Nemusíte souhlasit, já jsem ovšem toho názoru, že windsurfing je bezesporu nejkrásnější sport na světě. Ten pocit, když letíte po hladině zalité sluncem, rychlost, adrenalin... Uznávám ale, že jsou zde i drobné potíže.
Především potřebujete vítr a větší vodní plochu, což u moře nebývá problém, ale u nás ano. Čtyřmetrové plováky jsou dávno minulostí, dnes se jezdí na prknech dlouhých plus mínus 2,5 m, ale pořád to není úplně malá věc. Navíc obvykle potřebujete hned několik plachet, abyste se nemuseli tolik ohlížet na rychlost větru. Velkou do malého větru (tu v ČR užijete nejvíce), menší do většího. Co z toho vyplývá? Než vyrazíte na vodu, utratíte hezkých pár desítek tisíc za „hračky“ a především se za větrem budete muset nějak dopravovat.
Doporučujeme: Galerie — Připomeňte si předchůdce nového Volkswagenu California XXL
Ze zkušenosti vím, že v dnešní době lze dojet za větrem v čemkoliv. Auta už nám narostla do takové velikosti, že i hatchback nižší střední třídy odveze všechen potřebný materiál a pokud máte menší plovák, nebudete potřebovat ani střešní nosič. Jenže to nebývá příliš pohodlné a člověk se musí trochu omezit. Proto lze u vody potkat nemalé množství dodávek, dost často značky Volkswagen. Zápůjčka vrcholné Californie Ocean, která přišla zrovna v týdnu, kdy se Evropou prohnala větrná bouře Xavier, se zdála být ideální příležitostí zjistit, co na těchto dodávkách všichni vidí.
California je klasika
Není to tak dávno, co jsme o Californii psali menší článek připomínající její historii. Obytné verze Transporteru se objevily už v úplně první generaci, i když tehdy je neprodával přímo Volkswagen. Pokud se vám takové auto líbí, dnes na něj budete potřebovat pořádný balík peněz. Californie jsou oblíbené, což ale bohužel znamená poměrně vysokou cenu. A je vlastně jedno, jakou konkrétní generaci zrovna chcete.
Volkswagen nabízí tři výbavy: Beach, Coast a vrcholný Ocean. To byl náš případ. Tato verze už má k obytnému vozu docela blízko, protože uvnitř najdete dvě lůžka až pro čtyři lidi, samozřejmě výklopnou střechu, možnost zvednou horní postel, aby se v autě dalo stát, vařič, dřez, ledničku, uzamykatelnou bezpečnostní schránku, nádrže na čistou a odpadní vodu, přídavné baterie, nezávislé topení a vzadu za autem dokonce i sprchu.
Kromě toho vůz samotný může mít všechny vymoženosti moderní doby typu adaptivních světel, nastavitelných tlumičů, adaptivního tempomatu, čtyřkolky, dieselového motoru o výkonu přes 200 koní a tak dále. Takovou pěknou ukázkou toho, co všechno je u Californie možné, byl právě testovaný exemplář doslova naložený výbavou. Líbí se vám? Je zde jeden problém. Tohle auto by vás vyšlo na 2,6 milionu korun. Jak řekl jeden můj kamarád, „to jsou naprosto nelidské peníze“.
No nic, jdeme balit.
S prostorem není problém
Občas jezdím na prkno v Renaultu Twingo první generace, takže jsem zvyklý na velmi skromné prostorové poměry. California je pravý opak nabízející doslova královský prostor. A tak jsem se nežinýroval a vyrazil za větrem s úplně celou výbavou, jakou jsem postupem času nasbíral. To znamená dva plováky (2,4 a 2,6 m), tři plachty, dvě ráhna, dva stěžně a spoustu dalších drobností od neoprenu, až po rukavice. Přece jen už není žádné vedro...
Že to California pobere, to bylo dopředu jasné. Stačilo rozložit spodní postel a naházet věci dovnitř. Pro jistotu se ke slovu dostala ještě krycí plachta, protože světlé čalounění je bezesporu velmi krásné, ale je na něm vidět úplně vše. Prostor uvnitř ovšem trochu omezuje „nábytek“ umístěný podél levé strany. Také kvůli němu uvnitř najdete pouze čtyři místa (pětimístná může být základní verze Beach). Každopádně prostor za první řadou je dost dlouhý na to, aby se tam přesně vešel 2,6 m dlouhý plovák. Teoreticky jsme mohli jet ve dvou, jenže přítelkyně mou nabídku na romantický pobyt u Nechranické přehrady odmítla. Nevím proč, mohla si tam celé hodiny nerušeně číst a já bych nemusel řešit vodotěsný obal, abych si vzal klíček na vodu.
