VW slaví 35 let systému 4Motion. Podívejte se, co předcházelo mezinápravové spojce

přidejte názor
Autor: Redakce

[su_label type="info"]TIP[/su_label] Galerii otevřete klepnutím na první obrázek

[su_label type="info"]TIP[/su_label] Galerii otevřete klepnutím na první obrázek

  • V roce 1983 se objevil první Volkswagen vybavený systémem pohonu všech kol 

  • Passat B2 používal mezinápravový diferenciál. Řidič měl k dispozici také dvě uzávěrky 

  • Mezinápravová elektronicky řízená spojka se dostala ke slovu až v roce 2005

  • Dnes si můžete pořídit pohon 4Motion téměř ke všem modelům značky 

Automobilka Volkswagen letos slaví zajímavé výročí. V roce 1983 byl poprvé představen model této značky vybavený systémem pohonu všech kol. Šlo o Passat Variant Tetra, který se světu ukázal pouze jako koncept. Jenže vůz způsobil takový rozruch, že nebylo co řešit a o rok později už si mohli zákazníci pořídit sériově vyráběný Passat Variant syncro.

Doporučujeme: Kolik u nás jezdí aut s nefunkčním filtrem pevných částic? Milion snad ne, ale statisíce jich být mohou

Dávný předchůdce dnešního systému 4Motion byl v podstatě ryze terénní. Passat používal podélně uložený dvoulitrový motor o výkonu 85 kW (115 k), který poháněl všechna čtyři kola přes mezinápravový diferenciál pracující s poměrem 50/50. Řidič pak mohl manuálně uzavřít jak tento mezinápravový, tak i zadní nápravový diferenciál. Později automobilka začala nabízet Passat s pohonem všech kol také v provedeních naladěných na 66 kW (90 k) a 88 kW (120 k).

Další kapitola historie pohonu všech kol automobilky Volkswagen se začala psát v roce 1988 spolu s příchodem Passatu B3. Ten už dostal motor uložený napříč a změnila se také koncepce použité čtyřkolky. Klasický diferenciál byl nahrazen viskózní spojkou. Tato novinka přinesla několik výhod. Byla kompatibilní se systémem ABS a snížila se spotřeba, protože zadní kola se zapojovala pouze tehdy, když ta přední začala prokluzovat, tedy když to bylo potřeba. Zájemci o Passat s tímto pohonem měli na výběr verze naladěné na 85 kW (115 k) a 118 kW (160 k). Stejný systém se objevil také v Golfu.

Doporučujeme: Test ojetiny — Škoda Octavia II je úplně jiná liga

Rok 1996 přinesl hned dvě důležité změny. Passat opět mění systém pohonu všech kol, přičemž ten je poprvé označen jako 4Motion. Passat B5 dostal mezinápravový diferenciál Torsen doplněný uzávěrkou zadního diferenciálu aktivovanou tlačítkem. Pohon všech kol 4Motion byl standardem pro motorizace Passat 2.8 V6 (142 kW/193 k) a Passat W8 (202 kW/275 k). Na přání si ho mohli zákazníci pořídit také k některým vznětovým motorům. Passat B6 4Motion pak v roce 2005 přinesl další významnou novinku. Do hry se poprvé dostala dnes velmi hojně používaná elektronicky ovládaná mezinápravová spojka.

V současnosti lze pořídit s pohonem 4Motion téměř všechny modely značky od Golfu, přes Passat nebo Sharan, až po crossovery T-Roc, Tiguan nebo Touareg. Zapomenout nesmíme ani na užitkovou část automobilky Volkswagen. Ta začala psát svou historii modelů s pohonem všech kol v roce 1985, kdy byla zahájena výroba Transporteru syncro.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?