Že bezpečnost obytných aut nebude tak docela na úrovni těch osobních, to asi dojde každému, kdo se nad tím jen trochu zamyslí. Velká skříň postavená na podvozku z dodávky, někdy ještě navíc opatřená úplně jinou kabinou, těžko může odolat nárazu stejně dobře jako klasická karoserie. V souvislosti s tím, jak počet obytných aut na silnicích roste, se ve Švédsku rozhodli tento fakt připomenout a vyzkoušeli bezpečnost dvou obytných vozů při testech odpovídajících tomu, co známe z Euro NCAP. Výsledky vás rozhodně nepotěší.
Švédská dopravní správa (Trafikverket) vyzkoušela tzv. polointegrální a integrální obytný automobil. V prvním případě jde o vůz s původní kabinou a jinou karoserií, v tom druhém je vůz přestavěn kompletně celý, takže nemá původní ani kabinu. Oficiální informace neříkají, o jaký konkrétní typ šlo. Uvádějí však, že základ obytných vozů nabízených na evropském trhu je z 84 % shodný a právě ten byl také testován. V tomto směru by tedy mělo jít o legitimní test.
Oba automobily narazily do překážky v rychlosti 64 km/h. V obou případech je výsledkem velmi vysoké riziko smrtelného zranění řidiče. Důvodem je krátká deformační zóna vzhledem k hmotnosti automobilu. Dalším rizikem pro cestující uvnitř je při nehodě zranění různými předměty, které se po nárazu uvolní. Předpisy sice ukládají upevnění všech předmětů typu lednice nebo postele v interiéru, ale třeba stůl už pevný být nemusí. Navíc, jak si můžete prohlédnout na úvodním videu, v případě integrálu se uvolnila v podstatě celá karoserie.
Švédská dopravní správa radí, abyste při cestách obytnými automobily volili pokud možno široké a nejlépe směrově oddělené silnice, kde by nemělo k čelnímu střetu vůbec dojít. Zároveň byste se před jízdou měli ujistit o tom, že v interiéru nejsou žádné volné předměty. Pokud mají cestující za sebou stůl, doporučuje se, abyste ho někam uklidili. Výrobcům švédská dopravní správa doporučuje vylepšení uchycení věcí v interiéru a samozřejmě v dlouhodobém horizontu obecné zlepšení ochrany posádky při nárazu.
A teď si představte, jak by podobný nárazový test dopadl ve chvíli, kdyby ho někdo provedl podle standardů IIHS, tedy s malým přesazením...