Doporučujeme: VW California XXL — Obytný Crafter nabízí podlahové topení i ovládání přes tablet
Před cestou jsem ještě zkoumal, co a jak funguje, protože s obytnými auty nemám příliš velké zkušenosti. Ukázalo se, že vše je velmi jednoduché. Střecha se v případě testovaného vozu otevírá tlačítkem, roztáhnout pergolu zvládne malé dítě, čistá voda v autě ještě nějaká byla, přídavné baterie byly maximálně nabité, jen ten sporák nefungoval. Plyn se totiž bere z plynové bomby Campingaz, která byla asi už prázdná (nebo jsem prostě nepřišel na to, jak plyn do sporáku pustit). A tak jsem z garáže vytáhl retro klasiku — vařič našroubovaný na pořádné kovové bombě. Můžeme vyrazit.
U vody opravdu rychle
Původně jsem chtěl jet s Californií dál, nejlépe na jih, ale když byla tak dobrá větrná předpověď pro Českou republiku, bylo to nakonec zbytečné. Cesta se proto smrskla na něco málo přes 100 km. Právě tolik to je z Prahy na Nechranice, což je jedna z vůbec největších přehrad u nás. Pro příznivce tohoto skvělého sportu z Prahy a okolí jde zřejmě o nejlepší místo, kde se dá windsurfing provozovat. Jakmile fouká západní vítr, není co řešit.
Vzhledem k tomu, jak testovaná California Ocean jezdila, mi nakonec bylo líto, že jsem nejel dál. Vrcholný dieselový čtyřválec (150 kW, 450 Nm) je tichý a má dost síly i na rychlosti daleko za 130 km/h. Na to, jak je tohle auto velké, se s ním dá celkem v klidu předjíždět i na okreskách. Tlumiče v komfortním nastavení vás příjemně ukolébají, s nerovnostmi nekvalitních silnic si ale neporadí. Inu, je to sice luxusní dodávka, ale stále to je dodávka. Tím jsme ovšem nevýhody vyčerpali.
Za něco málo přes hodinu pohodové jízdy se z poza kopce objevila přibližně tři kilometry dlouhá hráz (přesně má 3280 m a je to nejdelší sypaná hráz ve střední Evropě), tmavá hladina, bílé čepice a jasně barevné sklopené plachty svižně se pohybující z jedné strany na druhou. Dnes to rozhodně půjde.
Zaparkovat a do práce
Na Nechranicích se dá zajet doslova až do vody. Břeh je trochu blátivý, ale to mě netrápí. Nejen že testovaný Ocean dostal pohon všech kol, ještě navíc měl dokonce uzávěrku zadního diferenciálu. Rychle parkuji, následuje obvyklá konverzace s kolegy na téma co tam mají za plachtu. Vybalit, natáhnout, nasoukat se do neoprenu a vzhůru do práce. V tuhle chvíli se z bílé Californie s otevřenou střechou parkující na břehu stává orientační bod viditelný přes celou přehradu, takže přesně vím, kam se chci vrátit.
Větrná bouře už byla tou dobou minulostí, ale hodně ostré poryvy důrazně připomínaly, že Xavier šel kolem České republiky teprve nedávno. Jízda v poryvech je docela vyčerpávající, takže asi po hodině dávám pauzu a jdu se do auta napít. Ukazuje se, že luxusně vybavená California je pro kolegy opravdu atraktivní, takže se jich pár u auta i zastaví. Zájem ale obvykle opadne ve chvíli, kdy jim řeknu, že vůz stojí 2,6 milionu.
Doporučujeme: Škoda Octavia Combi G-TEC — Jeli jsme na CNG Z Prahy do jižního Chorvatska a zpět
Jak čas postupuje, poryvy se vytrácí a nastává fáze pohodového ježdění ve žlutém pozdně odpoledním světle, ve kterém i ty komíny elektráren Prunéřov vypadají snad trochu romanticky. Jezdí se skoro do tmy. Po necelých pěti hodinách už ale na víc není síla. Nastává správný čas pro Californii. Mám totiž ukrutný hlad, chuť na vychlazené pivo a vůbec se nemohu dočkat, až se posadím a budu v klidu relaxovat.
Topí fakt dobře, ale trochu smrdí
Vestavěný vařič zastoupila externí plynová bomba, pivo z lednice je příkladně vychlazené, teď ještě vyndat vzadu uklizené křesílko a rozložit kempingový stůl (schovává se v bočních posuvných dveřích). Rychle se stmívá, takže se ke slovu dostávají diodová světla v zadních dveřích, která krásně osvítí prostor za autem. Kdybyste potřebovali, pod sedadlem spolujezdce je ještě třeba ruční svítilna. Stejnou vozí Škoda Superb v kufru. Jinak samozřejmě nechybí mnoho dalších světel různě po interiéru a diodová světla jsou dokonce i ve výklopné střeše. Na čtení v horním stanu to sice úplně není, ale jinak to bohatě postačí.
