Jubilejní desátý ročník Czech New Energies Rallye dobře ukázal, jak se za uplynulých pár let posunul trh s automobily. Davy fanoušků zapáleně prohlížejících zaparkované elektromobily se sice stále nekonaly, startovní pole ekologické rallye pořádané při Rallye Český Krumlov ale bylo rekordně početné a velice pestré. Mezi celkem 41 automobily s převážně elektrickým pohonem už kromě okoukaných Tesel nebo Hyundaiů Kona Electric byly nejnovější BMW i4 a iX, elektrický Mustang, elektrický Renault Mégane, elektrické MG, Opel Mokka-e a tak podobně. My jsme do soutěže vyrazili s Jaguarem I-Pace.
Dost výrazně se změnila také nabíjecí infrastruktura. Minulostí jsou provizorní zásuvky namotané na přenosných plotech, letos už pořadatel zajistil dobíjení z wallboxů (400 V, 7 A) prostřednictvím zásuvky Type 2. Výmluvy na pomalé nabíjení, jaké v minulosti předváděli zahraniční účastníci, tak neměly opodstatnění. I náš Jaguar I-Pace, který není úplným přeborníkem v rychlosti dobíjení, neměl problém dobít se přes noc do sta procent.
Nejde ale jen o infrastrukturu od pořadatele. Ani po cestě z Prahy na start rallye k jaderné elektrárně Temelín nebyl problém najít vhodnou nabíjecí stanici. V Písku u showroomu Peugeot stačilo půl hodiny u 75kW DC stanice E.ON, po cestě zpět do Prahy z Krumlova po rallye jsme zastavili na dvacet minut u stanice PRE přímo v Českém Krumlově a i ta měla 75 kW. Další možností by byly třeba České Budějovice, ale tam jsme už stavět nemuseli. Jinak řečeno, cesta na rallye i zpět byla v podstatě úplně bezstarostná. Jedinou potenciální komplikací, se kterou se někteří účastníci setkali, byla vytíženost stanic před a po rallye, když se tam sjelo více elektromobilů účastnících se rallye. My jsme měli štěstí.
S Jaguarem, který se u nás neprodává
Naším „závodním“ strojem byl Jaguar I-Pace. Na rovinu, v tuzemské realitě to není žádný prodejní hit a vlastně ani jinde se o něj zákazníci zrovna neperou. Britská automobilka dost možná přišla se svým prvním elektromobilem příliš brzy. Stačilo jen pár let a najednou se objevily další alternativy s lepším dojezdem a hlavně s rychlejším dobíjením. Jaguar sice přišel s modernizací už v roce 2020, vůz dostal kromě jiného výkonnější palubní nabíječku, takže se zrychlilo nabíjení střídavým proudem, jinak se ale nic úplně zásadního nezměnilo.
V průběhu času dorazilo slabší provedení EV320. To je technicky zcela identické s původní EV400, ale výkon má snížený na 320 koní. V České republice se tato varianta neprodává, v sousedním Rakousku představuje citelně levnější alternativu k EV400 začínající částkou 88 tisíc eur. Za EV320 zaplatí tamní zákazníci skoro o 30 tisíc eur méně. Právě s touto slabší verzí jsme se rallye zúčastnili.
Ekologické rallye se jezdí jako rallye pravidelnosti. Nejde o to, kdo bude nejrychlejší, ale o co nejpřesnější dodržování předepsaných průměrných rychlostí na zkouškách pravidelnosti. Krumlovská Czech New Energies Rallye je zařazena do seriálu FIA, takže se zde do celkového výsledku započítává i hodnocení spotřeby, což posádkám k řadě komplikací přidává ještě jednu komplikaci navíc.
Během rallye musíte jet po pořadatelem předepsané trase, kterou dostanete ve formě roadbooku 15 minut před startem etapy. Trasu si tedy předem nastudovat nemůžete. V minulosti to možné bylo a některé posádky si prostě itinerář přepsali do elektronické navigace, což jim dávalo značnou výhodu. Jede se v běžném provozu, nesmíte překračovat rychlostní limity. Pokud někde potkáte traktor, zácpu, nebo peloton cyklistů, máte smůlu. Za pozdní příjezdy jsou penalizace.
