Vícestupňové převodovky jsou v módě. Důvodem jsou především tabulkové emise a spotřeba, takže se v automobilech stále častěji setkáváme například s osmistupňovými převodovkami. Výjimkou nejsou ani převodovky s devíti rychlostmi a už se prodávají i desetistupňové automaty.
Jeden desetistupňový automat připravoval i Volkswagen. Poprvé byl projekt oznámen na motorářském sympoziu ve Vídni v roce 2013, ovšem zhruba dva roky už se o něm nemluví. A teď šéf vývoje motorů a převodovek VW Friedrich Eichler pro Automotive News potvrdil, že vedení automobilky projekt ukončilo a prototyp desetistupňové převodovky DSG s limitem 550 Nm skončil ve šrotu.
Doporučujeme: Sedm skvělých ojetin s automatickou převodovkou
Důvodem pro zrušení projektu byla především přílišná složitost převodovky DSG a očekávaná velmi vysoká cena. Navíc se poslední odobou ukazuje, že moderní automaty s hydrodynamickým měničem umí dvouspojkové skříně zastoupit. Řadí rychle, výrazně komfortněji a jsou levnější. A díky různým „zámkům“ měniče mají minimální mechanické ztráty. Posledním autem s takovou kompaktní vícestupňovou převodovkou je třeba faceliftovaný Peugeot 308.
Volkswagen tak zřejmě dlouhou dobu zůstane u svých současných převodovek, tedy u sedmistupňových DSG. Hlavní úsilí koncernu se nyní soustředí na vývoj elektrických pohonů včetně mild-hybridů. Ty by měly brzy nahradit diesely, zejména v menších vozech už jsou dokonce kompaktní hybridy levnější na výrobu než diesely se všemi systémy pro dočišťování emisí.