Nový Volkswagen Amarok dorazil na český trh. Slibuje komfort, poctivý šestiválec a solidní cenovku

2 nové názory

Užitková divize automobilky Volkswagen oficiálně uvedla na tuzemský trh novou generaci modelu Amarok. Dvojník Fordu Ranger je k dispozici výhradně s dvojitou kabinou a pohonem všech kol. Cena startuje na 1,1 milionu korun. 

Druhá generace terénního pick-upu Amarok přichází třináct let po generaci první. Ta k nám dorazila v roce 2010, kdy automobilovému průmyslu vládl pojem „downsizing“. Zmenšování motorů se dotklo i Amaroku, který měl výhradně dvoulitrové vznětové čtyřválce. O šest let později ale výrobce svůj pohled na věc přehodnotil. V rámci modernizace nakonec německý pick-up dostal i dieselový šestiválec a paradoxně své dlouhé působení na trhu končil tak, že s jiným než třílitrovým šestiválcem k dispozici nebyl. 

Aktuálně vstoupila na trh druhá generace vycházející z techniky Ford. Od této automobilky pochází všechny základní části včetně motorů a převodovek. Pro zákazníky viditelné věci ale byly pozměněny ze sedmdesáti procent, aby si Amarok zachoval svébytnou osobnost. 

Vrcholné verze jsou stejně jako dříve spíše velmi schopnými SUV. Amarok je k dostání na kolech o velikosti až 21" a může mít spoustu výbavy. Nejsilnějším motorem v nabídce je třílitrový diesel od Fordu o výkonu 241 koní

Autor: Lukáš Dittrich

Nový Amarok je dlouhý 5350 mm. Jde o mezigenerační nárůst o 10 cm, rozvor byl ale prodloužen o 17 cm. Kratší jsou tudíž převisy karoserie, což se hodí z pohledu jízdy terénem. Zajímavá je také brodivost 800 mm, stará generace zvládla o plných 300 mm méně. Vyšší je rovněž statické zatížení střechy (350 kg). To pro změnu vychází vstříc zájemcům o volnočasové auto, kteří plánují používat střešní stan. Amarok pak odtáhne přívěs těžký až 3,5 tuny. 

Čtyřkolka, diesel, dvojitá kabina 

Na český trh míří nový Amarok s dvojitou kabinou, pohonem všech kol a s naftovými motory. Žádné jiné varianty typu benzinového sportovního Rangeru Raptor k dispozici nebudou. Stejně tak je minulostí možnost volby zadního odpružení. U první generace totiž byly k dispozici dvě varianty listových pružin. Ta méně komfortní nabízela větší užitnou hmotnost a ta komfortnější naopak byla určena zájemcům o vůz pro běžné cestování, kdy Amarok odvezl o něco méně nákladu výměnou za vyšší pohodlí. Novinka odveze na korbě až 1190 kg. 

S volbou motoru pak souvisí verze pohonu všech kol. Zajímavé je, že obě dostupné možnosti využívají elektronicky řízenou mezinápravovou spojku. Základní naftový dvoulitr ale pracuje s jednodušší verzí fungující podobně jako klasické systémy s mechanicky přiřaditelným pohonem přední nápravy. Po silnici tedy vůz jezdí s pohonem zadní nápravy, volbou režimu 4H spojka přiřadí pohon předních kol, ale je sepnutá trvale a auto se chová tak, jako kdyby mělo zavřený mezinápravový diferenciál. 

Takto vypadá pracovní verze osazená dieselovým dvoulitrem a šestistupňovým manuálem. I ta ale bude mít vždy pohon všech kol a dvojitou kabinu. Jednoduchá kabina k dispozici není

Autor: Lukáš Dittrich

Silnější dvakrát přeplňovaný čtyřválec a vznětový šestiválec pak mají lepší variantu, která přidává ještě režim 4A. V něm elektronika připojuje přední nápravu podle aktuálních podmínek automaticky. Obě varianty pohonu 4×4 mají redukci i uzávěrku zadního diferenciálu. Základní motor je dostupný výhradně s manuálem, silnější dvoulitr lze pořídit jak s manuálem, tak s desetistupňovým automatem, šestiválec je k dispozici pouze s automatem. 

Komfort překvapí 

První krátké svezení ukázalo, že se Amarok mezigeneračně hodně posunul co do kultivovanosti projevu. Třílitrový šestiválec (241 k) má sametový chod a velice příjemnou dynamiku. Překvapí také komfort odpružení, protože vrcholná verze Aventura může mít disky o velikosti až 21". Ty ale pohodlí posádky nijak zvlášť nezhoršují. 

Amarok v souladu s dnešními standardy je sice veden jako užitkový automobil, ale ve výbavě může mít všechny elektronické pomocníky včetně parkovacích asistentů, matrix LED světel, adaptivního tempomatu, digitálního přístrojového štítu, přednárazového asistenčního systému a tak podobně. Celkově vůz dostal dvacet nových systémů, které předchůdce vůbec nenabízel. 

Volkswagen Amarok se změnil. Má jen šestiválec 3.0 TDI a chce nahradit SUV
Přečtěte si také:

Volkswagen Amarok se změnil. Má jen šestiválec 3.0 TDI a chce nahradit SUV

Kabina je určitě prostornější než bývala a zpracování je na poměry této kategorie velmi dobré. Zvyk vyžaduje obří na výšku orientovaný dotykový displej, který se sem přestěhoval právě z dnešních Fordů. Je efektní, ale třeba nastavení teploty klimatizace utopené kdesi dole není zrovna praktické. Rozhodně ne při jízdě mimo zpevněné cesty. 

Příliš nezdražil 

Nejlevnější verze startuje částkou 1,1 milionu korun, plně vybavené provedení 3.0 TDI Aventura stojí 1 504 497 Kč. Dříve začínal vrcholný Amarok dokonce o nějakých 70 tisíc výše, ale jeho šestiválec nabízel místo současných 241 koní o necelých dvacet koní více. Přesto ale platí, že nacenění této novinky je poměrně zajímavé. 

Nakonec čeští zákazníci si ještě v době předobjednávek zarezervovali 280 kusů. Předobjednávkami se rozumí situace, kdy výrobce umožňuje objednávku podat, ale dealeři ještě nemají žádná auta a zákazník si tedy vůz pořádně nemůže prohlédnout a nemůže si ho vyzkoušet. Oficiálně Amarok vstoupil na trh minulý týden, takže aktuálně už testovací auta k dispozici jsou. 

TIP: Stáhněte si ceník Volkswagenu Amarok

  • Našli jste v článku chybu?