Automobilka Volvo se rozhodla dále nepokračovat ve vývoji dieselových motorů. Žádná nová generace pohonných jednotek spalujících naftu tak nepřijde a Volvo pouze „doběhne“ se stávajícími diesely, píší Automotive News. Všechny další nové motory budou pouze zážehové, případně s hybridním systémem. Ten má podle Volva mnohem vyšší potenciál.
Snaha ještě více snížit emise oxidů dusíku (NOx) je již velice nákladná. Pokud by se mělo podařit redukovat emise budoucích motorů, již nebudou investice do dieselů návratné. Například i plug-in hybridy budou podle Volva levnější. Volvo se chce také inspirovat v automobilce Tesla, která podle Volva připravila konkurenceschopný produkt. Otázkou je, jestli Volvo počítá například i s obrovskými dotacemi na každé auto, které poskytují Tesle značnou konkurenční výhodu.
Doporučujeme: Motory VW z aféry Dieselgate mají po úpravě vyšší spotřebu i poruchovost, zjistili v Británii
Současná generace vznětových motorů vydrží podle Volva na trhu maximálně do roku 2023. Pak se zřejmě přejde jen na zážehové a elektrické pohony. To by se musela změnit legislativa, ale s tím se nepočítá. Trend je takový, že každá další emisní norma je náročnější a přísnější.
Pro Volvo bude poměrně velká výzva připravit pro zákazníky takový pohon, který je uspokojí. V současnosti má 90 % SUV XC90 prodaných na evropském trhu turbodiesel. Plug-in hybridy a také jednodušší mild-hybridy však mohou i klasický zážehový motor dostat s tabulkovými emisemi na úroveň dieselů. A pokud jde o skutečně škodlivé emise a ne jen démonizované CO2, tak hluboko pod něj.
Doporučujeme: Test ojetiny: Volvo XC90 stárne, ale pořád stojí za úvahu
Podle aktuálních propočtů analytické společnosti Goldman Sachs stojí moderní vznětový motor plnící normu Euro 6 automobilky o asi 1300 eur na každém prodaném autě víc než srovnatelně výkonný zážehový motor. Další „utahování šroubu“ přinese zvýšení nákladů o přibližně 300 eur na motor. Rozdíl okolo 1600 eur už je i ve vyšší střední třídě poměrně zásadní.
Například značka Infiniti před časem přišla s naprosto revolučním motorem s proměnným zdvihem a kompresí. I takto složitý zážehový motor je ale podle Infiniti stále levnější na vývoj a výrobu než srovnatelně výkonný a srovnatelně emisně čistý turbodiesel.