Hlavní novinka automobilky Škoda pro pařížský autosalon byla odhalena. Koncept Vision RS ukazuje směr, jakým se budou ubírat sportovní modely značky. Velmi dynamicky střižený hatchback vypadá zajímavě, ale pokud se budeme držet zveřejněných informací, pak se zdá, že budoucnost ostrých Škodovek zas tak světlá není. Jakkoliv je ekologická, hybridní, veganská a křišťálová.
Základem tohoto futuristického RS je totiž motor 1.5 TSI, který v kombinaci s elektromotorem nabízí celkových 180 kW (245 k). Tedy tolik, co vrcholná Octavia RS. Navíc se jedná o výrazně menší auto. Škoda uvádí délku 4356 mm, výšku 1431 mm, šířku 1810 mm a rozvor 2650 mm. A kdyby vás to zajímalo, objem zavazadlového prostoru je 430 l. Rapid s výkonem Octavie RS 245, to zní zajímavě, že ano. Jenže je tu drobný háček. Hmotnost.
Škoda sice přímo neříká, kolik Vision RS váží, ale lehký stroj to nebude. Zrychlení z nuly na 100 km/h mu údajně trvá 7,1 s a maximální rychlost činí 210 km/h. Kdybychom chtěli být škodolibí, napíšeme, že budoucnost modelů RS od Škody se nese ve znamení zachování výkonu, zmenšení rozměrů a zhoršení dynamických vlastností. Octavia RS 245 totiž zrychlí z nuly na 100 km/h za 6,6 s (a to má manuální převodovku) a její maximum je 250 km/h. Pro zajímavost, druhá generace Octavie RS 2.0 TSI disponovala výkonem 147 kW (200 k), akceleraci na 100 km/h zvládla za 7,2 s a nejvíce jela 240 km/h.
Jenže útočit kvůli této skutečnosti na Škodu by nebylo fér. Takhle zkrátka vypadají aktuální trendy. Emise určují úplně vše a vzhledem k dalším a dalším limitům už to bez podpory elektromotorů půjde jen těžko. Elektromotory znamenají nutnost přidat baterie, a baterie znamenají vyšší hmotnost.
A samozřejmě vyšší cenu. Kdyby teď nastoupila Škoda Vision RS do prodeje, zcela určitě by stála stejně jako Octavia RS 245, pokud by nebyla dražší. Protože za techniku navíc se přece musí platit. Kdybychom ji pak dostali do srovnávacího testu s Octavií RS, ani trochu bychom se nedivili tomu, když by zážehová patnáctistovka konzumovala při svižné jízdě po okreskách zhruba to samé, co přeplňovaný dvoulitr Octavie RS 245. Ale na druhou stranu, s takovou sériovou Škodou Vision RS byste mohli jezdit až 70 km v čistě elektrickém režimu, což je pro některé trhy extrémně důležité.
Každopádně je trochu smutné, když automobilka prezentuje vizi své sportovní budoucnosti a všemu dominují informace o konektivitě, křišťálu, elektromotoru a veganských materiálech. Tedy o tom, co se sportovní jízdou nesouvisí. Možná jde jen o odraz dnešní doby nebo o důkaz, že Vision RS nakonec bude v sériovém provedení coby nástupce Rapidu pouze dalším lidovým kompaktem na platformě MQB (což uniklé fotky potvrzují).
Osobně doufám, že automobilky obecně nezapomenou na tu malou skupinu řidičů, kteří očekávají od sportovního auta hlavně dobré jízdní vlastnosti nebo zábavné chování a veganské hybridy jsou jim zcela ukradené. Stejně jako celkový hybridní výkon, který se tváří slibně, ale nakonec nepřinese to, na co jsme zvyklí dnes. Snad budoucí regulace dovolí i v případě sportovních Škodovek víc, než prezentuje Vision RS.
Kompletní oficiální informace najdete v tiskové zprávě: