruba tři měsíce přišel na trh Jaguar I-Pace, objevil se Hyundai Kona Electric nebo elektrická Kia Niro – a mnozí další výrobci své elektromobily ještě představí. Nabídka alternativ roste raketovým tempem. Za půl roku už může být na trhu hodně z čeho vybírat.

Doporučujeme: Šéf VW Matthias Müller se obul do Tesly — „Vyhazují stovky milionů dolarů z okna“

Na otázku „co bych měl dělat“ si pořád odpovídá jednoduše. Jestliže jeho poslední termín dodání začátkem příštího roku zůstane v platnosti, počká. Kromě jiného také proto, že vidí velkou výhodu značky Tesla v síti rychlonabíjecích stanic.

Tenhle případ krásně dokumentuje, jak velký problém Model 3 pro Teslu představuje. Už i skalní příznivci, kteří si vůz objednali jako úplně první, začínají být nervózní, protože trh s elektromobily se rychle rozvíjí a ve finále tak mohou místo nadčasové speciality dostat jen „tuctový“ elektromobil, na který čekali několik let. Uvidíme, zda Elon Musk tuto neveselou situaci vyřeší. V minulosti se několikrát objevily zprávy o tom, že se automobilka Tesla dostává do vyloženě existenčních potíží.

 

Michal B (neregistrovaný)
Hlavním přínosem Muska je to, že s něčím začal; od stávajících koncernů bychom se asi nedočkali nikdy, protože na těchto změnách rozhodně zájem nemají ... A co se týká pobídek a dotací, tak proč ne - je přece v zájmu nás všech (tedy krom Ruska a OPEC), aby se omezila spotřeba ropy.
Michal (neregistrovaný)
@Tomáš: Ono 500 000 objednávek není zas tak mnoho - tolik aut prodá koncern VW za 3 týdny. A VW na každém voze vydělá, zatímco Tesla na každém dosud prodaném voze prodělala. A to je i důvod, proč se velké automobilky nehrnou do elektroaut - zatím se na nich nedá vydělat. Pak se takový sen mění v černou můru, nehledě na to, že třeba v Norsku poklesl prodej Tesly na nulu, protože od letošního roku už nejsou dotace na elektroauta. A tak to možná bude všude po světě, až dotace pro elektrovozy nebudou. Ano, Musk je génius co se týká vysávání pobídek a dotací, ale i tak...
Adam (neregistrovaný)
Prober se chlape, jak dlouho se ty koncerny budovaly? Tesla začíná od nuly, tak je přece jasný, že hned nepošlape tak ziskově, jako 100 let budovaný koncern.
Zdar (neregistrovaný)
Sory ale tohle je teda objevny clanek jak prase. Prosimvas, jeden takovy clovek co si teslu rezerovavl 31.3.2016 jeste pred prezentaci a ted mu sviti termin dodani “Early 2019”, jsem ja. A mam snad z toho velkou hlavu? Lol, vubec. Klidne pockam jeste dalsi 3 roky. Ze roste konkurence pro Teslu? Z ktereho patra si spadl na hlavicku? Myslis ty maloserie elektormobilu co dojedou 200km a vytobi se jich max par desitek tisic kusu za rok? Bez site Superchargeru s nima muzes jezdit tak akorat kolem komina. Tak nekup si auto za mega na nakupy. Konkurence pro teslu zatim NEEXITUJE ani vzdalene. To vi kazdy kdo se o EV trochu zajima a jen o nich nezvatla. Momentalne se TM3 stala nejprodavanejsim strednim luxusnim vozem v USA(ze vsech vozu, ne jen EV) a vyroba roste raketovym tempem, to mluvi za vse. Recenze jsou skvele a zastup rezervaci jim spis roste nez klesa. O tomhle ostatni automobilky jen sni. Tyhle clanky o “problemech tesly” jsou jen vlhke sny nevzdelane zastydle pubertalni luzy co “ma radsi manual nez automat prece, a auto musi byt hlucne jinak to neni auto”, co o tesle vi hovno nebo shorteru na burze kterych ma tesla nejvetsi mnozstvi ze vsech akcii.
rock (neregistrovaný)
Prodej USA 01-05/2018 Mercedes-Benz C - 23 917 ks BMW 3/4 - 32 978 ks Tesla M3 - 18 305 ks Nevzdělaná lůza si nejdřív ověří informace, než ze sebe udělá kokota.
idonker (neregistrovaný)
Musk je vizionář, akorát k tomu potřebuje všechny peníze světa... Vytahat z lidí tolik peněz jako on, tak sem taky vizionář... beztak už si z těch peněz staví raketu aby unikl věřitelům někam na orbit..
ldx (neregistrovaný)
No tak čeká a co má být? Složím zálohu a žiju dál, nebudu z toho dělat konec světa, není to nová ledvina nebo srdce ne? Za mně článek o ničem.
toja (neregistrovaný)
jak udělat z velkého zájmu a závisti malých lidiček článek o tom, že poptávka je vlastně špatná :-D kolik jste dostali nafty za tento IQ tykve článek? :-) tohle je má poslední návštěva této parodie na "novinařinu" :-)
Lojzík (neregistrovaný)
Ať radši letí do vesmíru, na planetu opic bych se už dávno vys..l.
Zdeněk (neregistrovaný)
Pár set tisíc objednávek není takový množství, aby se na auto muselo čekat 3 roky (pokud se nejedná o supersporty atd). Takže to, že nestíhá vyrábět i pár aut je velká existenční potíž u velkosériového auta jako je model 3. A najednou je z vlhkého snu noční můra. :-)
Tomas (neregistrovaný)
Ano mám tolik objednávek že nestíhám vyrábět a to znamená VYLOŽENE EXISTENČNÍ POTÍŽE... hahaha asi plky výrobců Smrado dieslů, jo kéžby koncern měl zákazníky co by na své aoto byli ochotni čekat 3 avíce let.... nedostižný vlhký sen :D:D:D
Franta (neregistrovaný)
Ano mám tolik objednávek že nestíhám vyrábět a jsem neustále v červených číslech -to by mohly být třeba ty potíže. Asi plky účetních.
Ladis (neregistrovaný)
Ten problém je, že Tesla NENÍ schopná dodat objednané vozy, kterých je na poměry automobilek malinko. Což všichni ostatní výrobci bez problémů splní.... :-) A jejich existenční potíže vyjádřené obrovským dluhem i přes masové dotace a "investice", které se spíš staly dary jsou všeobecně známé.
Miki Louda (neregistrovaný)
Nejdříve zaplatil a pak se podíval co že si to vlastně koupil... :D To mluví za vše.
  • Našli jste v článku chybu?