S modely postavenými na nové koncernové platformě MQB Evo se v posledních měsících roztrhl pytel. Nejprve jsme si mohli vyzkoušet novou Škodu Octavia čtvrté generace, pak přijel Volkswagen Golf a po něm i jeho španělský sourozenec Seat Leon. Čtvrtým v řadě je Audi A3, které jako jediné spadá do kategorie luxusních aut, kde se už nepoměřuje tolik se svými koncernovými příbuznými, jako s BMW řady 1 nebo Mercedesem-Benz třídy A. Jaké zbraně si pro ně připravilo, jsme zjišťovali během prvních jízd na českých silnicích.
Už z prvních fotografií je zřejmě patrné, že Audi A3 2020 z hlediska designu nepřineslo žádné převratné novinky. To mají ostatně koncernové vozy společné a tak A3 spolu s Golfem jen prošly mírnou evolucí, která má za cíl odlišit od sebe jednotlivé generace, ale rámcově zachovat obdobný styl. A3 má tedy výrazné světlomety s novým LED podpisem (zkoušený vůz měl příplatkové Matrixy za 44 900 korun) a na menší Audi A1 navazuje štěrbinou mezi maskou chladiče a kapotou. Pak tu jsou ještě nějaké prolisy na bocích, mírně upravená záď... No, znáte to.
Pokud srovnáme Audi A3 s BMW 1 a Mercedesem třídy A, je z nich nejdelší, nejširší, ale také nejvyšší a s nejkratším rozvorem. Ten zůstal oproti třetí generaci nezměněn a tak na palubě můžete čekat i stejnou porci standardního místa. To z tohoto vozu dělá auto použitelné pro dva, popřípadě dva dospělé a jedno dítě. Pro čtyřčlennou rodinu by byl už kufr o kapacitě 380 litrů přece jen málo. Bavíme se o zkoušené karosářské verzi Sportback, ještě je k dispozici sedan, ten je určen logicky spíš pro individualisty a do firemních flotil.
Rozměry Audi A3 Sportback ve srovnání s konkurencí
Rozměry | Délka (mm) | Šířka (mm) | Výška (mm) | Rozvor náprav (mm) |
---|---|---|---|---|
Audi A3 Sportback | 4343 | 1816 | 1449 | 2636 |
BMW 1 | 4319 | 1799 | 1434 | 2670 |
Mercedes-Benz A | 4419 | 1796 | 1440 | 2729 |
Audi má nelehký úkol vás přesvědčit, že se do něj vyplatí investovat desítky i stovky tisíc korun navíc vůči jeho koncernovým sourozencům. Jednoduše řečeno si musí vysloužit, že není jen „Golfem pro snoby“. V minulé generaci se mu to dařilo. Použité materiály byly na špičkové úrovni, stejně tak design palubní desky, která vsadila na jednoduchost a přehlednost. To se teď ale trochu mění.
Místo oblin ostré hrany
Palubní deska byla kompletně přepracována, místo oblých tvarů jsou tu ostře řezané detaily, palubka výrazněji vystupuje do prostoru a dělí ho na místo pro řidiče a spolujezdce. Materiály už nepůsobí tak prémiově jako dřív, to ale neznamená, že by nebyly na velmi dobré úrovni. Jen se zdá, že kdybyste si teď vyšperkovali Golf nebo Leon na vyšší level, dostanete v podstatě totéž. Jasně, čtyři kruhy na volantu chybět budou.
I tak je ale potřeba uznat, že zkoušené auto vybavené paketem S Line (59 200 korun) vypadá opravdu luxusně, včetně sportovních sedadel nebo volantu s logem paketu. Už ve standardu dostanete virtuální kokpit s obrazovkou o velikosti 10,25 palce, za větší 12,3palcovou se připlácí jen 6 800 korun. Ta už nabídne velké množství zobrazeného obsahu a pěknou grafiku, známe ji už z řady jiných modelů Audi. Počítejte ale s tím, že dalších 50 500 korun je potřeba nechat za systém MMI s navigací.
Ten má samozřejmě samostatnou obrazovku (10,1 palce), která využívá to známé černé menu s jednoduchými a přehlednými ikonami. Lesklý displej se okamžitě upatlá a tak je ho potřeba neustále leštit hadříkem nebo kapesníkem. Audi se spolu s ostatními koncernovým modely pokusilo co nejvíce zřeknout tlačítkového ovládání, ale nakonec evidentně přistoupilo ke kompromisu. Tím je dotykový ovladač u řadicí páky, po němž máte kroužit bříškem prstu a tím zesilovat nebo zeslabovat zvuk. Má i další funkce na stisk. Není to právě intuitivní, dotyk občas nefunguje přesně a tak se raději spokojíte s ovladačem na volantu. I kvůli tomu je dobrou zprávou, že ovládání automatické klimatizace (příplatek 16 700 korun) zůstalo na tlačítkách, což je proti ostatním modelům na platformě MQB Evo výhoda.