California umí být i docela příjemný obývák. Spodní postel lze totiž nastavit tak, aby byla její zadní část šikmo, čímž vznikne válenda. V interiéru se můžete postavit a přední sedadla lze otočit proti směru jízdy. Také uvnitř pak najdete stolek. Mě se ale tohle netýká, protože zadní prostor zabraly nevybalené plachty a vůbec spousta jiných věcí. Večer trávím před autem.
Doporučujeme: 7 chyb, které dělají řidiči při cestě autem do Chorvatska. Děláte je také?
Jenže jen asi do jedenácti, než teplota spadne někam k deseti stupňům. Ideál pro test topení. To je nezávislé, přičemž spaluje naftu. Topení, stejně jako lednice nebo střecha, se ovládá přes panel umístěný nad předními sedadly. Dávám maximální možnou intenzitu (10) a během chvilky začne do interiéru proudit doslova horký vzduch. Jen venku je poněkud cítit, že topení využívá naftu, což neocení ani vaše okolí, ani vy v horním stanu. Na nižší intenzitu už ale spalování nafty necítíte.
Topení nakonec nechávám běžet na trojku celou noc a odebírám se do prvního patra příjemně unaven. Na to, jaká je venku zima, je i ve stanu docela teplo. Kdybych spal dole, bylo by to samozřejmě daleko lepší. Mimochodem, celovečerní svícení různými světly v interiéru s baterií příliš nezamávalo. Stále ukazuje téměř plné nabití. Přirozeně ze ale Californii Ocean připojit k externímu zdroji.
Horní lůžko není nejměkčí, ale spí se tu příjemně. Vcelku odpočatý lezu ráno dolu a snažím se provést nějakou ranní hygienu. A tak připojím sprchu a za autem zkouším totálně ledovou vodu. Snídaně, chvilkové posedávání pod pergolou a znovu na vodu. Paráda.
Je skvělá, ale možná raději Beach
Pokud fouká, na vodě letí čas neuvěřitelně rychle. V jedenáct dopoledne odstartujete, chvíli se vozíte, pak se jdete podívat, kolik že je a ono půl třetí. V šest mám být doma, takže ještě trochu pojezdím a začnu balit. Naházet věci do auta trvá chvilku, zatáhnout pergolu, složit střechu a uklidit stolek s židlemi je pak záležitostí na pár minut. Tohle je vážně skvělé, nejradši bych místo do Prahy vyrazil zkoušet nějakou jinou vodní plochu, když je to tak snadné.
Po cestě zpět do Prahy o Californii usilovně přemýšlím. Na podobné výlety by se mi takové auto strašně líbilo. Možnost cestovat a bydlet je opravdu skvělá. Jenže za více než dva miliony? Výbava Beach je oproti základní ceně Oceanu levnější zhruba o 600 tisíc a já si nejsem jistý, jestli ona přidaná obytná hodnota za to stojí. Samozřejmě se nabízí argument, že za tyto peníze si už můžete koupit plnohodnotné obytné auto, jenže s ním asi běžně do práce jezdit nebudete.
Právě tohle je největší kouzlo Californie. Umí zastat roli normálního auta, umí létat po dálnicích (přirozeně v Německu) rychlostmi kolem 180 km/h, běžně si vystačí se spotřebou zhruba 9 l/100 km a o víkendu s ní můžete podnikat dlouhé výlety, které by se třeba v mém případě asi dost často točily kolem dojíždění za větrem. Jistě, jde o kompromis, takže klasická dodávka odveze více a v klasickém obytňáku se vyspíte lépe, jenže mít jedno auto pro vše také má své kouzlo. California je zboží pro úzkou a velmi specifickou skupinu zákazníků, pro které smysl dává, i když je poněkud drahá.
Já mám každopádně jasno. Na moment, kdy zase příště vyrazím někam za větrem v nějakém klasickém civilním autě nebo dokonce se svým Twingem první generace, se po tomhle testu fakt netěším.
Technické údaje | VW California 2.0 Bi-TDI 4Motion |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | vznětový čtyřválec, uložený vpředu napříč |
Plnění: | přeplňování dvojicí turbodmychadel |
Zdvihový objem válců (cm3): | 1968 |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 150/4000 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 450/1400-2400 |
Převodovka: | Sedmistupňová samočinná dvouspojková DSG |
Poháněná kola: | všechna čtyři |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 10,1 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 199 |
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) | 7,7/6,2/6,7 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 5006 |
Šířka (mm): | 1904 |
Výška (mm): | 1990 |
Rozvor náprav (mm): | 3000 |
Poloměr otáčení (m): | 5,75 |
Provozní hmotnost (kg): | 2607 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 3080 |
Obytný prostor (m2): | 4,0 |
Objem palivové nádrže (l): | 70 |