Už od začátku roku do médií prosakovaly informace, že Volkswagen zcela nezvládá přípravu sériové výroby elektromobilu, který se pro něj má stát přelomovým modelem. Značka to napřed popírala a později avizovala, že problémy včas vyřeší a plánovaných 30 tisíc kusů první edice ID.3 zákazníkům předá už v létě. Na vině byly problémy se softwarem, které na chvilku ochromily i výrobu nového Volkswagenu Golf a nové Octavie, která je s ním technicky příbuzná.
Nyní Volkswagen přiznal barvu, když oznámil, že nový elektromobil bude možné objednat od 17. června a první kusy se k zákazníkům dostanou počátkem letošního září. Jako poděkování zákazníkům nabízí VW zdarma členství v klubu 1st Mover Club, který zahrnuje několik benefitů a softwarové aktualizace dvou digitálních funkcí s počátkem na přelomu roku. Současně firma zákazníkům, kteří si vozidlo chtějí pronajímat, odpustí tří měsíční splátky. První zářijové modely však nebudou mít aktivní aplikaci Connect a ukazatel vzdálenosti v head-up displeji.
Pokud budou zákazníci ochotní vyčkat ještě o nějaký ten týden déle, konkrétně do čtvrtého kvartálu letošního roku, jejich automobily budou vybaveny všemi nabízenými funkcemi. To zcela jasně potvrzuje, že Volkswagen softwarové problémy stále zcela nevyřešil.
První edice ID.3 má větší 53kWh baterii, která napájí elektromotor umístěný na zadní nápravě. Ten dosahuje výkonu 150 kW a točivého momentu 310 Nm. ID.3 zrychlí z 0 na 60 km/h za 3,4 sekundy. K první edici ID.3 zákazníci dostanou roční dobíjení zdarma a první kusy bude k dispozici ve třech přednastavených konfiguracích. Vybírat půjde jen barva karoserie a interiéru.
Cena první edice ID.3 bude začínat na částce nižší než 40 tisíc eur (v přepočtu přibližně 1,07 mil. Kč).
Situace uvnitř Volkswagenu byla kvůli ID.3 velmi vyhrocená. Nyní již bývalý šéf značky Herbert Diess z úniku informací o softwarové chybě obvinil členy dozorčí rady. To manažery, kteří zastupují i držitele akcií společnosti Porsche SE nebo stát Dolní Sasko, pochopitelně rozlítilo. Diess se ovšem za svá slova osobně i písemně omluvil a rada jeho omluvu přijala. Musel se vzdát místa v čele značky VW, hlavou celé skupiny Volkswagen však zůstává.