V Česku roste zájem o naftové ojetiny. Hybridy a elektrická auta zatím lidé nechtějí

26.02.2020
5 nových názorů
Autor: Archiv MF
  • Dieselové motory jsou v českých bazarech stále žádanější, tvrdí skupina AAA Auto

  • U nových vozů je přitom trend opačný - prosazuje se benzin

  • Hybridy a elektromobily zatím mezi ojetinami nehrají výraznou roli, to se ale může změnit

Zatímco u nových aut každý rok klesá zájem o naftové motory, v případě ojetin jsou tendence opačné. Alespoň podle statistik největšího tuzemského autobazaru. „ Za posledních pět let poklesly prodeje nových dieselů o více než 30 procent. U ojetin naopak za pět let evidujeme čtyřprocentní nárůst. Je vidět, že trh ojetých automobilů nepodléhá módním trendům tak rychle,“ říká Stanislav Gálik, šéf společnosti AuresLab, která se zabývá analýzami trhu zánovních a ojetých vozů a patří do skupiny AAA Auto.

Mezi zájemci o ojetiny je podle AuresLabu poptávka hlavně po dieselových vozech značek Škoda, Volkswagen, Ford, Hyundai a Peugeot. Stálicí na trhu je Škoda Octavia první generace s motorem 1.9 TDI. Velmi rychle se prodávají také modely Superb třetí generace s motorem 1.6 TDI.

Galerie: Připomeňte si, jaké ojetiny se v listopadu 1989 objevovaly v dobových inzerátech
Přečtěte si také:

Galerie: Připomeňte si, jaké ojetiny se v listopadu 1989 objevovaly v dobových inzerátech

I přes narůstající zájem o dieselové motory u ojetin stále vedou benzinové. Rozdíl je ale minimální, aktuálně se v AAA Auto prodá 50 procent vozů se zážehovou jednotkou a 48 procent se vznětovou. Na ojetiny s alternativními pohony připadá dvouprocentní podíl. V tomto segmentu jsou aktuálně nejprodávanější vozidla na LPG, jejich prodeje ale klesají.

„Důvodem je fakt, že přestavba moderních přímovstřikových motorů na LPG nepřináší takovou úsporu provozních nákladů jako u starších jednodušších motorů. Zároveň je přestavba moderních motorů složitější, a tím pádem také dražší,“ komentuje statistiky autobazar.

Nejlepší ojetiny do 100 tisíc korun, které jsou levné na provoz
Přečtěte si také:

Nejlepší ojetiny do 100 tisíc korun, které jsou levné na provoz

Hybridy zatím tvoří nyní jen marginální část celkových prodejů. Do budoucna o ně ale bude možná větší zájem. Podle předpokladu Stanislava Gálika by se mohla situace na trhu s ojetinami za pár let změnit s tím, jak se budou dnes nová hybridní auta dostávat do bazarů.

Kdybyste teď kupovali ojetinu, sháněli byste…

„U elektromobilů jsem zvědavý na situaci, která nastane, jakmile se na trh začnou dostávat ojeté luxusní vozy jako Audi e-tron nebo Mercedes-Benz EQC. Zatím tento segment, jemuž stále dominuje americká Tesla, není z pohledu prodejních čísel nijak zajímavý. Výrazněji ožije i poté, co se do prodeje dostanou ojeté škodovky Citigoe iV za cenu kolem 300 tisíc korun,“ upozorňuje Gálik.

Tabulka ukazuje podíl jednotlivých paliv na prodeji ojetin podle statistik bazaru AAA Auto:

Palivo 2015 2016 2017 2018 2019 2020
Benzin 52 % 51 % 50 % 49 % 49 % 50 %
Diesel 46 % 47 % 48 % 49 % 49 % 48 %
LPG 1,8 % 1,9 % 1,9 % 1,7 % 1,5 % 1,4 %
CNG 0,04 % 0,19 % 0,12 % 0,21 % 0,24 % 0,28 %
Hybridy 0,04 % 0,11 % 0,16 % 0,16 % 0,35 % 0,50 %
Ken (neregistrovaný)
Za mně kombi s dieselem. Do města nebo na cesty do práce pár km bych koupil slabej benzín. koukám že teď nabízej tohle: Cena: 180 000 Kč. Akontace: 50 %, tj. 90 000 Kč. Doba trvání úvěru: 12 měsíců. Měsíční splátka: 7 500 Kč. Celková výše spotřebitelského úvěru: 90 000 Kč. Celková částka splatná spotřebitelem: 90 800 Kč (splátka x počet splátek). Úroková sazba: 0% p.a. RPSN: 1,64% p.a. Sjednání pojištění není podmínkou získání úvěru. Akci není možné kombinovat s jinými současně běžícími akcemi a slevami, platí do odvolání a není možné ji nárokovat zpětně.
Milano (neregistrovaný)
Elektromobil jako ojetina? Kdo a jak doloží historii nabíjení akumulátoru, když právě rychlé nabíjení baterii devastuje. To asi výrobci nebudou chtít dokládat, i když by to moderní elektronika asi dokázala registrovat. Proto např. v USA po 5 letech provozu ztrácí ojetý elektromobil 75 % své původní ceny. Tedy zmíněný ojetý elektrický Citigou by jako ojetina podle stejného principu měla stál něco přes 100.000 korun. Jděte však do takové ojetiny, když výměna baterie přijde na polovinu ceny nového vozu...Ale hlavně se podívejme, co se děje s cenou elektřiny, takže deklarovaná výhoda nižších provozních nákladů elektromobilů bere prudce za své. Ovšem možná nám politici podobně jako v Německu chystají překvapení v prudkém zvýšení daní za klasická paliva a také za taková auta (kvůli pokutám do Bruselu za emise CO2), aby se elektromobilita jevila přijatelnější. Svět se dočista zbláznil.
Dominik Vašek (neregistrovaný)
No ojetina.., spíše zánovní vozy se u těchto alternativních pohonů vyplatí. Třeba v áčkách mají už celkem velký výběr s nájezdem do 10 tisíc KM a v porovnání s novým vozem jsou třeba i o 250 tisíc levnější, což se dle mého určitě vyplatí.
Roman (neregistrovaný)
Diesel je diesel. Moje b6 z áček 2.0 125KW jezdí pořád jako nová už několik let bez větších problémů. A tomu říkám koupě ;)
Vojta Urban (neregistrovaný)
Sice už je to pár let, ale také jsem u nich kupoval octavii s nesmrtelným 1.9 TDI a to auto mi jezdí do teď. Přesně jak píšete diesel je diesel !
  • Našli jste v článku chybu?