Na měřených úsecích musíte dodržovat neustále se měnící pořadatelem zadané rychlostní průměry. Váš čas se kontroluje na tajných průjezdních bodech. Čím přesnější jste, tím méně trestných bodů dostanete. To všechno ale musíte absolvovat co nejplynuleji, abyste si nezvýšili spotřebu. Ideálně s vypnutou klimatizací...
Ten podvozek!
Letos pořadatel posádkám život opepřil ještě nočními etapami. Startovalo se ve čtvrtek před pátou odpolední a hned na úvod soutěže bylo nachystáno skoro 200 km. První auto mělo být v cíli před jedenáctou večerní, my jsme dorazili ve čtvrt na dvanáct. V této úvodní části se také v podstatě rozhodovalo o celkovém umístění, protože se nejvíce bloudilo. I my jsme jednu odbočku přejeli a nabrali takové množství bodů, které nás hned na úvod rovnou odsoudilo do role účastníků bojujících maximálně o první desítku. V dalších částech rallye už jsme sice nijak zásadně nechybovali, ale to ostatní většinou také ne. Každý postupně přijde na to, jak je potřeba jet a navíc etapy byly postupně čím dál lehčí. To nejtěžší se odehrálo hned na začátku.
Některé části soutěže pak kopírovaly rychlostní zkoušky velké rallye včetně třeba známé zkoušky Malonty. Možnost projet si tyto trasy rozhodně není k zahození, i když jedete v tichosti a spíše pomaleji. Ne vždy to ale platí. Na úzkých okreskách, kam se vejde jedno auto a obrostlých trávou, bývá i 40 km/h někdy až dost. Kromě toho byste tuto rychlost měli udržovat i v ostrých zatáčkách, kde byste normálně asi jeli pomaleji.
Tyhle pasáže byly těmi, které jsme si s naším Jaguarem užívali nejvíce. S modelem I-Pace jsme se poprvé svezli už před čtyřmi lety a člověk v záplavě elektrických novinek skoro zapomněl, jak dobré to auto vlastně je. Přesné řízení, dostatek dynamiky, vynikající podvozek a v kombinaci se vzduchovým odpružením také naprostý komfort i na rozbitých cestách, kterých jsme si během soutěže užili až dost. I-Pace má pořád co nabídnout, přestože v tabulkových parametrech na nové elektromobily ztrácí. Jízdně to je výborný automobil.
Rallye jsme nakonec zdárně dokončili na celkovém osmém místě a auto jsme do cíle dovezli bez poškození. K němu nebylo daleko. Během čtvrteční noční etapy jsme málem trefili srnku. Zvěř je při podobných akcích docela velkým rizikem. Je ale na každé posádce, jak moc do toho chce jít. Takhle od stolu nebo od mobilního telefonu je zřejmé, že se riziko střetu se zvěří nevyplatí a že se přece kvůli spotřebě člověk nebude tři dny vařit v autě s vypnutou klimatizací. Jenže pořád je to soutěž, během které vám to stejně nedá a stejně si alespoň tu klimatizaci vypnete. Mimochodem, někdo by měl uspořádat podobnou rallye v zimě. To by teprve byla výzva. Budete topit, nebo raději pojedete na spotřebu? Vystačí vám dojezd? Stihnete dobít? Zima u elektromobilů všechno komplikuje, mohla by to být docela zábava.
V hodnocení spotřeby jsme skončili sedmnáctí. Pořadatel nám dopočítal průměr 19 kWh/100 km, což je poměrně hodně. U spotřeby se samozřejmě nehodnotí to, kdo dosáhne absolutně nejnižšího čísla, ale kdo dokáže být úspornější oproti oficiální hodnotě založené na metodice WLTP pro ten který konkrétní model. U našeho I-Pace to bylo 18 kWh/100 km, takže jsme úspornější nebyli. Nejlepší posádky se dostaly o více než 2 kWh/100 km pod jejich oficiální číslo.
Celkové osmé místo sice není špatné, ale I-Pace žádný pohár domu nepřivezl. Těch zhruba 1000 km, které jsme s elektrickým Jaguarem ujeli, každopádně bylo moc příjemných. Škoda, že se na tento elektromobil tak trochu zapomnělo. Pořád má co nabídnout.
Foto: Lukáš Dittrich