Ve škodovkách budoucnosti se objeví díly vyrobené z pytle zalitého pryskyřicí. Základem je len

13.06.2025
přidejte názor
Škoda Enyaq RS Race
Autor: Tiskový servis Škoda Auto

Je to trochu nadsázka, ale ne příliš velká. Základem materiálu, kterému se říká biokompozit, je tkanina hodně připomínající pytel. Ta je následně zalita pryskyřicí a případně ještě dále vyztužena. Výsledkem jsou díly s vlastnostmi karbonových kompozitů, které jsou ale k životnímu prostředí šetrnější. 

Udržitelnost je pojem, který hýbe světem. I tím automobilovým. V tomto kontextu se vymýšlí nejrůznější technická řešení a jedno takové nedávno představila Škoda. Jmenuje se biokompozit a je to poměrně zajímavá věc. 

Cílem bylo vymyslet materiál, který bude svými vlastnostmi podobný karbonu. Jenže zatímco karbonová vlákna nejsou z pohledu ekologie úplně ideální, základem biokompozitu jsou vlákna vyrobená ze lnu. Tedy z biologického materiálu. Škoda navíc už takovéto díly vyrábí v podstatě sériově, přestože se do běžných modelů zatím ještě nedostaly. 

Místo uhlíku pytel 

Biokompozit je svým způsobem podobný karbonovým kompozitům. Akorát základním nosičem nejsou uhlíková vlákna, ale právě lněná vlákna. Jde o tkaninu, které existuje více variant. Její vlastnosti pak ovlivňuje to, jakým způsobem jsou vlákna utkána. Škoda používá materiál, který se jmenuje AmpliTex. Pokud si chcete představit, jak to vypadá, dobře poslouží klasický pytel. Opravdu základní materiál nějak tak podobně vypadá. 

Nejostřejší RS od Škody dá stovku hluboko pod pět sekund, ale přes 180 km/h z něj řidič nedostane. Je to elektromobil
Přečtěte si také:

Nejostřejší RS od Škody dá stovku hluboko pod pět sekund, ale přes 180 km/h z něj řidič nedostane. Je to elektromobil

Tkanina je pak následně zalévána pryskyřicí a u více namáhaných dílů je ze zadní strany dále vyztužena pomocí síťky, která je opět vyrobena z přírodních vláken. Téhle technologii se říká PowerRibs. 

Hlavní výhodou je fakt, že při výrobě se oproti uhlíkovým vláknům ušetří až 85 procent emisí oxidu uhličitého. Další výhodou je likvidace, protože takovéto díly se dají spálit. No a v neposlední řadě v případě poškození nehrozí, že se uhlíková vlákna zapíchnou do kůže. 

Biokompozit by se měl časem dočkat širšího využití. Škoda ho zatím ve větší míře použila na koncept Enyaq RS Race, který má z tohoto materiálu vyrobené i velké díly vnější karoserie, jako třeba nárazník nebo boční části karoserie kolem zadních blatníků. Zajímavé ale je, že ze stejného materiálu jsou už vyráběny první díly také pro škodovácký rallye speciál Fabia RS Rally2, takže už se vlastně biokompozit v sériové výrobě používá. 

Tak uvidíme, kdy a jak moc se rozšíří i do běžných vozů. 

biokompozit

Na základní tkaninu se v případě potřeby přidává ještě mřížka také vyrobená z přírodních vláken. Ta základní díl dále vyztuží 

Autor: Tiskový servis Škoda Auto

Zdroj: Škoda Auto

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?