Škoda nedávno způsobila docela velký rozruch, když na autosalonu v Šanghaji představila elektrický koncept Vision E. Je to sice první vůz mladoboleslavské automobilky postavený na nové platformě MEB, ale rozhodně to není první elektrická Škoda. Elektrifikované verze automobilů této značky u nás mají možná až překvapivě dlouhou tradici.
Začalo to Škodou Eltra
Na přelomu osmdesátých a devadesátých let se začaly z pohledu české elektromobility dít velké věci, za kterými stál Jaromír Vegr, dnešní předseda Asociace pro elektromobilitu České republiky. Všechno odstartovaly závody elektromobilů ve švýcarském Emmenu. V roce 1987 se jich jako první zúčastnil Jiří Janda, což byl zakládající člen sdružení elektromobilů v ČR tou dobou mimochodem spadajícího pod HiFi klub Svazarmu (protože elektromobily nebyly považovány za plnohodnotná auta). Ten vyrazil do Švýcarska se svou podomácku postavenou tříkolkou E 125. Jenže na přípravy nebyl dostatek času, takže miniaturní elektromobil (do Švýcarska cestoval ve Fiatu Uno) byl poprvé vyzkoušen až na místě. Tam se ukázalo, že má poddimenzovaný řetěz, který se pod náporem elektromotoru přetrhl. A bylo po závodě.
Doporučujeme: „Favorit vypadal na pořádný průšvih,“ vzpomíná konstruktér Petr Hrdlička
O rok později vyrazil na stejný závod také Jaromír Vegr se zapůjčeným automobilem, aby se sem v roce 1989 vrátil již s vlastním elektromobilem. Ten využíval velmi jednoduchou techniku (na drahé věci nebyly peníze). O pohon se staraly dva elektromotory o výkonu 50 kW, baterie byly klasické startovací olověné (bylo jich osm). Kupodivu tenhle stroj závod vyhrál, což vzbudilo značnou pozornost. Zejména u pana Bruno Frideze, který tehdy dovážel do Švýcarska elektromobily CityEl. Slovo dalo slovo a na světě byl nápad přestavět Škodu Favorit na elektromobil.
Škoda zájem neměla
Švýcarský trh tehdejší doby se podle slov Jaromíra Vegra těšil slušné poptávce po elektromobilech a Bruno Fridez si věřil na sérii jednoho tisíce automobilů. Vegr po svém návratu ze švýcarských závodů v roce 1989 kontaktoval ministerstvo průmyslu a věci se daly do pohybu. Vedení mladoboleslavské automobilky ale o projekt nemělo zájem, protože tisíc Favoritů tehdy nebylo až tak velké číslo a vůbec celé to vypadalo složitě. Je potřeba doplnit, že Fridez požadoval pouze Favorit odstrojený od spalovacího motoru a s ním souvisejících věcí typu nádrže. Zástavbu elektrických dílů si chtěl realizovat sám.
Projektu se nakonec ujala Škoda Plzeň. Ta v Ejpovicích původně chtěla kompletní Favority odstrojit a poslat do Švýcarska, jenže pak někdo přišel s návrhem, že by se mohl do aut rovnou instalovat také elektromotor, který by byl navíc nově navržen. Bruno Fridez souhlasil. Výzkumný a vývojový ústav elektrických strojů točivých v Brně motor opravdu vyvinul, Škoda ve Stříbře obstarala moderní elektronickou regulaci a Eltra byla na světě. Jenže vše mělo drobný háček. Tím, že se u nás vyvíjely nové komponenty, se celý projekt zpozdil a mezi tím se švýcarský trh naplnil. Rázem zde byl projekt čítající tisíc automobilů, které ovšem nikdo nechtěl.
Doporučujeme: Galerie — Škoda Favorit (1987) vs. Škoda Octavia (2017) aneb 30 let vývoje za volantem
Protože Eltra nebyla původně určená pro český trh, nikdy u nás neměla oficiální premiéru. S tím, jak opadla poptávka ve Švýcarsku, pak souvisely různé nouzové účasti auta na různých československých autosalonech. Pár exemplářů se podařilo udat v Kanadě, pár skončilo v Německu, některé byly „vnuceny“ různým podnikům. Tam se s nimi chvíli jezdilo, ale většinou nemělo jejich působení příliš dlouhé trvání, takže auta postupně skončila odložená.
