Po představení ostrého Volkswagenu Golf GTI Clubsport bylo jen otázkou času, kdy se objeví také nová generace modelu Golf R. Ještě výkonnější stroj s pohonem všech kol přijíždí s typickým stylem známým už u minulé generace. Poznáte ho podle čtyř obřích výfuků, které za příplatek dodá známá značka Akrapovič. Řidič si tak užije lepší zvuk i pocit, že tato výfuková soustava je díky použitému titanu lehčí.
Uvnitř najdeme sportovní sedadla s typicky integrovanou hlavovou opěrkou. Logo R je nepřehlédnutelné, ale najdeme ho i na řadě jiných míst. Samozřejmě i na spodním rameni sportovního volantu, obaleného do perforované kůže a obšitého kontrastní nití. Specifickou grafiku pak dostal displej virtuálního kokpitu.
To nejdůležitější se ale ukrývá pod kapotou. Jde už o čtvrtou generaci známého přeplňovaného čtyřválce ze série EA888. Disponuje výkonem 235 kW, tedy 320 koní (o 10 koní víc než v Golfu GTI) a točivým momentem 420 Nm. Je to nejsilnější jednotka, která se kdy na palubě Golfu R objevila. Tomu odpovídají i parametry: Z nuly na 100 km/h za 4,7 sekundy, maximálně 250 km/h. S příplatkovým paketem R-Performance se ale „maximálka“ zvyšuje o 20 km/h.
K řazení poslouží automatická dvouspojková převodovka se sedmi stupni. Nový pohon všech kol je nyní vybaven dvěma spojkami na zadní nápravě, což mu umožňuje aktivně rozdělovat hnací sílu mezi kola. To má hned dvě výhody. Jednak lepší jízdní vlastnosti zejména v zatáčkách, jednak možnost volby různých jízdních režimů.
Podobně jako poslední Ford Focus RS nebo aktuální Mercedes-Benz A 45 AMG nabízí Volkswagen Golf R modelového roku 2021 speciální mód pro driftování. Režim Special je zase vyvážené nastavení pro co nejrychlejší zdolání proslulé Severní smyčky Nürburgringu.
Golf R samozřejmě nabídne i klasičtější jízdní režimy, tedy Comfort, Sport, Race a Individual s možností nastavení jednotlivých jízdních parametrů. Adaptivní tlumiče DCC jsou navíc chytře propojené se systémem 4Motion a umí se tak naladit podle jeho chování. Jízdním vlastnostem prospěje i podvozek snížený o 20 mm, odklon přední nápravy zvětšený o 1,2 stupně nebo lehčí hliníkové komponenty.
Volkswagen Golf R 2021 by se měl začít prodávat ještě před koncme letošního roku. Cena zatím známá není. Pro sportovně zaměřené rodiny je připravena i verze kombi, s tou ostatně jezdily už předešlé generace.