Výběr známých motorů
Stejně jako v případě designu karoserie není ani nabídka motorů velkým překvapením. Audi A3 2020 dostalo do vínku obdobnou nabídku jako Octavia, Golf nebo Leon. Pod kapotou tak v základním provedení najdete litrový benzinový tříválec pod označením 30 TFSI, se kterým začíná na ceně 652 900 korun. Následuje čtyřválec (1,5 litru) s možností vypnutí poloviny válců 35 TFSI CoD. Z naftových jednotek jsou na výběr dva dvoulitry 30 TDI a 35 TDI. K silnějšímu dieselu a benzinu si můžete dopřát automat S tronic.
Přehled motorů Audi A3 Sportback a jejich základní ceny
Motorizace | Převodovka | Objem | Výkon | Cena |
---|---|---|---|---|
30 TDI | 6st. man. | 2.0 | 85 kW (116 k) | 742 900 Kč |
30 TFSI | 6st. man. | 1.0 | 81 kW (110 k) | 652 900 Kč |
35 TDI | S tronic | 2.0 | 110 kW (150 k) | 847 900 Kč |
35 TFSI CoD | 6st. man. | 1.5 | 110 kW (150 k) | 705 900 Kč |
35 TFSI CoD | S tronic | 1.5 | 110 kW (150 k) | 762 900 Kč |
My jsme na krátkou jízdu, která měřila zhruba 120 kilometrů po okreskách a dálnicích, vybrali motorizaci 35 TFSI s manuální převodovkou. Známou jednotku s výkonem 110 kW (150 k) jsme už zkoušeli v řadě jiných modelů. Klasicky potěšila velmi tichým projevem, na druhou stranu točivý moment 250 Nm nepřináší nikterak strhující akceleraci. Stovka padne za 8,4 sekundy. Audi A3 Sportback s tímto motorem není stíhačka, ale spíš auto na každodenní pohodové cestování.
Proto jsme se zprvu obávali paketu S Line, který mimo jiné přidává tužší sportovní podvozek navíc snížený o 15 mm. Tvrdšímu svezení nasvědčovala i příplatková 18“ kola s nižšími plášti. Výsledek byl ale velmi milým překvapením. Naladění vozu se dá hodnotit jako na půl cesty mezi tuhým BMW 1 a měkčím Mercedesem A. Přináší tedy hodně jistoty i na houpavých okreskách nevalné kvality, neodskakuje a v zatáčkách se ani neopováží naklonit, zároveň vás však netrestá údery do zad a dokáže rozumně filtrovat relativně rozbitou silnici. Podvozek je také výborně utlumen.
Padne do ruky
Od řízení není záhodno očekávat žádnou větší interakci. Není rozhodně tak citlivé jako v případě BMW 1. Posilovač vše maskuje a ovládání vozu tak působí lehce odtažitě, na druhou stranu, pokud nevyhledáváte opravdu adrenalin za každých okolností, je Audi A3 velmi příjemně ovladatelné. Řízení je tak akorát strmé a auto celkově dobře padne do ruky.
Totéž platí i pro řazení. Už je to nějaký ten pátek, co jsme měli v ruce Audi s manuální převodovkou, testovací vozy jsou povětšinou automaty. Šestistupňová skříň je s motorem ideálně sladěná, spojka chodí lehce a tak páka v kulise svižně „překlapává“ z jedné rychlosti do druhé. Tady si milovníci starých pořádků užijí své. Svěží a nezáludný, tak má vypadat moderní manuál!
Spotřebu asi nemá smysl po tak krátkém svezení hodnotit. Auto bylo sice už relativně zajeté, na druhou stranu jsme během testovací trasy zkoušeli i dynamiku na dálnici a okreskách, výsledek okolo 8 litrů byl spíš na horní hranici toho, co tohle auto dokáže. Při klidném cestování se ukazatel spotřeby určitě podívá spíš k šestilitrové hranici, což dosvědčují zkušenosti s tímto motorem z jiných modelů.
Z prvního svezení jsme si odnesli dojem, že Audi A3 2020 nabízí vynikající jízdní vlastnosti, bohatou výbavu a při hlubším sáhnutí do peněženky i luxusní kabinu, ve které se budete cítit dobře. Je ale o pořádný kus dražší než Golf nebo Leon – mimochodem, testovaný vůz včetně příplatků vyšel na 1 244 100 korun. Tak už to ale u luxusních značek bývá. V každém případě není A3 tak velkou konkurencí pro koncernové modely, jako spíš pro BMW a Mercedes. V tuhle chvíli je jasné, že se s nimi může směle poměřovat.