Jaromír Vegr zachránil zhruba sedm exemplářů, u kterých byly provedeny nutné opravy a následně byla auta prodána. V současnosti údajně existuje v České republice posledních deset kusů. Drtivá většina má karoserii pick-up, vznikly ale také osobní verze. Každopádně můžeme právě Eltru označit za první sériově vyráběný český elektromobil.
Škoda Shortcut alias pokus o elektrické Uno
O něco později než Eltra se v České republice objevil ještě jeden pokus o elektrický Favorit. I zde figuruje v hlavní roli Jaromír Vegr a Důvodem vzniku takového automobilu byl opět švýcarský trh. Jedním ze zaměstnanců Bruno Frideze byl jistý Thomas Dinkel. Také on prodával elektrická vozítka CityEl a zároveň servisoval ve Švýcarsku elektromobily. Jaromír Vegr u něj strávil několik týdnů, přičemž se zjistilo, že by Thomas velmi rád postavil vlastní elektrický automobil. Ideálně tak, aby byl jednoduchý a levný.
Dinkel s Vegrem se obrátili na nejlepšího českého designéra a konstruktéra té doby Václava Krále, jenže ten oba pány velmi rychle vyvedl z omylu. Vývoj nového auta by byl extrémně drahý nesmysl, daleko reálnější je přestavba nějakého existujícího auta. Třeba Škody Favorit. Cílem ovšem nebylo udělat elektrický Favorit, taková přece už byla Eltra. Inspirací byl menší Fiat Uno, a tak byla karoserie Favoritu zkrácena z obou stran.
Doporučujeme: Elektrický srovnávací test — Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh
Podle slov Jaromíra Vegra se tak stalo v jisté dílně nedaleko Prčic, kam přijel Václav Král, který na místě ukázal, kde se má co zkrátit. Technické výkresy údajně neexistovaly. Klempíř karoserii zkrátil zepředu i zezadu, pak se vše odvezlo na lakování a osadilo elektrickými komponenty. Elektromotor si dodal Dinkel sám. Škoda Shortcut byla hotová, i když...
Tohle auto se oficiálního označení nedočkalo, Shortcut je pouze neoficiální jméno, které se vžilo. Zkrácený Favorit totiž narazil na stejný problém jako Eltra. Ve Švýcarsku už o elektromobily nebyl zájem. Tím projekt skončil.
Škoda Shortcut vznikla v jediném exempláři, který se dostal následně zpět do České republiky a prošel renovací. Auto renovoval jeho současný majitel Richard Růžička z Brna.
Existoval ještě jeden elektrický Favorit
Když se bavíme o začátku elektrických Škodovek, pak je potřeba zmínit ještě jednu variantu, která shodou okolností opět vycházela z Favoritu a byla rovněž zkrácená. Nejde ovšem o napodobeninu Škody Shortcut, nýbrž o zakázku ÚVMV určenou společnosti ČEZ. Bohužel se nám bližší informace získat nepodařilo, za pozornost ale stojí skutečnost, že tento vůz byl zkrácen pouze zezadu. Díky tomu vypadá výsledek trochu komicky.
A kam se elektrické Škody posunuly za nějakých dvacet let? Posuďte sami. Nejnovější koncept Vision E má výkon 225 kW, Shortcut disponoval výkonem 15,5 kW, Eltra na tom byla stejně. Dojezd aktuálního konceptu by měl být 500 km, zkrácený Favorit zvládl při nejlepší vůli a příznivém větru 80 km. Maximální rychlost dosahovala 80 km/h, zatímco nová Škoda by měla jet přesně o 100 km/h rychleji.
Fotky a informace poskytl Jaromír Vegr, předseda Asociace pro elektromobilitu České republiky.