Už od konce ledna do médií prosakují informace, že má Volkswagen problémy s přípravou sériové výroby elektromobilu, který se pro něj má stát přelomovým modelem. Značka ale potíže až dosud popírala. Ještě před dvěma týdny vzkázala: „V létě předáme 30 tisíc aut. Všem zákazníkům prakticky najednou.“ Nyní se zdá, že by s tím přece jen mohla mít problém.
Podle německého deníku Süddeutsche Zeitung, který dal svému článku titulek „Už to není k smíchu“, má Volkswagen ID.3 stále hodně problémů se softwarem a firmě se je nedaří uspokojivě vyřešit. I proto je nyní v plánu, že firma auta dodá, ale v „osekané“ podobě. „Situace teď není ideální. Jedna nebo dvě funkce vozu nejprve nebudou dostupné. Později je ale zprovozníme pomocí aktualizace,“ citoval list mluvčího značky.
Titulek článku vychází z citace jednoho zdroje zevnitř automobilky. Podle něj je ID.3 ještě daleko od toho, aby se mohl dostat do prodeje. Podle jeho informací bude také pro Volkswagen těžké, aby mohl veřejnosti předvést tolik nových aut, kolik plánuje. Vozy, jenž na oficiální akci představí šéf automobilky Herbert Diess, se zřejmě připraví ručně přímo pro danou událost.
Ušitý horkou jehlou
Kde je vlastně problém? Volkswagen ID.3 stojí na modulární platformě koncernu pro elektrické vozy, označené jako MEB. Má ale vlastní software, který kontroluje všechny systémy vozu a podle zdrojů blízkých značce byl ušit horkou jehlou. Navíc – jak jsme v září loňského roku psali – celý koncern má na dvě stovky dodavatelů softwaru a u různých značek používá různou elektroniku. To vše tak může vyústit v řadu problémů, kdy spolu jednotlivé systémy nekomunikují a vykazují chyby.
Dalším problémem je nedostatek odborníků, kteří by si s poruchovým softwarem dokázali poradit. „Je to totální katastrofa. Prostě nemůže sehnat lidi,“ citoval list další zdroj z automobilky. Aby to bylo ještě horší, na konci března odchází od Volkswagenu šéf IT Martin Hofmann.
I proto přišli manažeři značky s novým řešením. Oslovili automobilku Daimler, zda by se s nimi nepodílela na dalším vývoji softwaru. To by nejen ušetřilo náklady, ale k dispozici by byl i dostatek kompetentních lidí. Problém je v tom, že Daimler už o podobné spolupráci jedná s BMW a kooperace napříč třemi automobilkami se už zdá být nereálná.
Paradoxně se zdá, že koronavirová epidemie, která nyní v Evropě zavřela prakticky všechny automobilky, může Volkswagenu do jisté míry pomoci. Koupí mu totiž čas na to, aby mohli programátoři dál pracovat na vývoji softwaru pro model ID.3. Až léto ale ukáže, zda se jim to povedlo.