Plastový nárazník bez laku, miniaturní plechová kola a nutnost vůz odemknout klíčkem v zámku, to bývaly prvotní poznávací znaky aut s minimální výbavou, které se někdy posměšně přezdívalo „verze žebrák“. Uvnitř si toho řidič moc neužil – místo tlačítek se okénka ovládala „švihadly“, rádio nebylo, před spolujezdcem zela díra, kde by byl normálně uložen airbag a klimatizace byla jen nedostižným snem. Takhle před patnácti až dvaceti lety jezdila řada levných aut, které reprezentovala třeba známá Škoda Fabia Junior.
Doba se ale mění a motorista už nechce akceptovat zásadní nepohodlí a zkoumat, o jaké funkce přišel pod zaslepenými tlačítky. A tak i nejlevnější vozy na českém trhu pomalu nabývají na výbavě. Stále ale existují takové, které vás zas až tak hýčkat nebudou. A řeč není jen o Dacii, od které by se to dalo jednoduše očekávat. Zjistili jsme to, když jsme prohledali ceníky automobilek.
Kombi bez špetky výbavy
Zřejmě nejhůř vybaveným autem na českém trhu je Dacia Logan MCV. Praktické kombi by se v základní výbavě Access opravdu mohlo považovat za přeživší příklad „verze žebrák“. Nejenom, že mu chybí klimatizace, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrická okénka i rádio, ale zájemce si za tyto položky ani nesmí připlatit. Jediným povoleným luxusem je příplatek 3900 Kč za modrý nemetalický lak Navy, metalíza je také ze hry. Auto vyjde na 204 900 korun.
Pokud byste chtěli přece jen nějaký ten komfort navíc, pak je potřeba auto pořídit minimálně ve druhé výbavě Open, která také nemá klimatizaci, ale už vám alespoň dovolí za ni dát navíc 10 tisíc korun. Centrál, elektrická okénka i rádio už tu jsou. Cena je pak 231 400 korun. Klimatizace je v ceně až ve třetí výbavě Arctica.
Paradoxem je, že Logan s karoserií sedan, který byl dlouhodobě nejlevnějším vozem na českém trhu, už v takto holé konfiguraci nekoupíte. Byla totiž tak ubohá, že o ni prakticky nikdo neměl zájem, a tak se ji nevyplatí nabízet. Pro sedan je minimum výbava Open za 211 400 korun, která sice neobsahuje klimatizaci, ale lze si za ni stejně jako u modelu MCV připlatit 10 tisíc korun. Centrál, elektrika a rádio jsou zde také v ceně.
Podobný přístup má Dacia i u laciného hatchbacku Sandero. Klimatizace mu chybí ve výbavách Open a Stepway Open, ale v obou je možné připlácet 10 tisíc korun. Centrální zamykání, elektrická okénka i rádio tu jsou taky. Ostatní modely Dacie už klimatizaci mají. Nízkonákladová automobilka tak svá auta až na výjimku vybavuje poměrně dobře.
Žebráci z Kolína
Dobovým žebráckým variantám se ale podobá ještě jeden vůz, který se dokonce vyrábí v Česku. Jde o kolínskou Toyotu Aygo v základní verzi X za 233 900 korun. Vůz má kličky místo elektrického ovládání předních oken, který není možné dokoupit. Chybí dálkové ovládání centrálního zamykání a otáčkoměr je k mání jen s paketem Safe (10 tisíc korun). Rádio a klimatizaci pak dostanete, pokud si připlatíte za paket Comfort (24 tisíc korun). Jinak je vše dostupné ve druhé výbavě x-play za 255 900 korun.
Špatně je v základu vybavený i sourozenec Toyoty Citroën C1. Klimatizace v základu za 219 900 korun chybí, je až ve druhé výbavě Feel nebo si za ni lze připlatit 15 tisíc korun. Rádio je také za příplatek, ale jen 4000 korun. Chybí otáčkoměr, ale nikoliv elektricky ovládaná okna. Zajímavé je, že Peugeot 108, tedy třetí z kolínských vozů, má až na otáčkoměr vše v ceně. Vyjde na 225 tisíc korun.
Ostatní auta z našeho výběru už mají zmiňované základní prvky, chybí jim však klimatizace. Nedostanete ji v případě Citroënu C3 v základní výbavě, který se prodává za 254 900 korun. Ale je možné si za ni připlatit 15 tisíc nebo si auto pořídit ve druhé výbavě Feel.
Zklamáním je pak nabídka Opelu. Nejenže jeho malé SUV Crossland X, které je s cenou 325 990 korun nejdražším vozem bez klimatizace na českém trhu (od druhé výbavy Enjoy nebo za příplatek 20 tisíc korun), ale přísun chladného vzduchu v základu nenabízí ani Opel Corsa, ačkoliv šel do prodeje teprve nedávno. I u něj se platí 20 tisíc korun nebo vyšší výbava Edition.